Bärig galopp

Midnight

Trådstartare
Jag har en liten pålla som för tillfälligt är ganska omusklad (haft henne i två månader snart), hon har svårt för att korta galoppen och bära sig ordentligt. Förstår att hon till viss del måste orka = mer kondition och muskler, men vad ska man göra för övningar för att korta galoppen och få henne mer bärig?

Sv: Bärig galopp

Hej! För att korta galoppen hjälps det om de har starkare bakben. För att få mer muskler så att de orkar kan du klättra (de blir väldigt smidiga och starka av det) eller hoppträna lite gymnastiskt så att de bygger upp muskler. Du kan ju även tänka på att alltid rida hästen i form där den trampar på ordentligt med bakbenen. Om du gör lite sånt underlättar det senare när man ska börja träna på att korta galoppen genom att länga och korta den.
Hoppas det går framåt! :D

Hej! Jag säger bara massor av övergångar, klättring och hoppa studs

Sen tänkte jag att man kanske kan låta hästen gå på stora galoppvolter, typ ute på en åker eller så, så att hon verkligen får utrymme att galoppera på. Gärna under lätt sits. För att bygga muskler kan man ju göra massa annat - övergångar t ex, men för att träna just galopp är det väl galopp man ska rida i, resonerar jag.

Ja, man borde kanske arbeta mycket i just galopp.... men man tröttnar så himla lätt på att galoppera när hon bara springer:( Hon går ju helt underbart fint i skritt o trav:love:

När jag rider i ridhuset blir hon jättepigg såfort hon fattar att hon ska galoppera = snabbt och flängigt. Ska man låta henne "springa av sig" några varv eller gör det bara saken värre?

Tack för alla svar!:)

Ja, man borde kanske arbeta mycket i just galopp.... men man tröttnar så himla lätt på att galoppera när hon bara springer:( Hon går ju helt underbart fint i skritt o trav:love:

När jag rider i ridhuset blir hon jättepigg såfort hon fattar att hon ska galoppera = snabbt och flängigt. Ska man låta henne "springa av sig" några varv eller gör det bara saken värre?

Tack för alla svar!:)

Ja, det förstås. Inte så roligt omd et inte går bra. Men samtidigt - det är det som inte går bra som man behöver öva på. Inte det man redan kan... Lätt att glömma ibland, tycker jag själv.
Du, jag vet verkligen inte. Jag är ju inte tränare eller utbildad sådär själv. Har du ingen tränare som vet hur du ska träna upp din pålla? Jag tycker själv att det låter logiskt att det skulle vara bra för hästen att få springa av sig för att senare i utvecklingen kunna samla, men det är ju förstås inte lätt för en amatör att veta vilka resultat som kommer senare... Galoppera kravlöst ute, kanske?

Nej det är lite klurigt allt. Till viss del tror jag också att hon skulle behöva rejäla träningspass 6dgr/veckan men tyvärr så funkar inte det alltid, finns inte alltid tid eller tillgång till ridhus.

Min tränare sa att hon kanske inte kan kort galopp:confused: Alla hästar kan väl bara de orkar och blir rätt ridna rätt?

Men ja, att rida mycket i galopp är nog det vettigaste, annars är det att gå runt problemet....

Skönt att bolla lite tankar med andra i vilket fall som helst:)

Jag har en liten pålla som för tillfälligt är ganska omusklad (haft henne i två månader snart), hon har svårt för att korta galoppen och bära sig ordentligt. Förstår att hon till viss del måste orka = mer kondition och muskler, men vad ska man göra för övningar för att korta galoppen och få henne mer bärig?
Du skriver svaret själv, att den inte orkar.
Den bör få använda hela sin kropp och på så sätt bygga muskler( se till att den får tillräckligt med protein o energi). Att korta galoppen har ingen prioritet, utan behåll samma energi o ta tillbaka några språng då och då, där takten o energin är densamma. Klättring, hull, arbete med vila samt tid, ger resultat på sikt. Är det hästen på din avatar?

Okej Har tänkt lite på att tillföra kraft eller korn i foderstaten då hon är ganska tunn och havren kanske blir lite förmycket nu när det är vinter och hon är helklippt:angel:(snacka om skillnad från i somras..)
Det som är konstigt är att hon kan gå hur bra somhelst i traven, ibland har man ingenting i händerna och hon sätter under sig jättebra i öppnor mm.

kanske helt enkelt en kombination av brist på styrka och att hon helt enkelt inte blivit riden men krav på nån samling (det vet vet jag).

Ja, det är hon:) Finns en till bild på min profil btw. (hade henne under sommaren, men fick hem henne i dec)

Senast ändrad:

En svag galopp stärks av fattningar. Fatta (gärna ur samlad skritt), galoppera 2-3 språng, sakta av till skritt och upprepa. Det är riktig styrketräning så gör inte alltför många fattningar till en början.

Öppna i galopp är också stärkande, även förvänd.

Att ligga och rulla i galopp på en häst som inte orkar hålla ihop i en bra galopp gör absolut ingen nytta.

Jag skulle kunna tänka mig att den har en bra galopp- den lättaste gångarten o har då mkt mer tryck.

som feel skrev är Öppna en bra övning då den är bromsande o stärkande i sig.
Tror inte att den faller framstupa om den cantras, utan blir stark- på G.

Hej!

Många, många, många galoppfattningar..
Skritt-galopp-skritt-galopp-skritt-galopp...

Bry dig inte om formen från början, den kommer då hästen orkar mer.

Lär hästen kommandot ptro och galopp så har du mycket hjälp vid start och stopp.
Samma sidas galopp ett par gånger innan du byter till nästa sidas galopp.
Att ibland göra fattningar på rakt spår och ibland göra dem på böjt spår, de böjda spåret kan vara till hjälp vid avbrotten.
Öka-minska storlek på volt.
Ta skrittpaus mellan sidorna.
Att sitta i lite lättare sits kan även hjälpa hästen att orka bättre, speciellt från början.
Prova med lite skolor i galopp, bara ett par språng per gång!
Å som skrivet, strunta i formen, den kommer!
Nöt inte på för länge!
En bra sidas galopp stärker även den dåliga sidans galopp...

Att rida skolor i skritt och trav stärker även galoppen.

Klättring är även det stärkande

Lycka till

övergångar,rejält tempoväxlingar,klättring,cavaletti har hjälpt mkt på min häst!:bow: hoppning är också bra! sätt tryck i bakdelen när du rider! :D

Hej!

Många, många, många galoppfattningar..
Skritt-galopp-skritt-galopp-skritt-galopp...

Bry dig inte om formen från början, den kommer då hästen orkar mer.

Lär hästen kommandot ptro och galopp så har du mycket hjälp vid start och stopp.
Samma sidas galopp ett par gånger innan du byter till nästa sidas galopp.
Att ibland göra fattningar på rakt spår och ibland göra dem på böjt spår, de böjda spåret kan vara till hjälp vid avbrotten.
Öka-minska storlek på volt.
Ta skrittpaus mellan sidorna.
Att sitta i lite lättare sits kan även hjälpa hästen att orka bättre, speciellt från början.
Prova med lite skolor i galopp, bara ett par språng per gång!
Å som skrivet, strunta i formen, den kommer!
Nöt inte på för länge!
En bra sidas galopp stärker även den dåliga sidans galopp...

Att rida skolor i skritt och trav stärker även galoppen.

Klättring är även det stärkande

Lycka till
:bow::bow::bow:

Är hästen tömkörd så gör även detta arbete när du tömkör, stärker massor när de bara bär sig själva och inte dig också:-) Gör samma arbete på min herre och har hållt på ett tag och han stärker sig massor och kan samlad galopp bättre nu. Självklart också arbete i backar och ute när du rider som de andra skriver. M;en man glömmer ofta bort tömkörningen som är kanon bara m,an tar sig i kragen och kommer igång..vet av egen erfarenhet :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka