Barn och Hästar

Sv: Barn och Hästar

Ja visst är det så. Men man får tänka så här också. Man är hemma hela tiden med barnet ( oftast mamman iallafall) och när avlastning kommer hem på em/kvällen så måste man få lite egentid. Det är ju inte så att man flyr fältet för flera timmar, men 2-3 tim gör mkt för kroppen och själen och det är bara bra för att man ska bli en lugn o harmonisk mamma :)
+ att det ger motion också, man förslappas väldans fort :angel:
Jag red som sagt in i månad 5, sen var magen för stor. Men mocka o rykta gjorde jag in i det sista, inte varje dag dock för det var tungt för kroppen, men när man kände att man orkade o så va man ju tvungen att få sniffa lite stall o häst också :D
Jag har hört många som ridit in till sista veckan så det beror helt på hur kroppen orkar o hur man mår.
 
Sv: Barn och Hästar

Hej
Nu låter jag kanske kaxig men det är inte lätt att hitta rätt medryttare för vi ska vara lika rädda om din häst som du själv är.
Men med tid hittar du nog rätt men mitt råd är att väljanågon i din egen ålder för så kanske ni har mer gemensamt som kan ger er roliga stunder tillsammans med "bebisarna". Jag och hästägaren ar ofta kul tillsammans även utaför stallet.
Fördelen med oss som är i mogen ålder är att vi ofta vet vad vi vill och kan tillföra en hel del till dig.

Lycka till!

Jag antar att det var ett knapplån.
 
Sv: Barn och Hästar

Ja du det är inte lätt den saken är säker.
Sålänge jag var föräldraledig var det inga problem.
Men nu - sonen är 15 månader och hemma med sin far.Jag kommer hem från jobbet, äter middag och åker sen till stallet. Kommer hem igen precis vid läggdags. Sonen blir jätteglad när jag kommer hem och blir jätteledsen när jag går. Det är faktiskt som tortyr, och det känns som min sons underbara småbarnstid bara rinner iväg från mig. Det skulle vara lagom att rida 2-3 dagar i veckan känner jag inte att ha egen häst.Nu har jag löst det med en skötare 2 dagar i veckan då jag inte behöver åka dit alls och har med sonen en dag i veckan, då jag förstås inte kan rida. Så min häst tränas bara 4 dagar i veckan vilket är alldeles för lite. Till saken hör att han har ryggproblem och ska ridas max 3 dagar i veckan, tömköras/köras resten så att ha medryttare skulle kunna innebära att det inte blir någon ridtid alls kvar till mig.

Så just nu lägger jag 5000 kr/månad (exklusive träningar som tillkommer med ca 1000 kr/månad) på en häst som jag inte hinner med alls + att jag har dåligt samvete för hästen, min son och min sambo :cry: funderar allvarligt på att sälja hononm som körhäst till någon som har tid med honom men vill egentligen inte det:cry:
 
Sv: Barn och Hästar

Det är precis så jag är rädd för att det blir...

Så får man typ ont i magen bara av att tänka på att sälja!
 
Sv: Barn och Hästar

Hej!

Jag har en 9 månaders son här hemma, har eget stall, 2 hästar o sambon jobbar ca 12 tim per dag. Jag gav upp de tankarna du har nu. Jag vill ha kvar mina hästar. Så de döör inte av att bara stå i hagen o bli pussade på ibland. Jag trodde inte det var möjligt, men det var det o man kommer igång senare. Det är lite jobbigt de första månaderna och de sista grav månaderna.
Man kör på tills det är dax, å då känns det att man måste ha hjälp o man får det när man ber nån. Jag bad min kära granne o hon ställde upp och det är GULD värt.
Nu gör jag allt när sambon är hemma, förutom luncher, då tar jag vagnen o går ut med Lilleman =)

Gör som det känns i hjärtat.

Kram Viktoria
 
Sv: Barn och Hästar

Och jo, om jag kommer att känna så som sushi beskriver så får hästarna ledigt då med. Det är inte hela världen. Sonen är värd mer och hästarna dör inte ( jag har en 8åring o en 6åring)

jag har testat olika medryttare o skötare...men men...neej. Försök hitta de rätta i så fall.
 
Sv: Barn och Hästar

Det är vid såna problem som jag och alla andra medryttare kan göra ditt liv lättare. Jag har bla varit medryttare när tjejer fått barn och inte själv kunnat rida och nu är jag medryttare till en tjej som har 2 barn och inte hinner rida så ofta.

Jag hinner inte med egen häst och hästägarna hinner inte heller med häst på heltid. För oss är detta en kanonlösning!

Så börja leta redan nu efter någon som kan hjälpa dig med hästarna om ni bestämmer er att få barn för nu har du tid att leta fram den som du kan trivas med och som kan vara införstådd med att du kan behöva mer hjälp i framtiden.

Ja, det är tur att ni finns därute:bow:
Alla gör nog på lite olika vis när man skaffar småfolk. Jag hade två toppenbra medryttare som lojalt fortsatte hjälpa mig med ridning och skötsel när jag inte klarade det längre under graviditeten och när barnet var nyfött.
Idag har jag ingen medryttare (de skaffade egen häst) och det ÄR svårt att få tiden att räcka till , ens för EN häst, trots helinackordering.
Mitt tips är alltså: knyt till dig några bra och pålitliga medryttare/hjälpare! Det lättar pressen mycket och gör att resten av familjelivet flyter smidigare.
 
Sv: Barn och Hästar

Vill man så kan man:D
Jag beslöt mig för att behålla min häst trots sambons protester!
Han hjälper mig inte med varken hästen eller har lillpojken när jag ska till stallet.
Lilleman är nu drygt ett år gammal.

Jag tävlade sista gången i v24.
En vecka innan förlossningen lämnade jag över vården av hästen till stallägaren, en vecka efter tog jag tillbaka min häst igen.
Efter tre veckor började jag rida.
Jag började jobba 75% när han var ett halvår men gick snart upp på heltid då det behövdes på jobb. (jag har ett säsongsarbete ca 8 mån/år)
Nu är jag mammaledig igen och rider ca 4 dagar/vecka longerar mm 2 dagar/vecka.
Jag har alltid lillen med mig och ofta är det nån i stallet som erbjuder sig att passa honom men det går om det bara är vi två också.

Vill med detta säga att visst är det tufft men äe man envis som en gammal get så fixar det sig:banana:
 
Sv: Barn och Hästar

tror nog det är så olika hur man prioriterar,har väldigt många vänner och bekanta med hästar och barn,
en del av dem är helt fantastiska de hinner med 3-4 barn och 5-6 hästar+gård men då har de stöttning av man och föräldrar,tror det är viktigt att ha någon som hjälper en att klara allt själv går inte,sen kanske man får priotitera bort att allt måste vara perfekt städat och så hemma,funderar själv mycket hur det ska bli när jag skaffar barn hur man ska hinna men blir ganska peppad när jag ser att det finns en hel del som tävlar och rider intensivt fast de har barn allting handlar om prioritering,vad tycker man själv är viktigast.Många väljer ju i stället barnen och säljer hästen och kanske börjar om när barnen är stora det är bara man själv som vet hur man vill ha det.
 
Sv: Barn och Hästar

Jag vill inte låta pessimistisk men jag tror det blir svårt för dig att kombinera barn, 3 hästar, sköta allt själv samt ha hästarna på "avstånd". När jag började känna av barnlängtan så hade jag just flyttat hästen till lösdrift = inga tider att passa. Jag provade med medryttare men det fungerade inte trots att hästen var väldigt välutbildad och välriden, han hade för mycket nerv och explosivitet.
Nu blev jag gravid med tvillingar och slutade rida vid 4,5 månader eftersom jag inte ville riskera en ev. avfallning (och vad det skulle medföra för våra efterlängtade barn) och jag kände att balansen ändrades. Barnen föddes 6 veckor tidigt, det blev akut kejsarsnitt efter en långdragen förlossning och de var så små att de inte riktigt orkade suga så vi blev inlagda dygnet runt i en månads tid (då betalade jag en tjej som skötte hästen).
Vissa kan vara superaktiva (och rätt dumdristiga enl. min mening ifråga om ridning och graviditet) ända fram till förlossningen, pluppar fram barnet som sover åtminstone 4 i streck mitt på dagen och börjar rida en vecka efter förlossningen.
Sedan har vi de som får sådana foglossningar att de inte kan gå under graviditeten (svårt att rida och sköta hästen då), svåra förlossningar med komplikationer och barn som max sover en timme i streck. Förutsättningarna kan vara helt olika!

Att hänga upp sitt liv på medryttare som kanske inte kommer när de ska är heller ingen modell jag tror fungerar med så många hästar.
Att ha småbarn med sig i stallet är inte heller alltid helt lätt, det finns så många faror när barnen är rörliga men för små för att inse ev. risker.
Mitt råd är att försöka hitta ett annat stall där det ingår helservice vid begäran eller hitta en annan uppstallningsform (gärna så nära dig som möjligt). Gör du det så att du får mer hästsällskap så kan du sälja en av avkommorna=pengar i fickan, låna ut moderstoet till avel och sällskap och ha kvar en av avkommorna med möjlighet till medryttare. Överhuvudtaget är det skönt med annat människosällskap i stallet som kanske till och med kan tänka sig att någon gång hålla kolla på barnen medan du rider.

Tänk igenom det hela noga och släpp sentamentalitetet (även med bilen!;)). Vad är värsta scenariot? Häng inte heller upp ditt hästliv p.g.a. andras välvilja (mormors eller medryttare m.fl.), se till att du kan ordna det ändå.
Jag tyckte ändå det gick rätt lätt så länge jag var barnledig, det var värre sedan man började arbeta och vill vara med barnen varje ledig stund ända till läggdags! Man prioriterar faktiskt annorlunda sedan man väl fått barnen, gör man det inte skulle jag hellre bli oroad å barnens vägnar.

Jag tycker däremot att det är viktigt att inte ge upp sitt intresse, det blir ett andningshål och man känner sig mer som samma person som tidigare.
Jag var tyvärr tvungen att avliva min tävlingshäst i våras och står nu med ett föl som förhoppningsvis ska födas i april. Det blir nu bara lite extraridning på stoet var mage jag lånat och rätt lång tid innan jag kan rida en egen häst mer aktivt igen med det känns rätt i den fas i livet jag är nu. Livet är helt enkelt större med barn och då blir hästen inte prio ett igen.

Lycka till, jag tror säkert det kommer att bli bra!
 
Sv: Barn och Hästar

Tack för långt och ärligt svar.

Måste bara påpeka att alla verkar så lätt hitta medryttare/skötare. Vi bor i ett litet samhälle och de som är sugna på att ställa upp är tjejer i max 15 års åldern med kanske inte så mycket ridvana dock stort intresse. Mina hästar kräver lite erfarenhet och :devil:inamma!
Så det du skriver kan nog tyvärr hända, att de inte äns dyker upp när de lovat, tonårshomoner är inte att leka med alla gånger...och rätt som det är kanske något annat är viktigare.

Ps. bilen har kommit ut på annons!!!Ds.
 
Sv: Barn och Hästar

Har tänkt nu ett tag och har kommit in på den ekonomiska biten...
Fattar inte riktigt hur man räknar ut hur mycket pengar man får när man är mammaledig.
Vad jag förstår har mamma och pappa rätt till 240 dagar var, som man får ge till varandra om t ex mamma ska vara hemma mer. Alla vill ju vara hemma med sina små så länge som möjligt så då tar man bara ut pengar för ca 5 dagar/vecka eller kanske mindre?
Hur mycket pengar blir det egentligen i månaden säg att jag har en lön på 20 000 idag?
Måste ju tänka lite ekonomiskt för att ha råd med de små djuren också.
Hur är det med studielån? Har hört att man kan begära uppskov ett år men att man då måste göra detta så fort man blir gravid annars kommer det inte hinna bli godkänt.
Någon som kan?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
713
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 443
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 161
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp