barn med läs och skirv svårigheter

V

vickis-pajala

igår var jag med min älsta flicka på utvecklings samtal
vilket är lika intresant varje termin

min dotter är utredd av skolpsykolog ljust för att hon har svårt i skolan med att läsa och skriva och även mattematiken så hon skulle få mer hjälp när hon gick upp till år 4

på utvecklingssamtalet så framkom det då att hon inte klara målen i år 4 för matten ingen stor nyhet för det viset ju jag redan sedan tidigare utvecklingssamtal

hon får hjälp av specialpedagog två gånger i veckan men skulle behöva så mycket mer hjälp, både enligt lärare och mig själv.
Men det finns ju som bekant inga pengar

jag försöker hjälp till så mycket som möjligt men har ju inte samma pedagogiska utbildning som lärarna har

från år 1- år 3 så har hon varje dag varit in till specialpedagogen och fick en bra grundplåt att stå på men nu känns ju det arbete bortkastat i och med att hon behöver mer tid hos specialpedagog än vad det finns möjligheter till

då frågar jag ju er kloka bukeföräldrar hur är det i era skolor
kan man kräva som förälder mer hjälp och hur ska jag gå till väga

ja alla nödvändig info är välkommen

// vickis som ska laga middag

Senast ändrad av en moderator:
Sv: barn med läs och skirv svårigheter

Hmm, vad anser de att alternativet är ?

Har hon fått nån form av diagnos - typ dyslexi ?
Har hon fått några hjälpmedel i form av daisyspelare etc ?

Hmm, vad anser de att alternativet är ?

Har hon fått nån form av diagnos - typ dyslexi ?
Har hon fått några hjälpmedel i form av daisyspelare etc ?

lärarna vill ju givetvis ha en specialpedagog som jobbar med flickan en stund varje dag och det tror jag oxå är det bästa altenativet för då får hon oxå lugn och ro och kan koncentrera sig på uppgiften

ja i någon form av diagnos men inte fasställt de ska göra en ny utredning i år 6

hjälpmedel i form av dator har hon

lärarna vill ju givetvis ha en specialpedagog som jobbar med flickan en stund varje dag och det tror jag oxå är det bästa altenativet för då får hon oxå lugn och ro och kan koncentrera sig på uppgiften

ja i någon form av diagnos men inte fasställt de ska göra en ny utredning i år 6

hjälpmedel i form av dator har hon

Som jag ser det är det första steget - att hon utreds ordentligt. Först när hon får sin diagnos har hon rätt till hjälpmedel av olika slag. Efter en psykologutredning brukar även psykologen kunna komma med goda tips och råd om tillvägagångssätt.

/snurpe

Ni har rätt till en ordentlig utredning och diagnos, kräv det! De vill inte göra den nu, för om det visar sig att hon har dyslexi eller dyskalkyli kan ni kräva helt andra hjälpmedel osv till mycket högre kostnader än om hon inte är diagnostiserad. Då är det bättre att en annan skola/stadium får ta kostnaderna trots att det är superviktigt att komma igång med träningen så tidigt som möjligt.

De vill spara pengar på din dotter och hennes framtid, helt enkelt. Tro mig, jag har två styvbarn med dyslexi och det har krävts många timmars möten och kamp för att de skulle få sina rättigheter. Googla på dyslexi så får du upp bra sidor där det står vad du har för rättigheter. Lycka till!

Jag kan inte förstå varför de ska vänta till årskurs 6 när hon redan har problem och behöver mer hjälp för att klara sig?!
Jag hade krävt en utredning redan nu, det är tufft för ett barn att behöva gå om en klass eller att hela tiden släpa efter för att men inte får den hjälp man behöver.

Jag vill bara inflika med att det finns inga mål för år 4, alltså kan hon inte ha misslyckats med dem. Det finns mål för år 5 och 9 (tror jag det är) och ev för år 3 (är mammaledig så ej helt insatt just nu). Jag skulle som lärare inte ha sagt att en elev inte någ målen för år 4 men att jag hyser stor or att hon inte ska klara målen för år 5 nästa år. Eller liknande formulering.

För övrigt anser jag också att utredning bör ske snarast. Varför vänta? Ju tidigare desto bättre. Lycka till!

Men år 6 är ju väldigt sent ! Varför skall det väntas. Ju tidigare desto bättre.

Sen är det sällan katastrof att gå om en klass om man behöver det. Men det kan vara rysligt jobbigt att inte få de hjälpmedel man behöver.

Hon har en dator skriver du, men mera då ?

Kräv utredning snarast! Vänta och se är det sämsta man kan göra!

Du säger att hon har en dator, men vilka program har hon utskrivet?

Det bästa är om du får en logoped till att göra utresning eftersom psykologer inte har någon förskrivningsrätt av dessa hjälpmedel.

Jag tror att din dotter behöver testa något mer än bara specialundervisning.

Stå på dig! Det är en snårig djungel du har framför dig.

Ett tips är att googla på LÄSK-pärmen, där finns många tips på vad man som förälder kan göra för sitt barn

Lycka till!

tack alla för svar

jag ska göra mitt bästa för att leta reda på psykologutredningspapprena så får jag vara bra påläst tills jag kommer in nästa gång i tråden

men det jag nu kommer ihåg på fri hand gällande utredningen pratde psykologen om ljust dyskalkyli och om jag nu inte missminner mig och det är ju matten hon har svårast med

datorn min dotter har är till för att hon ska kunna skriva i fall det kommer längre texter i och med att dottern har svårt att forma bokstäver

men jag tycker inte datorn används på rätt sätt i skolan i och med att hon har inte möjlighet att ha den på bänken utan måste gå till en egen arbetsplats längre bort i klassrummet

eller som igår när min flicka kom hem från skolan berättade hon att de haft huvudräkning i skolan någon form av tävling och hon hadde inte haft ett enda rätt
och ändå har jag som MAMMA sagt ett hundra tal gånger och vi har även kommit överens med lärare att detta ska hon INTE utsättas för så indierkt utan mer smygas in

Hon behöver överhuvudtaget ingen diagnos för att få hjälp, har de konstaterat att hon har problem att klara målen i år 3 och år 5(ja det finns från år 3 nu) så ska hon få hjälp att nå dem snarast. Det är emot lagen att kräva diagnos för att ge hjälp. Däremot så behöver man konstatera vad hon behöver hjälp med, vilka områden som ger henne problem.Du får bli ännu mer påflugen och driva igenom din vilja och om de nu anser att du ska stötta, vilket du inte behöver, så får de ge dig hjälp med.
Hon har rätt att få hjälp direkt, all forskning visar att ju tidigare hjälpen sätts in ju snabbare kan man komma i kapp de andra och förbättra sina problemområden.
Dyskalkyli är ju ett rätt nytt ord och alla kan inte hjälpa där tyvärr. Men stå på dig och träna, slå på dyskalkyli på google och få tips och råd. Hon har rätt till hjälp nu!!

Hon behöver överhuvudtaget ingen diagnos för att få hjälp, har de konstaterat att hon har problem att klara målen i år 3 och år 5(ja det finns från år 3 nu) så ska hon få hjälp att nå dem snarast. Det är emot lagen att kräva diagnos för att ge hjälp. Däremot så behöver man konstatera vad hon behöver hjälp med, vilka områden som ger henne problem.Du får bli ännu mer påflugen och driva igenom din vilja och om de nu anser att du ska stötta, vilket du inte behöver, så får de ge dig hjälp med.
Hon har rätt att få hjälp direkt, all forskning visar att ju tidigare hjälpen sätts in ju snabbare kan man komma i kapp de andra och förbättra sina problemområden.
Dyskalkyli är ju ett rätt nytt ord och alla kan inte hjälpa där tyvärr. Men stå på dig och träna, slå på dyskalkyli på google och få tips och råd. Hon har rätt till hjälp nu!!

flickan har fått hjälp varje dag från år 1 till år 3 av en specialpedagog där de byggt upp grunden för flickan och hotet låg ju över flickan att hon skulle få vara kvar ett år extra i år tre men med rätt hjälp så skulle hon klara år 4

vid överlämnande samtalet i höstat då även jag som förälder var med + rektor, specpedagog, lärare från år 3 och lärare från år 4 och där bestämmdes det då vad flickan behövde hjälp med
DATORN var ett krav för mig, men detta med specialpedagogen att hon bara jobbar 2 dagar i veckan med flickan det kunnde inte jag dierkt påverka

hotet låg ju över flickan att hon skulle få vara kvar ett år extra i år tre men med rätt hjälp så skulle hon klara år 4

Se det inte som ett hot utan som en möjlighet. Det kan faktiskt vara räddningen som en del barn behöver för att komma mer ikapp i skolan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
V
Övr. Barn OBS lång................... min äldsta dotter som går i år 5 har fått hem en lapp om att få välja att läsa ett språk...
2
Svar
27
· Visningar
3 109
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar