Tycker att många kommit med väldigt bra förslag och idér! Själv har jag en Adhd diagnos (och borderline).
Min första tanke är att vi alla är individer och att vi fixar saker olika... Men jag tycker att du fått väldigt bra svar redan spec utav
@lady_vip och
@Araminta.
Mina egna tankar som tillägg till deras listor - en del elever vill/behöver ha någon typ utav avskärmning, anitingen att sitta i ett annat rum eller räcker med att sitta själv vid bänken. Låt eleven vara med och välja och väljer hen "fel" efter vad du som lärare upplever, försök styra in eleven på rätt spår. En del gånger när elverna blivit tvugna till att sitta själva i ett eget klassrum känner sig dom utanför och annorlunda - vilket många med adhd redan upplever.
Tydlighet och rutiner är a & o! Oavsett vad det är. Schema över dagen och över lektionen. Vilka regler är det som gäller i klassrummet? Tydliga instruktioner, helst enligt mig skriftliga. Jag upplever iaf att jag kan bli löjligt mallig när jag kan bocka av något ifrån listan, om än att det är en liten sak. När det kommer till instruktioner så är frågan "Förstår du?" väldigt bra enligt mig. Man kan ställa frågan utan att nedvärdera och samtidigt försäkra sig om att elven vet vad hen ska göra.
Jag tänker beroende lite på ålder på eleven så kanske man kan i skåp eller låda skriva upp innan vad det är man behöver ha med sig till lektionen. Allt ifrån penna och sudd till den boken under matten.
När jag tänker kring min adhd så håller jag med om det andra säger: att förekomma den. Vilket jag kan göra med tex planering. Att ha glömt pennan till lektionen även denna gång är sjukt stressande. Och så skäller läraren och kompisarna skrattar... hej neråtspiral
Jag tycker det är toppen om det finns överrenskommet innan lektionen börar att det är okej att tex stå upp om man behöver det eller behöver gå ut och ta en promenad. Här är det en fin balansgång. Jag skulle absolut kunnat sagt att jag måste ut och gå för att lektionen är tråkig... Jag kan tycka att alla elever ska ha tillåtelse att stå upp i klassrummet (på sin plats självklart inte hoppa omkring) om dom känner att dom behöver. Vi gör allt för att vuxna ska stå upp på sin arbetsplats, men elverna ska minnsans sitta rakt upp och ner.
Jag har blivit lärd sen liten att säga till om jag inte förstår. Så när läraren förklarade något för mig så sa hen att 4-3=1. Jag svarar att jag förstår inte. Läraren säger samma sak igen, jag säger igen jag förstår inte. Nu suckar läraren högt och säger samma sak igen, men denna gången så är hen väldigt irriterad, och jätte gärna med kommentaren "Men det är ju jätte lätt!". Nej. Det är inte kul att höra "det är ju jätte lätt!" när man inte förstår. Det handlar inte om att jag är dum i huvudet utan att man kanske hade behövt förklara på ett annat sätt, "Om du köper 4 äpplen i affären och äter upp 3 påvägen hem, hur många har du då kvar?" Nu förstår jag!
Jag brukar alltid tänka att det är jag som förklarar/berättar något som är ansvarig för att förklara så bra att mottagren förstår.
- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte? Jag har aldrig andvänt mig utav en specefik sak, utan andvänt det jag har till hands. Penna, ringen på fingret, nyckel eller vad nu kan vara. Ibland kan det man har i handen vara störande för andra... Jag tänker i just en klassrumsmiljö och eleven tar det som finns till hands att det är okej att om eleven pillar med något som stör (klickar en penna tex) så kan läraren bara "smyga" ner nått annat som inte låter lika mycket. Man behöver inte göra det till en big deal.
- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass? Jag hade ingen hjälp (fick dock diagnosen till gymnasiet, och vart erbjuden att gå hos specialpedagogen - som aldrig var där så det rann ut i sanden..) Men jag ser både bra och dåliga saker En mindre klass kan vara lättare att få arbetsro i under lektionerna. En större klass är lättare att "hitta någon som står ut med en" på rasterna tex. Adhd personer kan vara jobbiga att umgås med i längre perioder och behöver då kanske flera vänner i antalet.
- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning? Vet inte riktigt vad jag ska svara? Förstår inte frågan? Alla problemen har väl fått en inviduell lösning?
- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
Min första tanke är att man måste prata om det innan konflikten uppstår. I ett klassrum är det som någon föreslog super med regler för alla som eleverna själva varit med och bestämt, då är det inga "korkade regler".
Vet personen själv om att hen blir så arg att hen tex slåss eller säger taskiga grejer? När jag var liten så lärde sig min mamma att säga åt mig och gå och "sura färdigt" (lugna ner mig i lugn och ro), att man då i förväg kanske kan komma fram till att det här fungerar för mig och att man då som lärare/förälder kan påmina om det i stundens hetta.
Som någon annan skrev att var förstående, men döm inte. Ta inte parti. Låt alla inblandade få prata till punkt och uttrycka det man känner, bara för att man säger vad man känner, behöver inte betyda att man går till personangrepp.. "Pelle är dum" funkar inte men "Jag tycker pelle är dum när han knuffar mig".
Alla agerar vi på olika sätt när vi blir arga.. Känner eleven att den måste få inte vet jag skrika så kanske man kommer överrens om att det är okej att skrika, om man går ut på skolgården.
Ta upp saker när personen lugnat sig, att låsas som det regnar kommer inte leda någonstans.
- Vad fungerar bäst:
handskrift eller datorskrift? - Iaf enligt mig. Det finns dessutom forskning som vissar på att du minns bättre när du skrivit för hand än på dator.
- Vad fungerar bäst:
läsa bok eller lyssna bok? För mig. Lyssnar jag på ljudbok så åker tankarna lätt iväg. Att läsa boken själv tvingar mig till koncentration. Sen kanske jag inte orkar lika långt (om det är inte är en bra bok för då har jag läst ut på 5 röda!) men man kan inte få allt..
- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt? Kommer inte på något jsut nu..
- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom? För mig spelar den placeringen inte så stor roll. Spelar större roll vem jag har som bordsgranne.
Tror jag fick med allt jag tänkte, trött