På något sätt tror jag det kan vara bra att barn får "vara med om döden" när de är ganska små. Det är trots allt lättare för små barn som inte riktigt har den där långdragna sorgeprocessen som större barn och vuxna.
Mitt första döda husdjur var min kanin. Då var jag i och för sig 14 år (och sörjde den kaninen något otroligt mycket!), men jag upplevde en stor tröst i det min mamma sa: att för henne var det första gången i hennes liv som ett djur fått blivit gammalt och dött. Hon hade haft många många djur, men när hon var barn/ung så försvann bara djuren från föräldrahemmet för att föräldrarna gav bort dem till andra (eller avlivade i smyg). Den katt de hade när jag var liten sprang bort (en innekatt) och återfanns aldrig.
Man kan ju tycka att hennes föräldrar inte borde sagt ja till djuren från början när de ändå inte ville ha dem i längden.
Det allra värsta var när hon själv fick löfte om att äga en hund, bara hon betalade själv. Hon sparade pengar till att köpa den, skötte den själv helt och hållet och skulle sommarjobba hela sommaren för att ha råd till hundmat osv resten av året; hon var då 17 år. Hennes föräldrar tog med hunden på semestern till familjegården i Norrland och kom hem utan hund! De hade gett bort hunden till någon i byn "för han får det ju så mycket bättre där på landet".