Barn och pussar

Sharpless

Trådstartare
Blev lite fundersam idag när jag stod och väntade på bussen. Såg nämligen ett skolbarn ge sin förälder en ordentlig puss på munnen. Hur vanligt är det med sådant egentligen, är det något "normalt"?

Sv: Barn och pussar

Det där är lite klurigt, för några år sedan skulle jag sagt att pussar på munnen skulle jag aldrig göra med min dotter. Men nu har hon börjat säga hejdå med en stor smask mitt på munnen. Jag har vant mig och tycker det är helt okej nu, pappan har svårare för det och brukar styra om till kinden (men hon tycker att hans kind är VASS så hon lyckas ofta pussa på munnen ändå).
Nu känns det naturligt. Men det var barnet som började, jag hade nog inte börjat så själv.. men hon ser ju att jag och min man pussas på munnen :D
(Hon är 3 år)

Varför skulle det vara onormalt?

Att alla inte är bekväma med puss på munnen är en sak, men att det inte skulle vara normalt? Var i ligger skillnaden egentligen i en puss på munnen vs kinden?

Ja det är helt normalt. F ö håller jag med Mitten, det kändes mer konstigt när jag inte hade barn själv som tog initiativet. Själv föredrar jag att pussar på en mjuk kind istället för en blöt mun..

Jag pussas ofta med min son när vi säger hejdå på dagis och innan läggdags. Han ber oftast om det själv men ibland vill han inte och då får det vara :) Ser inget konstigt med det.

Däremot för ett par år sen skulle min sambos brorson (då 3 år eller nåt) säga hejdå till alla på ett kalas, och ville (/blev ombedd att) pussas med alla på munnen. Jag kände mig fruktansvärt obekväm med det och gav därför en puss i pannan istället och blev fullständigt utskrattad :o Men jag anser att en puss ändå är nåt personligt och intimt och tycker inte man ska pussas med folk till höger och vänster bara för att. Ens egna barn, javisst. Men andras? Njaaa...

Själv blev jag jättestörd när farmor pussade min dotter på munnen :o (Hennes farmor alltså). Men jag insåg att problemet ligger hos mig och sa inget. Det hände faktiskt bara en gång, har inte sett det sedan dess.

Annars tänker jag mest på dagisbaciller när den där dyngsura munnen kommer fram :D.

Jag skulle inte pussa någon annans barn på munnen... det skulle kännas otroligt jobbigt, även brorsbarnen som står mig nära.
(Äldsta brorsonen börjar snudda tonåren så risken där är rätt liten :p)

Då är det inte bara jag som är löjlig iaf :p

Vadå, är inte den där blöta munnen härlig? :D En puss på munnen och man blir dyngsur i hela ansiktet...

Jag tror att det handlar om vad man är van.
Jag och syskonen har alltid pussat mamma på munnen, inte i tid och otid, men vi gjorde det enda fram tills hon gick bort och då var jag 24 år.
Så jag ser inget konstigt med det.

Kram, Maya

Mina barn vill ofta pussas på munnen, när man ämnar av vid skolan eller dagis typ. Dom är 7 och 4 år gamla. Jag ser inget konstigt i det. Däremot skulle jag inte pussa andras barn på munnen.

Jag tror jag pussade mamma och pappa på munnen upp till jag var runt 10 år.

Jag har inte blivit skadad och unyttjad av det och jag har inte pussat folk till höger och vänster för det. Förstår inte vad som skulle vara fel?

Jag och syskonen har alltid pussat mamma på munnen, inte i tid och otid, men vi gjorde det enda fram tills hon gick bort och då var jag 24 år.
Så jag ser inget konstigt med det.

Kram, Maya

Kanske därför jag tyckte det kändes konstigt... min mamma har jag kramat någon gång, men aldrig pussat, ens på kinden. Iofs har hon aldrig heller sagt att hon älskar mig (vad jag minns) men jag säger det dagligen (minst) till min skrutta.
Jag kanske skrämmer min dotter från att någonsin pussas igen :D.

Det ligger nog mycket i det, vad man har med sig från sina egna föräldrar.

Jag har inga egna barn, men hade jag det skulle jag nog inte tycka det var konstigt att pussa dem på munnen, så långe de också ville det, för att det var så jag är uppväxt, med mycket kramar och pussar.

Det ligger nog en del i varför jag alltid skriver Kram, Maya i mina inlägg.

Mina föräldrar skildes tidigt, och min extrapappa som jag "fick" när jag var ca fem pussade jag nog på munnen fram till skolåldern, om jag minns rätt, men mamma fortsatte vi att pussa på.

Intressant tråd, jag har inte funderat på det här med föräldrar och pussar på munnen innan. Givande att få höra hur andra resonerar runt det med.

Kram, Maya

Instämmer!
I vår familj har jag inget minne av att vi någonsin pussats på munnen med föräldrarna utan på kinden istället. Jag tycker dock att det känns HELT naturligt att både jag och sambon pussar vår son på 3,5 på munnen, likaså vår lilla bebis.

Jag tänker mig med andra ord ändra på familjevanan!

Nä, fel behöver det väl inte vara. Men det är nog lite som andra skriver, att det beror på vad man är van vid. Själv var det väl knappt att jag blev kramad när jag var yngre, av vad jag kommer ihåg. Munpussar får bara min sambo, får se om det blir ändring på det när jag själv får barn.

Här pussas vi friskt! Godnattpuss, hejdåpuss etc.
Nu ahr jag ju rätt små barn (de äldsta blir 6 år) men det skulle kännas väldigt konstigt att inte pussa sina barn på munnen, det är ju just pussar och inte "kyssar". Våra stora barn lärde sig rätt snabbt att pussas på "rätt sätt" men lillebror som är 10 månader har fortfarande väldigt blöta pussar:D:love:

Jag skulle nog aldrig komma på tanken att pussa ett annat barn på munnen och skulle nog bli lite förvånad om det barnet ville pussa mig.

Jag pussar ofta mina barn på munnen och har alltid gjort. Jag och mina syskon fick massa munpussar av mamma så det är väl det sociala arvet. Mina småttingar är 20 och 15 ( år alltså )så jag överfaller dem inte med pussar på stan längre men utan godnattpuss hade det nog känts konstigt.

Mitt barn är 2,5. Jag pussar honom ofta, men mest på andra ställen i ansiktet. På munnen om han tar inititiv, och det händer. Då är det oftast en blöt, öppen mun jag möts av. Öppen mun har han alltid pussats med, jag vet inte varför.

Jag har nog aldrig pussat min son på munnen vad jag minns, 35 år alltså. Och inte pussade jag mina föräldrar på munnen heller.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Gnägg Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet. Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform? Menar inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 335
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar