Barn, högskola, hund, häst?

Eligible

Trådstartare
Jag har en son som fyller 2år i februari. Tankarna på en liten till kommer ju ibland, men så ställer jag mig frågan: HUR ska jag hinna?!
Jag har tänkt börja läsa på högskola till hösten, jag har både häst och hund som jag tränar/tävlar...
Ni som har det som jag, hur reder ni det? Eller reder ni det överhuvudtaget? Lever jag i en fantasi och är världens naivaste människa om jag tror att det skulle fungera med 2 barn, högskolestudier samt 1 hund och 1 häst?? Jag kan väl tillägga att jag har sambo...

Sv: Barn, högskola, hund, häst?

Allt går bara man vill.

En tjejkompis till mig pluggade på högskolan och fick sitt andra barn ett år innan hon var planerad att gå färdig utbildningen. Dom löste det som så att det äldsta barnet gick 8 timmar på dagis eftersom mamman valde att bara ta ut föräldraledig på helgerna och fortsätta plugga på vardagarna. Antingen fick det nyfödda barnet följa med till skolan eller vara hemma med sin pappa när han var ledig. Mamman ammade, och pumpade ut bröstmjölk för att ge i flaska när hon gick till skolan.

Det innebar att hon inte missade nånting ur skolan och jag är grymt imponerad av henne att hon fick ihop det. Hon gick ut i somras och har nu ett välbetalt jobb.

Wow! :o Sånt där peppar ju en verkligen! Hon måste ha varit grymt duktig!!

Jo, du lever i en fantasivärld :angel:. Skämt å sido, jag väljer att avstå från fler barn just för att jag vill hinna göra annat och hatar att stressa. OM du väljer att skaffa en till så var medveten om att du kanske inte pallar och måste prioritera om, hur duktiga vissa andra mammor än är. Annars blir man nog grymt besviken, när man inte mäktar med allt :).

Det beror nog ganska mycket på vilken utbildning du skall läsa. När jag själv pluggade (5-årig mycket krävande akademisk utbildning med närvaroplikt 8-17 i skolan utöver all övrig pluggtid) så hade jag nog inte fixat bebis uppepå de hästar jag hade då (samt extrajobbet som krävdes för att ha hästarna). Flera på min utbildning hade barn (både fick under utb. och hade sen innan) och de fixade det galant! Men de hade inga hästar...

Har man däremot inga problem ekonomiskt, utan man klarar att dra runt allt utan extrajobb, samt inte har en så krävande utbildning så är det mycket möjligt att man fixar det finfint! Det är STOR skillnad mellan olika utbildningar vad som krävs i studietid :)

Allt beror ju dessutom på hur man är som person också, men det finns ju alltid utrymme för en viss flexibilitet när man pluggar som inte finns när man jobbar, så det är klart att man skall kunna fixa att plugga på högskola med 2 barn, häst och hund om samma person klarar att ha 2 barn, jobba samt ha häst och hund! :)

Jag ska läsa miljö- och hälsoskydd i 3år. Jag vet faktiskt inte hurdan studietakt det är där...
Ekonomiskt är det inga problem... Däremot jobbar jag bara 50% nu, men jag pluggar även på flex, för att få upp lite ämnen för att kunna söka till högskolan. Så det blir nog nästan 100%...

Klart det går!

Jag fick inga barn under utbildningen, men jag hade två barn när jag började plugga, en 10 månaders och en 2 1/2 åring. 2 hästar och först en hund och sedan köpte vi en till... Har jobbat en del för att få det att gå ihop, (tyvärr lite för mycket en period så jag blev återbetalningsskyldig...)

Nu väntar jag mitt fjärde barn, har 6 hästar, två hundar och två katter, håller på att starta eget inom hästbranchen och funderar på att plugga vidare när skrutten som ska komma börjar på dagis, det blir dock tidigast när h*n är 2 år.

Den värsta tiden är nog inte när bebisen är miniliten, då är de ju oftast nöjda med att äta och sova, så då kan man ju plugga/gå på föreläsningar, dock när de börjar "ränna runt" är det nog svårare, men då får man väl lämna på dagis... Man kan ju även ta studieuppehåll om det behövs.

Vi hade inte krav på 100% närvaro dock som vissa utb har, dock är det ju upp till en själv då att ta igen det man missar...

Är du sugen på en till så skulle jag köra om jag var du!!!

Tack för ditt svar! Man blir så peppande av att läsa om "sådana som du", alltså personer som klarat av det jag är rädd för att inte klara av! :)
Vad läste du till?

Sjuksköterska.

Hade ganska mycket som jag kunde "göra som jag ville", och då satt jag på biblioteket på kvällarna. Men alla grupparbeten måste man ju synka ihop med resten av gruppen och praktiktiden måste ju naturligtvis göras...

Gick hur bra som helst! Det var ganska många som fick barn under tiden, vissa tog studieuppehåll direkt, andra läste några teoretiska kurser när bebisarna var pyttiga. :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Hur tycker ni att hundar bör bete sig runt barn? Var går er gräns för när hunden/barnet inte fungerar? Jag har 2 mindre hundar, ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 996
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2