Barn + hästar?

Nillizan

Trådstartare
Hur gör ni för att dagen ska kunna gå ihop när man både har en nyfödd och två hästar? Har turen att ha egen gård med hästarna hemma. Men jag funderar på hur ni gör när ni är ensamma med barnet och hästarna ska ha mat och skötas? Tar ni med barnet i vagn ut i stallet? Funderar på att göra en särskild box till framtida barn som ev. kan bli en lekbox, både praktiskt och säkert.
Kom gärna med tips! :idea:

Sv: Barn + hästar?

Elivia var med massor i vagnen när hon var mindre. Nu är det destå svårare när hon springer runt så 3/4 av stalltiden går åt till att kolla så hon inte spinger in i hästhagen eller vandaliserar katten allt för mycket ;). Hälla spån i de rena och nypåfyllda vattenhinkarna är också en av hennes favoritsysselsättningar:D.

Alfons som nu är 3 månader har följt med mig till stallet från början. I vagnen då såklart. På morgonen äter han regelbundet vid 6-7 tiden och somnar alltid om direkt efteråt, så då tar jag med babyvakten när jag släpper ut hästarna. Vid lunch får han följa med, antingen i vagn eller bärsele. Ibland sover han middag då och de gångerna tar jag med babyvakten igen. Men ska jag mocka och så mitt på dagen så lägger jag honom i vagnen så han är med. det tar ju lite längre tid än att bara gå och slänga ut hö till pållarna. Rida får jag göra på eftermiddagarna när sambon har kommit hem. Ibland har jag tur med min mamma som jobbar skift så hon kan passa Alfons så jag hinner rida när det är ljust.

LitenIsa: Då vet vi med småttingar vad vi har att vänta oss :D Gulligt Gulligt :love:

Jag hade turen att min sambo jobbade i stall då & mina djur uppstallade i samma :) Vi turades om och medans jag mockade mm i stallet & min sambo tränade hästarna ( travare) så snusade Emil i "Stallvagnen". Och ammningar sköttes i selkammaren/fikarummet:p

Sen flyttade vi till egen gård & jag blev själv om dagarna med 2 hästar, hund, katter & Emil ( som då var 5 mån) men han var med i stallet & kröp runt å utforskade. Under tiden hästarna var på gången byggde jag in honom i höbalar :D.
Min sambo kirrade sen en sandlåda utanför.

Emil har varit med oss på trav sen han var 3 veckor, och med när pappa skott hästar osv.

Idag är han 3,5 år & har noll respekt för hästarna:crazy:

Jag har haft en särskild "stallbarnvagn" när mina varit små, och de har varit med ute i stallet hela tiden. När "ettan" var liten hade jag maken veckopendlande, så jag var ensam hemma med stall (kande väl ca 7-8 hästar då, eller nåt), gård och barn. Och ja, det är lite knöligt ibland, men hästarna får bli lite mer flexibla vad gäller tider och regelbundenhet. Jag minns särskilt ett tillfälle när det var pissväder ute och hästarna behövde få komma in. Innan de skulle in var jag tvungen att spåna. Och bäbis var hungrig och bara skrek... Jag fick knuffa barnvagnen framför mig med magen och dra skottkärran med spån efter mig. Det var inte kul, men det löste sig.
Det bästa är att man lär sig vilka tider barnet brukar sova och då försöker passa på att gå ut och göra stallet klart, så att man kan ta in hästarna med en snabbrunda ut på kvällen.

Mina barn har från ca 1½ års ålder ÄLSKAT att vara med ute i stallet och hjälpa till att mocka. De har fått varsin spångrep av mindre modell och varsin barnskottkärra. Man får leva med att de mest kör ut rent spån... :angel:

Mina barn har från ca 1½ års ålder ÄLSKAT att vara med ute i stallet och hjälpa till att mocka. De har fått varsin spångrep av mindre modell och varsin barnskottkärra. Man får leva med att de mest kör ut rent spån... :angel:
Samma här, min son (snart 3) älskar att mocka i sin lilla skottkärra. Som tur är rymmer den inte så mycket, eftersom han nästan bara tar ut ren halm han med.
:D

De dagar jag har hand om hästarna (8 st) släpper jag ut dem innan sambon åker till jobbet, det blir vid 6-tiden på morgonen. Sedan går jag in, vilar en stund och väcker sedan barnen. Efter frukost kör jag sonen till dagis och när vi kommit hem matar jag bebisen innan vi går ut och fixar i stallet medan han sover i vagnen. Ibland hinner jag färdigt med allt innan han vaknar, annars går vi in emellan för amningspaus. Ridningen har jag inte kommit igång med så mycket ännu, det är mest min medryttare som rider, men de dagar det blir av blir det när sambon kommit hem från jobbet.

Jag hade också stallbarnvagn som jag parkerade i en box när jag mockade/fodrade/släppte ut o in hästar. När ungarna blev större så anlade vi sandlåda i anslutning till stallet samt hade rutschkana och gungställning utanför, dvs en mindre lekpark. Mina hästar har också fått vänja sig vid skatande/cyklande/kickboardande/hockeyspelande barn i stallgången och ingen höjde ögonen för fotbollar både högt och lågt. De hade en box med alla sina prylar och där kunde man stänga in dem vid in och utsläpp.
Mina grabbar är inte det minsta hästintresserade, men när de var små kunde de mocka i sina skottkärror. Kaniner och marsvin fanns också att gulla med när de blev lite större.
De var också en hel del i ladugården och jag glömmer aldrig när äldsta sonen cyklade på gången bakom de uppbundna amkorna och lyckades köra över kanten och landade med cykel och allt i dyngrännan (som inte var utgödslad) bakom en mkt förvånad kossa som i rena uppståndelsen gjorde det kor gör när de blir lite upprörda, sket. Rakt på ungen och cykeln.... Kul att ta hand om.
Som Ameo skrev, hästarna får ta att det kanske blir lite justeringar i tider och rutiner, men det dör de inte av och man får hitta sätt som passar för en själv.

När Pippi var bebis låg hon i sin vagn och snusade medan jag skötte hästarna, det funkade bra. När hon var ett hatade hon allt vad mockning hette, det var skrik och gnäll och man mockade så att skitarna flög och svetten lackade. Tala om stress. Fy fan... Nu är hon drygt 2 och gillar stallet. Hon hjälper till att mocka (i egen kärra) och bär mat åt hästarna (och ve den som missar att ge henne ett veck hösilage - då blir det bannor kan jag lova!). Vi matar kissen och hämtar ägg hos hönsen som har sin bod bredvid stallet. Och så får alla äpplen.

Det som är knepigt är ju ridningen. Pippi hjälper gärna till att göra iordning hästen (1,80 hög). I synnerhet gillar hon benskydd, hon är faktiskt helt galen i sådana. Och reflexband. Ofta rider jag iväg med tre reflexband, en strykkappa bak och lite olika senskydd fram. Måste ju se helt tokigt ut, men ungen blir vansinnig om jag plockar av allt lull-lull från häststackarns ben...

Sen gillar hon pisken också, men där går väl gränsen.

Pippi har också lärt sig att bestämt säga "ja vill iiiiida". Ja då är det bara att traska fram och tillbaka på vägen (jag leder häst och Pippis pappa håller i ryttaren). Efter en stund säger jag att "nu är det min tur". Neeeej, skriker liten då, iiiida mea! I somras hade hon en liten svacka då hon faktiskt kunde hoppa av frivilligt "mammas tur".

Ridning kräver förstås att sambon är hemma. De dagar jag slutar tidigt eller är hemma själv med Pippi blir det ingen ridning. Det kan kännas frustrerande, tycker jag. Jag har provat att longera med ungen i famnen, men jag fick sån träningsvärk i de obefintliga armmusklerna så det kommer jag inte att göra om.
Hade jag kunnat köra hästen hade det kanske varit ett alternativ.

Jag har funderat på att ta med hästen på en tur med Pippi i vagnen, men jag är rädd för att han ska bli skrämd och springa på vagnen?

Jag tycker att det är svårt att hålla igång ridningen. När sambon kommer hem vid halvsextiden så är det mat som gäller och därefter får jag väl erkänna att soffan + umgänge med dotter och sambo lockar mer än ridning i mörkret.

nu e de ett tag sen mina va små men dom fick hänga me i barnvagnen när ja va i stallet, å när ja skulle rida så ställde ja barnvagnen brevid ridbanan så jag hörde if dom vaknade,

Jag och sonen, 2 månader idag, brukar kliva upp vid 7-7.30 sådär, efter han har ammat. Då äter jag frukost, han ligger i babygymmet en stund och brukar sedan somna igen. Vid 8.30-9 bäddar jag ner honom i vagnen (ammar ev före ifall han är hungrig), vi går ut till stallet. Han somnar oftast nästan direkt i vagnen. Ger hö, mockar lösdriften, sköter om hönsen ankorna och kaninerna, tömkör/longerar ev en häst, ger kraftfoder. Sen går jag in och så äter jag lunch. Viking brukar sova vidare i vagnen till 12-12.30 ca.

Brukar gå ut en promenad med vagnen på em och då passar jag på och ger hästarna hö.

På kvällen när sambon är hemma går jag ut och ryktar den häst jag inte jobbat tidigare, och ger natthö. Nu när jag tänker börja rida igen får jag ju göra det också kvällstid. Har utpumpad mjölk som sambon kan ge då.

Har ju lösdrift så det underlättar, behöver inte släppa ut och in på bestämda tider och så.

Försöker alltid göra alla "måsten" på morgonen, så att det är gjort.

Hur gör ni för att dagen ska kunna gå ihop när man både har en nyfödd och två hästar? Har turen att ha egen gård med hästarna hemma. Men jag funderar på hur ni gör när ni är ensamma med barnet och hästarna ska ha mat och skötas? Tar ni med barnet i vagn ut i stallet? Funderar på att göra en särskild box till framtida barn som ev. kan bli en lekbox, både praktiskt och säkert.
Kom gärna med tips! :idea:

Jag har en 1,5åring som är hemma oftast, maken jobbar knepiga skift. Jag har 700 meter ung. till hagen, med en häst i varje hand, annars spränger de stängslet:crazy:.. Så att ha med sig honom är ingen möjlighet, utan det är babyalarm som gäller. Så hör jag honom om han skriker (och får springa hem:angel:). Men jag får alltså anpassa efter hans sovtider, de kommer ut vid halv tio-tiden då han sover "lunch" och in vid tidigast halv åtta då han lagt sig för natten. Mocka och rida får jag göra när maken kommit hem.

Senast ändrad:

Sambon tar ut hästarna på morgonen och jag ger hö vid 10, då sätter jag 1-åringen i spjälsängen med leksaker och 2-åringen är i rummet med grind. Höet står färdigt så det tar knappt 10 minuter och de märker inte ens att jag är ute.
Sen passar jag på att fodra när de sover middag och sen hjälper de stora till efter skolan.
1-åringen är inte intresserad av hästarna men 2-åringen brukar hämta borste och borstar hästarnas ben och kan "gnägga" :D Han brukar få följa med ner på kvällen och mocka och han älskar att springa runt i stallet.

Vad roligt att läsa era svar! :)
Jag får verkligen en positiv inställning till det här med hästar och barn, det är ju absolut inga problem. Ni verkar ha löst det jättebra!
Kanske ska man skaffa en "stallvagn" och ja, båda hästarna kanske inte behöver ridas bägge på samma dag. Kanske kan man söka efter någon tjej/kille som rider någon av hästarna, så gnager inte det dåliga samvetet.
Hästarna är ju vana vid oregelbundna tider pga av mitt jobb/sambons jobb, så de går inte att ställa klockan efter precis.

Ja, då är det bara att fixa ordning ett hörn, där inte vagnen står i vägen! *S*

Det är enkelt om man har ett barn som gillar att ligga och sitta i vagn- annars är det betydligt svårare :angel:. Min dotter har aldrig gillat vagnen, så den enda stallsyssla man kunnat göra om dagarna är att rusa ut och slänga in höpåsar åt hästarna i hagen medan dottern väntar inomhus. Allt det andra har man fått göra sent på kvällen.. Väldigt frustrerande att vara hemma hela dagarna men inte kunna hålla på med hästarna! Ibland har jag grejat med stängsel etc och haft henne i bärsele, men hon blir ganska fort less och arg. Jag längtar till hon kan börja knata omkring själv i stallet, mocka och pyssla om shettisen (hon är 14 månader gammal).

(hon är 14 månader gammal).

När mina var i den åldern så kröp de runt i stallet och styrde medan jag mockade mm. Efter stallvagns-åldern kommer stalloverall-åldern. Köp en gammal overall ev med galonbyxor över) som hon får smutsa ner och sätt henne på golvet med lite grimskaft, borstar, uppochnedvända hinkar att banka på och ngt "tillhygge" så ska du se att även en 14-månaders kan sysselsätta sig i stallet.
Man får leva efter teorin att "lite skit rensar magen" :p.

När mina var i den åldern så kröp de runt i stallet och styrde medan jag mockade mm. Efter stallvagns-åldern kommer stalloverall-åldern. Köp en gammal overall ev med galonbyxor över) som hon får smutsa ner och sätt henne på golvet med lite grimskaft, borstar, uppochnedvända hinkar att banka på och ngt "tillhygge" så ska du se att även en 14-månaders kan sysselsätta sig i stallet.
Man får leva efter teorin att "lite skit rensar magen" :p.
Jag och min mamma har många gånger fnissande sagt att "detta skulle soc se, då skulle de ta barnet härifrån direkt", när barnen har ålat runt i stora gemensamboxen på logen och hjälpt till att mocka med händerna som redskap...

Precis! Man får inte vara så perfekt om man ska kombinera barn och hästar. "Det som inte dödar, det härdar" typ. Mina grabbar har vare sig blivit allergiska eller sjuka av att kravla runt i lite hästskit eller av att tugga på ett grimskaft.

Där har du så rätt så!
Min lille pojk är 2 år och har alltid varit med, tyvärr har jag inte haft stall hemma så det gäller att planera väl i kombination med att ha gott om tid.
Det värsta med att alltid ha barnen med är ju att de inte har ett dugg respekt för hästarna.

En dag stod min stora och som tur var snälla häst uppbunden på gången, när jag vänder mig om efter en borste så susar lilleman under magen sittandes på sin tramptraktor :eek:
Gissa om barnet åkte ut på stallplanen fort, galna lilla barn.

Även hästarna blir härdade av att man har barn... :angel:
Mina barn brukar åka pulka nerför en liten backe mellan två hästhagar, första 5 gångerna pulkan kom farande nerför backen tyckte hästarna att det var en kul grej som de kunde få lite spring i benen av, efter det har de inte lyft på huvudet ens...

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 743
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka