Barfotahästar

M

Mie

Skaffade mig en liten minishettiskille (76 cm) i somras. Han har alltid gått barfota..finns det förresten så små skor? Hur som helst..nu när vintern och halkan kommer så söker jag tips på hur jag kan underlätta för det lilla livet med framför allt dagarna i hagen. Sanda?..
Alla tips är varmt välkomna.

Sv: Barfotahästar

mini shettisar brukar inte trampa upp så mycket så deras hagar blir oftast inte leriga/hala.
men när jag tar in och ut så går vi på en hal grusväg, då får mina shettisar gå i mitten av vägen där det är snö eller i väg kanten.
men sanda ingången till hagen och gången till stallet om det går.

med dagarna i hagen... menar du då att hästen drunknar i snön eller halkar i lersnö vällingen efter större hästars krumsprång?? pensla raps olja på hovarna så fastnar inte snön under hovarna lika lätt^^ men om han bara är 76 cm så kanske han behöver lite platå på hovarna för att känna sig större:D

Shettisen går med en nordis så det blir bra upptrampat. Jag funderar först o främst hur dom ska klara när det blir som isgata..riktig blankis där vem som helst står på öronen.. Utan skor måste det ju vara ett hel.... Hur kan man underlätta?
Förhoppningsvis kommer det snö och då tror jag inte det blir några större problem..såvida det inte öser ner..då försvinner han väl ;)

Var blir det isgata? I hagen? Är hela hagen isgata skulle jag nog göra något åt hagen.

Våra hagar blir ofta leriga där det är smala passager, riktig lervälling. Men det fryser ju bara på och så blir det "ispölar" i groparna, detta trampar de ju sönder oftast. Det som kan hända är ju att de kan få hovböljder på sånt underlag, men halkar gör de inte.

Om det är isgata ute på vägen, gå i kanten! Eller sanda om det nu är till och från hagen du menar.

Men som sagt, var är isgatan någonstans?

salta där det brukar bli mycket is redan innan det fryser, då håller sig marken mjuk och det blir ingen is. och grusa massor på väg till hagen^^

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 959
Senast: muslidag
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur