Jag skulle säga att det beror på hundens grundfysik/träning. En hund som redan är i riktigt bra fysik/som redan fystränas kan ju snabbare tränas mer/hårdare. Men ditt upplägg skulle jag ha kunnat köra.
Kan nämnas att en veterinären för kanske 10 år sedan när jag diskuterade löpning med henne med min förra hund rekommenderade att börja med 5 min 2-3 gånger per vecka och sen öka med 5 min varje eller varannan vecka. Med min förra hund följde jag detta. Ascot skulle jag dock säga har bättre grundfysik så med honom skulle jag också kunna tänka mig köra 30 min direkt, men då främst trav de första gångerna.
Den enda gången jag typ följer denna "5 min" regel är vid simträning. Där brukar jag öka 5 min per vecka med Ascot. När det kommer till löpning så är det inte så ansträngande för Ascot pga av min egna fysik
. Cyklat har vi inte gjort på ett tag men jag skulle inte ha något problem med att börja köra tex 20 min tre gånger i veckan med honom. 30 min två gånger i veckan hade funkat det med. Som du är inne på så är det ju inte alltid tiden som gör ett pass jobbigt utan underlaget, tempot, hur mkt hunden drar är det som mer påverkar för oss. Tex gällande underlag så körde vi några gånger för något år sedan på cykelsspår som var riktigt mjuka (det hade regnat mkt den veckan) vilket jag tyckte det gjorde betydligt jobbigare.