Barn och Hästar

B

Blizzard

Hej,
läste precis om tjej med barn och falnande intresse... mitt bekymmer är snarare att jag vill för mycket!
Börjar närma mig de 30 och vi diskuterar allt oftare det där med barn. Problemet är att jag har tre hästar, mamma och hennes två barn, 2 och 3 år gamla, vad ska jag göra med dem under graviditet och när inkomsterna sjunker pga mammaledighet??

Mammahäst har jag haft sen hon var föl - hon är ju som mitt lilla barn. Rids hon för hårt blir hon halt pga gammal skada. har läst annonser där folk söker foderhäst, alla häromkring vill träna och tävla...

hennes äldsta barn reds in under sommaren inte helt utan bekymmer och nu är jag rädd att någon annan (av misstag självklart) ska förstöra det vi jobbat upp.
unghäst nummer två står inför inridning till våren och jag vill inte att det ska bli bekymmer även med denna!

Har skaffat föl just för att jag ska få nya ämnen att jobba vidare med så att sälja dem känns helt fel - de är ju mina barnbarn! Känner gråten i halsen bara av att skriva det nu.

har hästarna inhyrda i stall där jag är ensam och får ju därför sköta allt själv.

Hur ska man göra?!! Känner mig helt förvirrad barn är en stor sak men hästar är också livet.
Någon med erfarenhet?
 
Sv: Barn och Hästar

Ja, det är en svår fråga. Alla gör olika. När jag fick mitt första barn hade jag hästen inhyrd och fick sköta det mesta i stallet själv, oftast både in och utsläpp. Min sambo jobbade borta under veckorna.
Till en början gick det bra att sköta hästarna, men motioneringen av dom utgick... Så har det varit mestadels sen dess.

Det blev svårare att pyssla med min häst ju äldre dottern belv. De dagar min sambo jobbade på hemmaplan, ja då hade han fotbollsträningar m.m. Dom dagar han var hemma på kvällarna hade jag ju kunnat rida, men då kande jag att man ville vara hemma så man fick tid att träffa varandra.

Jag trodde det skulle bli bättre när vi köpte hus, och jag hade hästarna på gården. Men det var samma sak fortfarande. Sen fick jag min andra dotter, och då började ju allt om. Att passa tider med ammning osv.

Nu är min första dotter 7 år, och jag hinner fortfarande inte med hästarna. När dom var på dagis och jag var arbetslös, ja då passade man på att städa och handla osv. istället för att lägga tiden på hästarna.

Det beror nog mycket på hur ens liv ser ut, hur det fungerar med barn och häst. Hur mycket pappan är villig att ställa upp med att ta hand om sitt barn (utan att gnälla och ge en skuldkänslor). Vad som är viktigast för en själv hästarna eller barnet (vissa väljer ju hästen).
Ibland känns det som jag vill sälja mina hästar, som att jag tapapt intresset eftersom tiden inte finns.
Arbetar man 8tim om dagen så är det inte så kul att komma hem och äta, och direkt till hästarna, då får man skuldkänslor att man inte tar hand om barnen.
 
Sv: Barn och Hästar

3, eller fler häster, låter MKT!! Tror rent spontant att det blir svårt att hinna med. Att ha tid att njuta av den tiden barnen är små är ju xå viktigt, nya föl kan du köpa genom hela livet, men nya barn får du inte så ofta.. Nu innan du är gravisd och så förstår jag att det känns hemst jobbigt att tänka på att göra sig av med nån häst/lämna ut på foder/ skaffa medryttare, men när när det börjas närma sig födsel, eller då barnet kommit, kanske du omprioriterar lite? Bara lite tankar från en som själv inte har barn...
 
Sv: Barn och Hästar

Det är vid såna problem som jag och alla andra medryttare kan göra ditt liv lättare. Jag har bla varit medryttare när tjejer fått barn och inte själv kunnat rida och nu är jag medryttare till en tjej som har 2 barn och inte hinner rida så ofta.

Jag hinner inte med egen häst och hästägarna hinner inte heller med häst på heltid. För oss är detta en kanonlösning!

Så börja leta redan nu efter någon som kan hjälpa dig med hästarna om ni bestämmer er att få barn för nu har du tid att leta fram den som du kan trivas med och som kan vara införstådd med att du kan behöva mer hjälp i framtiden.
 
Sv: Barn och Hästar

Ja är man inte beredd på att trappa ner tiden med hästarna en del så ska man inte skaffa barn alls - enkelt tycker jag. Barn tar tid - hästar tar tid och ska man ha båda delar så gäller det att kunna balansera dygnets timmar + att inse att barnen trots allt går före hästarna.

Sen tycker jag att du lite grann har fallit i den vanliga fällan som jag hör ofta från hästfolk; ingen annan "kan" min häst som jag! Man är inte beredd att "delegera" ett enda dugg eftersom man vet bäst själv. Varför föda upp fler s k "ämnen" om du inte kan sälja dem sen? Hur många vill och kan du samla på dig?

Jag har tre hästar, eget stall, två barn ( ett vuxet och en 4-åring ) och STÄNDIGT dåligt samvete. Har försökt i flera månader att hitta medryttare/medkusk/skötare men får inga svar ö h t, måste bo i fel landsände...
Jag har tre hästar p g a mina ( dumma?) planer på att yngsta barnet ska få hästintresse så att vi kan ha kul tillsammans + att mamma får behålla sitt eget intresse:angel:. Detta innebär en äldre shettis för att hon ska lära sig pyssla om sin häst på ett säkert sätt + rida ett par år. På tillväxt har vi då en lite större ponny som jag under tiden ska köra, uppfostra till en trevlig barnhäst samt se till ett den blir inriden av unge i lämplig storlek. Själv har jag också en unghäst, planerna är att när yngsta barnet är lite större så är också hästen redo för utbildning=kräver mer tid av mig.

Du SER, vi hästkvinnor är HELT galna i våra försök att bolla allt det här! Jag är inget undantag men har tvingats inse att den mesta tiden måste gå åt till minsta barnet, trots att pappa tar 50% av tiden ( ständigt krig om vilka dagar som är vems...). Mitt dåliga samvete har med tiden trots allt dämpats något, man inser att "ungkarls" tiden med hästarna är förbi. Får sikta på att bli en pantertant på hästryggen istället:)
 
Sv: Barn och Hästar

Jadu. Har nu bara en häst och ett barn, dotter på 4 år:love: och en till påväg. Jag skulle inte klara mig utan hästen! Jag och pappan har haft våra dispyter, men kommit fram till att var och en behöver få odla sina intressen. Jag jobbar som läkare, men inte heltid, jobbar 80%. Jag har förmånen att jobba kväll och natt, vilket innebär att jag ibland kan rida på dagen. Jag har en medryttare som tar hästen 3 dagar per vecka, själv rider jag tre dagar och låter hästen (och matte) vila en dag. Jag kan säga att välstädat hus och hem är lågt prioriterat:angel:, handlar gör oftast min sambo.

Skulle aldrig ge upp hästen för att bli heltidsmamma, jag skulle bli en mycket irriterad och tråkig mamma i så fall! Nu kommer jag hem från hästen med nya krafter, oftast på bättre humör än när jag åkte. För visst känns det tungt och motigt innan man kommit iväg ibland....
 
Sv: Barn och Hästar

Jag var medryttare på en ponny tsm med en tjej, när ägaren fick barn tog vi hand om hennes 2st hästar i ca 1månad åt henne bara den ena var då ridbar då. som tack fick vi biljetter till göteborgshorse show!:banana:

Men om du har hästarna i ett stall nu där du sköter allt själv (antar att ägarna står för fodringar osv?) Om du börjar leta medryttare nu har du MINST 9månader(:angel:) på dig att hitta en som du vekligen trivs med och kan lita på, eftersom du har flera hästar kan hon/han vara med dig i stallet när du är hos dina hästar och du visar osv och sedan veckorna innan och efetr förlossningen tar denne medryttare hand om dina hästar på heltid, om du ger h*n nåt i gengäld så tycker en hästintresserad människa utan häst att det är ganska bra ska du se!

Så fort barnet blir lite större kan du ju ta med de till stallet osv.

Lycka till och tänk på att du inte har hela livet på dig att skaffa barn!:D
 
Sv: Barn och Hästar

Hej,
läste precis om tjej med barn och falnande intresse... mitt bekymmer är snarare att jag vill för mycket!
Börjar närma mig de 30 och vi diskuterar allt oftare det där med barn. Problemet är att jag har tre hästar, mamma och hennes två barn, 2 och 3 år gamla, vad ska jag göra med dem under graviditet och när inkomsterna sjunker pga mammaledighet??

Mammahäst har jag haft sen hon var föl - hon är ju som mitt lilla barn. Rids hon för hårt blir hon halt pga gammal skada. har läst annonser där folk söker foderhäst, alla häromkring vill träna och tävla...

hennes äldsta barn reds in under sommaren inte helt utan bekymmer och nu är jag rädd att någon annan (av misstag självklart) ska förstöra det vi jobbat upp.
unghäst nummer två står inför inridning till våren och jag vill inte att det ska bli bekymmer även med denna!

Har skaffat föl just för att jag ska få nya ämnen att jobba vidare med så att sälja dem känns helt fel - de är ju mina barnbarn! Känner gråten i halsen bara av att skriva det nu.

har hästarna inhyrda i stall där jag är ensam och får ju därför sköta allt själv.

Hur ska man göra?!! Känner mig helt förvirrad barn är en stor sak men hästar är också livet.
Någon med erfarenhet?

Nog måste ni vara TVÅ om att skaffa det mänskliga barnet. Om ni båda vill ha barn väldigt mycket och du vill ha dina hästar väldigt mycket så får ni väl prata om det. En som är gravid och en som inte är det skall väl kunna sköta om häst och gravidiet/baby. Så är inte din partner villig att ställa upp och hjälpa till med häst, då måste du göra ett val. Baby eller häst, eller kanske en ny gubbe. ;) (Obs. skämt...nästan)

Fast jag skulle nog trappat ner på antalet hästar. Både för din, hästarna och din partners skull. Man kan ju inte begära allt för mycket. Man får inte heller tro att andra människor är dåliga för hästarna. Det finns så många bra människor. Tycker bara jag träffar på toppenhästfolk, när jag säljer, har medryttare osv. Så nog kan en av dina unghästar säljas. Din treåring t.ex. som du inte kommer att kunna rida till i vår. Och din tvååring får väl hinna bli lite för gammal innan den rids in. Du skall definitvit inte upp och rida unghäst när du är gravid.

Hälsning Maja
 
Sv: Barn och Hästar

Jag har tre barn, mitt yngsta är två år, och två hästar på gården där vi bor. Jag brukar hinna rida dem 1-2 ggr / vecka men ibland kan det gå nästan 1 månad mellan gångerna. Och då är pappan ändå otroligt hjälpsam och uppmuntrande. Men jag känner så här: Andra människor kan vara matte till mina hästar ( dvs jag kan ha medryttare eller i värsta fall sälja dem ) men INGEN annan kan vara mamma till mina barn. Och jag vill inte bara "klara av barnen" utan jag vill hinna umgås med dem och njuta av dem ( vilket väl alla vill ) . Har jag för mycket omkring mig så njuter i alla fall inte jag längre. Då får jag bara dåligt samvete för allt jag inte hinner som jag borde. Och tiden då barnen är små går så fort. Den får man aldrig tillbaka...

Men när jag har varit ute och ridit, kommer jag in med massa ny energi och är en mycket snällare och piggare mamma, så jag vill inte vara utan hästarna. De är verkligen mitt andrum! Men i köriga perioder kommer alltid hästarna sist på prioriteringslistan. Jag har försökt att lösa det så att detta skall ge mig så lite dåligt samvete som möjligt. De får gå på lösdrift och jag har flera medryttare.

Jag förstår om du tycker att det här låter jättepessimistiskt och tråkigt men jag håller med dem som uppmuntrar dig att skaffa medryttare redan nu. Då kan du unna dig att vara kräsen och leta tills du hittar någon du verkligen trivs med och litar på. För mig hade tre hästar varit för mycket ,men med fler medryttare kan man ju klara fler hästar...

Lycka till!!!
 
Sv: Barn och Hästar

Beror helt på "kringorganisationen", hur mycket stöd du får och på hur bra du mår. Mådde själv utmärkt, hade en 6-åring, en 2-åring och en nyfödd baby, men då med 2 pensionerade ston, varav ett fick föl emellan mina bebisar. Släppte ut och mockade tidigt när barnen sov, pysslade med dem på kvällen när barnen somnat. Bodde på egen gård. Barnen sov alltid middag. Ridningen däremot fick ligga nere utom lite på sommaren när pappan hade "semester". Tog upp den igen när yngsta tösen började knatteridning, då red vi alla. vet att vissa ridit med barnvagnen mitt på ridbanan men det är riskabelt. Men barn är inga problem, däremot vara välorganiserad är ett måste och ta emot hjälp vid behov.
 
Sv: Barn och Hästar

Jag tror nog inte man kan SKAFFA barn. Men man kan "gå undan", inte "stå i vägen" och öppna sig för möjligheten att FÅ ett barn.

Man kan nog heller inte ÄGA ett barn eller en häst. Deras liv är eget redan från början.Vi har dem i vår vård en tid.

Hästarna äger sig själva men vandrar vidare till nya vårdnadshavare.

Var sak i livet har sin tid.

Ibland är det bättre att följa än att styra.
 
Sv: Barn och Hästar

Hej,
Tack för alla tankar och förslag.
Jag håller med er i mångt och mycket och jag vet att det låter som att jag tycker att jag är den bäste ryttaren och hästskötaren men det är nog mest det där att jag är så himla rädd om mina hästar och tycker om dem så himla mycket...
Har två bilar vilket är en för mycket men kan inte äns göra mig av med den ena av sentimentala själ ( den var min första bil och är en riktig rishög men det går inte, gråter när sambon säger att det bästa är att skrota).
Sambon och jag har skilda intressen och ett gemensamt - gamla amerikanska bilar. Vilket gör att han inte kommer ställa upp i stallet. Jag vet att mamma kommer ställa upp helhjärtat med barnet när det väl är fött och pappa skulle kunna mocka ihjälsig under tiden jag är gravid men det är ju inte allt.
Någon skrev att de antog att ägarna skötte fodring - det gör de inte, jag gör allt.
Bor i ett litet samhälle där andan bland hästfolk inte är den bästa - det är därför jag drar mig lite för att ut och söka medryttare men det är antagligen lösningen.
 
Sv: Barn och Hästar

Hej igen,
Har nu spenderat en stund vid datorn för att se om det finns några fodervädar eller medryttaren men kammat noll!

Antar att man inte ska ge upp med en gång men det tycks mig vara fler som letar än som sökare om man säger så.
 
Sv: Barn och Hästar

Jag var oxå orolig för att inte hinna med allt & lida av det, men vet du, jag gör det inte.
Lider inte men hinner inte.Hästarna mår inte dåligt av att inte tränas varje dag bara de har hagar att röra sig i & får foder & mockat åt sig.
Jag var helt säker på att aldrig ge upp mitt hästarnde & det gör jag säkert inte heller men det känns faktiskt inte att det ens skulle vara farligt att sälja alla hästar & bara vara hemma med min son, han är mitt allt.
 
Sv: Barn och Hästar

Hej
Nu låter jag kanske kaxig men det är inte lätt att hitta rätt medryttare för vi ska vara lika rädda om din häst som du själv är.
Men med tid hittar du nog rätt men mitt råd är att väljanågon i din egen ålder för så kanske ni har mer gemensamt som kan ger er roliga stunder tillsammans med "bebisarna". Jag och hästägaren ar ofta kul tillsammans även utaför stallet.
Fördelen med oss som är i mogen ålder är att vi ofta vet vad vi vill och kan tillföra en hel del till dig.

Lycka till!
 
Sv: Barn och Hästar

Tack, kanske ska man ge det lite tid men jag är en sån där som planerar typ flera år i förväg och sen skiter det sig och då måste jag planera om...
 
Sv: Barn och Hästar

Jag är av den sorten som tror att allt löser sig om man bara försöker se möjligheterna.

Mitt tips är att du räknar på det. Vad skulle lönen bli som mammaledig, vad tjänar du på att vara det?

Jag upptäckte att vi kommer inte att gå back alls troligtvis med tanke på vad jag tjänar på att inte behöva åka till och från jobbet varje dag. Bensin är snordyrt och jag måste köra bil till och från jobbet.

Där jag står med min häst nu finns av ngn anledning en hel del mammalediga och andra som har barn med sig till stallet. Det är allt från 0 till 5-6 år. De drar med sig vagnarna ner till hagen när de hämtar sina hästar, de låter barnen leka för sig själva i vagn eller utan, medan mammorna rider på banan eller liknande. De mammalediga är i stallet ibland hela dagarna för det ska fikas, lagas lunch till barnen, ridas, mockas etc. Det tar ju lite längre tid med småbarn med sig men det verkar fungera bra. En del har kanske medryttare för de kanske inte kan rida lika mycket som när de är i stallet utan barn men tillräckligt för att hålla igång sina hästar. sen kanske pappan kan ta barnet vissa eftermiddagar medan mamma tränar etc.

Jag längtar tills jag får vara mammaledig. Jag har som tur är hjälp 2-3 ggr i veckan av min syster och det behöver man kanske ha, man är säkert trött ffa i början. Men så är det ju. Sen har jag hästen på lösdrift varpå han får röra sig mycket och inte står och belastar sina ben eller blir uttråkad i en box om han måste stå en dag eller två.
 
Sv: Barn och Hästar

Jag kommer gå back med tanke på att jag cyklar till jobbet varje dag.
 
Sv: Barn och Hästar

Jag fick en bebbe för 8 mån sen och har en häst inackorderad 2 mil från där vi bor. Pappan till barnet har tjatat på familj länge och jag har sagt nej för jag vill inte ge upp hästeriet eftersom jag vet att barn tar tid.
Han sa att det vet jag och jag längtar så att få ta hand om barnet och så jag slipper vara ensam då du är i stallet :)
Fick så stor mage fort att jag efter 5 mån var tvungen att sluta rida och hitta fodervärdar/fler medisar ( INTE lätt) satte in annons o skrev att jag vill att hästen skulle stå kvar i stallet där hon står nu, men jag fick typ BARA svar på helt fel sida av stan eller andra sidan Sverige, och jag kände att jag vill ha koll på hästen samt kunna hälsa på då jag känner för det.
Hittade fantastiska tjejer (totalt 4 st) som red på våren och i somras o 2 av dom stannade kvar lite under hösten, sen när jag fick börja igen ( kejsarsnitt) fick jag ta 4 dar i veckan och en medis va kvar på 3 dagar i veckan. Visst, tiden räcker inte riktigt till, när pappan kommer hem så sticker jag direkt men ibland har han träningar och matcher. bävar för hur det blir sen när man ska jobba också....:crazy:
Men prata mkt med mannen så han vet vad ni ger er in på så det inte blir tjafs sen när väl barnet föds. Det har funkat bra för oss och barnet var planerat, många diskussioner fram och tillbaka.( både ekonomin och tiden)
Lycka till!
 
Sv: Barn och Hästar

Jag tror att vi hästmänniskor kan ha fått en liten dålig stämpel ibland för sambon är rädd för att han kommer att få ta barnet typ alla kvällar i veckan för det har han hört att hästtjejer väljer minsann hästarna före familj.
Jag tycker att det handlar om att var och en måste få göra sitt också. jag menar skulle man lägga ner alla sina intressen och bara ägna sig åt andra blir man ingen trevlig människa tillslut (flera har påpekat det ovan). kan man bara få hjälp med hästarna några dagar och barnet några så tror jag att det kanske kan lösa sig.

Hur länge in i graviditeten törs man vara aktiv?
Hur länge rida?
Hur läne mocka, rykta mm?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
713
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 443
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 161
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp