Barfotatofflor till mini shettis?

Gullan86

Trådstartare
Finns det? i mini shettis str?

någon som använder sig av det?

eftersom en mini shettis har så små hovar så måste man ju special göra skor till dem.

eller har ni fått tag på skor?

är då kanske smart att använda tofflor iställt?

(pga hovömhet alltså)

Sv: Barfotatofflor till mini shettis?

Vanliga skor gå att få till shettis. Prata med din hovslagare.

Nu har inte min shettis något behov av skor, men jag har sett riktigt små storlekar. Min hovslagare har skott några shettistravare, så visst finns det skor till "småttingarna" också om det behövs.

det finns skor även till shettisar ;) vi hade en shettis för många år sedan till barnen som va tvungen att ha skor jämt (slet väldigt snett, inte korrekt extriör) inga problem alls, lite dyrare att sko på bara (iaf. här) eftersom det är en inte allt för kul arbetsställning för hovis även om hästen är gudasnäll ;)

TACK alla för svaren men detta är en MINI shettis alltså ingen normalstor 90-100 meters klassen utan en 83centimeterare hihi.

jag pratade med min hovslagare samma dag som hon verkade honom första gången men hon sa att det kan bli svårt att få tag på dvs hon kunde nog inte fixa fram det med andra ord.

alltså han har väääldigt små hovar inte så stora som normala shettisar...

dom e nog max 5cm i diameter eller nåt...vet inte hur man räknar men de e nog max 5cm breda iaf.

hovslagaren snackade nåt om att man i så fall hade behövt "smida" skorna själv och då behövs ju en hovslagare som sysslar med sånt i så fall vet inte om de finns någon här i "hästriket" som gör de...
hon borde ju sagt de i så fall känner jag....

men de finns alltså inte så små såna "löstofflor" då?
för då hade man ju kunnat ha på dem bara när man kör honom för så överdrivet mkt kommer han inte tränas så det är nödvändigt egentligen att han har skor i hagen för där ömmar han inte.

men på grus så drar han sig till dikena....och de funkar ju inte om man ska ha en vagn efter....

men sen har han gått i en hage nästan hela sitt liv så hovarna är ju inte riktigt vana vid grus heller.

Är det boots du tänker på så är det storlekstabell på denna sida.
http://www.easyboot.nu/
Mäta måste man förstås.

Att det finns vanliga järnskor till minisar är klart;) Min shettis (den minsta) hade när hon gick på travet och den hovslagaren ordnade det själv.Likaså min nuvarande om behov finns.Löjligt små iofs men även de behöver ju ibland:D

nu har jag mätt och han har (nu var det ca 2-3veckor sen verkningen o man skall mäta nyverkade väl?)

och han hade lite mindre än 8cm brett på framhovarna och 6,5 på bakhovarna.....iiikkk finns de ens så små tofflor/skor?

8 är ju inga problem med att hitta boots då. Men måste han ha skor bak?
Järnskor finns till små bara att höra med din hovslagare.

men på sidan jag fick av dig är ju minsta tofflorna 8,6 eller nåt sånt?

o jag tror han har 7,8 eller nåt sånt för jag mätte rätt slarvigt men såg att de var lite under 8cm fram iaf.

bak hoppas jag att han slipper ha pga ömheten iaf. men man vet ju inte hur mkt de kommer slita eller så.

shettisar kan ju ha lite konstig benställning bak så han kanske sliter snett och fel o så.

men 6,5cm breda skor finns alltså inte?

har pratat med min hovslagare henne frågade jag först och hon verkade mena på att nej så små hade inte hon då får man smida till dem själv i så fall o de verkade inte hon syssla med.

så tänkte ja att tofflor e kanske smartare för då slipper han ju ha skor i hagen o då han endå inte används.
skor känns lite överkurs om jag inte vet nu till en början hur mkt han kommer köras osv.

men jag sattsar ju givetvis på att köra han rätt mkt men det blir ju ett himla krongel att hitta en hovslagare som fixar så små skor och att jämt ta ut 2 olika hovslagare....känns inte direkt jättekul.

8,1cm är det minsta som står ang storlekarna man beställer.Men sedan kan man justera bootsen ytteligare lite.Det bästa är om du ringer till Easyboot och pratar med dom.För de är väldigt trevliga och hjälpsamma.Det finns även inlägg till bootsen och det kan mycket väl göra lite storleksmässigt.Men ring till dom så hjälper de dig.

vi ska rundsko vår yngre shettis nu, eftersom hon sne sliter rejält bak och ska sättas igång igen och köras in :) vad det är för storlekar osv. vet jag inte eftersom min hovslagare sköter det och har full koll (han köper på travet)

Jag hadde skor på min förra minishettis!! o han hade ca 5.5 cm breda!! Din hovis får nog kolla runt lite bättre!! har en av hans skor framför mig nu!! LYcka till!!

Just nu har jag bara 1 sko bak på ena shettisen.(Hålrums problem)
Jag har haft 2 av dom skodda fram då jag kört regelbundet och på hårt och ojämnt underlag.Några sko storlekar vet jag inte då båda mina hovslagare har koll på detta.Kan bara hålla med MillanCamilla, din hovis får kolla upp det hela bättre för skor går att få tag på.

Visst finns det dojjor. Är det pyttesmått så tar man minsta storleken och kapar dem med vinkelslipen och riktar.

Borde din hovis ha lärt sig.

Visst finns det dojjor. Är det pyttesmått så tar man minsta storleken och kapar dem med vinkelslipen och riktar.

Borde din hovis ha lärt sig.

Finns det inte en risk att sömhålen hamnar helt åt skogen fel då?

Inte om man modifierar minsata storleken. Dessutom finns det yttepytte skor.

Min minishettis (84cm) är skodd runt om.
På vintern med 4-broddat och sulor.

Det finns oerhört små skor, han har inte ens de minsta.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 250
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
5 628
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka