Bark som underlag i rastgård. Var har ni köpt??

Swat

Trådstartare
Som rubriken lyder: Ni som har bark i era hundars rastgårdar, var har ni köpt det?
Vilken storlek har ni på "barkbitarna"? 10/40?
Har ni någon extra dränering under barken?

Erfarenheter i övrigt av bark som underlag?

Tacksam för alla svar och erfarenheter!

/Swat

Sv: Bark som underlag i rastgård. Var har ni köpt??

Ja, men det var mer finmald bark, jag vill ha större bitar (10-40 mm/bit minst).
Den finmalda blir mer som jord dvs ej så väldränerad och väldigt "klistrig" på tassar och päls.

Tänkte höra om någon köpt bark via en såg eller liknande...
Eller hade några andra bra tips!

/Swat

Hör efter med närmaste sågverk om du får köpa därifrån.

Är säkert olika från såg till såg, så säger en nej; kolla med nästa.
Jag vet i alla fall att pappa -när han hade sågverk för många år sedan- sålde både bark och spån på "lösvikt" till privatpersoner.

Tror du ska leta efter flis i stället för bark, bark är oftast täckbark och det är oftast nedbrutet. Flis kan du om inte annat beställa, men tex återvinningsstationer brukar ha flis i stora bunkar.

Nackdelen är att du måste fylla på efterhand eftersom det kommer att förmultna. Fördelarna tycker jag är många, bland annat att det är mjukt och att det inte blir så kallt.

Om jag ska göra hundgård hade jag haft flis, men först lagt 50x50 plattor i 2 rader längs staketet, sedan 20 cm makadam, typ 11-16 och sedan minst 20 cm flis.
Plattorna för att de inte ska kunna gräva sig ut, makadamet för dränering (o du ha sandjord med mycket sand kan du strunta i det) och som sagt gott om flis.

Hittade denna gamla tråd :)
Jag sitter och drömmer och funderar lite. Jag bor ju i ett litet radhus/atriumhus med liten trädgård. Mycket cementplattor, en bit med grus och en bit med gräs. Gräsdelen är ett evigt slit och nu när jag inget gjort med den på 3 år, haft valpkull och fått hem valp förra året och dessutom nu en grävande mamma-hund så är gräsmattan död......igen.
Hälften är typ söndergrävt (och söndersprunget) och hälften är sönderpissat :cautious: Ska fixa den en gång till genom att gräva ner den (den har blivit för hög efter 17 år med lite toppdress och nya gräsfrön varje år) och så om. men få se om det blir sista gången, för snart är den förstörd igen.

Jag funderar på att gräva bort gräset. Det är svårt ha fint inte bara pga hundarna utan pga att det är nära ner till makadam och oerhört soligt här = det torkar snabbt bitvis och dör. Funderar på sätta en rabattkant runt och sen istället ha flis ? täckbark ? vad kan man ha som är schysst mot hundtassar när dom leker och springer ?

Bild på min lilla sorgliga gräsmatta ( i år värre än någonsin) :p där det är som mest brunt till höger i bild, är där det dör lättast pga torka och pga av att hundarna älskar att lägga där och sola - resten bruna är grävt eller söndersprunget och så gula pissfläckar....suck. Tur ingen ser in här haha
Just nu har jag helt sonika lagt en gångmatta över det värsta för att slippa mer grävande i redan befintliga gropar och för att slippa få en helt dammig valp varje gång den rullar runt i groparna. Och för att hundarna tycker det är superkul att gräva runt bollar i groparna vilket gör dom ännu större...

Vad tror ni ? Kan flis vara vettigt ? Vill ju det även ska se någorlunda snyggt ut. Dock är grus inget jag vill ha, för det flyger runt och gör ont satan i fötterna när jag går barfota ute på plattorna......:nailbiting:
IMG_3944.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
918
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 188
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat