Barfotahästar, vilka erfarenheter har ni av det?

Sv: Barfotahästar, vilka erfarenheter har ni av det?

Men hästen i fråga hade inte "slät" hage. Han var ömfotad i hagen också.

Fö så tror jag att dessa dåliga bakhovar berodde på kass hovslagare.
För den hästen har alltid fått beröm av min duktiga hovis för att ha superhovar!

Det låter ju seriöst tycker jag. Att du använder "skor" när hästen blir för ömfotad. Och sköter lite extra när det behövs. Då sitter du ju inte glatt och rider på en linkande häst mil efter mil med inställningen "det går över".
I sådana fall som ditt, då "köper" jag idén att prova barfota!

Har ridit barfotahästar i 8 år.det är ju inte snö i sig som är besvärligt utan det är ju fram på vårvintern då det ömsom tinar ömsom fryser.
Det är den svallisen som är det största problemet.Har även boots men har aldrig testat att brodda dom, men det kan nog vara en mycket bra lösning att sätta brodd i dom.Halkrisken i vanlig vinterterräng är inte speciellt stor, men man får väl som alltid anpassa sig efter rådande förhållande.

Alla våra hästar går barfota, året runt. Iof så genomgår ingen av dom någon hårdträning, men ändå. Vi försöker alltid hålla hästarna barfota så mycket det går och vi slår inte på skor förän det är absulot nödvändigt.

Sedan är sättet man verkar hovarna på jätteviktigt! :bump: man verkar inte riktigt på samma sätt som när man har skor på.

Annie1982 skrev:
Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av barfotahästar på vintern. Om ni varit tvugna att sätta på skor, har avtagbara boots, eller helt barfota? :bump:

Min pålle är bara skodd fram och därför funderar jag på att ta av han skorna helt i vinter.
Dels eftersom det oftast är snö överallt på vintern så att han inte ömmar och dels för att det kan vara skönt för hans hovar att vara "fria" och vila upp sig några månader.
Sen får han också inte lika lätt snö styltor utan skor :D

Mvh

Jag har tre hästar hemma som går barfota. En Basjkirhäst, en nordis och ett halvblod. De kommer att gå barfota i vinter. De gick barfota förra vintern och klarade den katastrofvintern bra. Det var väl två veckor på hela vintern som var riktigt glashala. Då la vi ut spån och halm där det var som värst. Annars är de väldigt duktiga på att finna de vägar som är bäst att gå. Längs vägen och ute i skogen är det inga problem när man ska rida. Man får anpassa sig lite. Jag låter hellre hästen vila en dålig dag än att den alltid ska ha skor när det inte behövs.

min häst var barofota förra vintern. hade då ut nån sorts barfotaverkare, hästen klarade bra att gå i hagen men på ridturerna ömmade han. Köpte boots och de hjälpte ju. Men i mars månad fick han skor igen.
nu i veckan plockade hovslagaren av skorna och tack vare bra verkning och att han gjort underverk med hovarna så ömmar inte hästen alls på grusvägarna. Helt otroligt! Har ändå boots om vi ska iväg på nån längre runda där jag vet att underlaget är av den sämre sorten.

I vintras funkade det ypperligt att ha hästen barfota. Han hade helt ok grepp, men vi broddade bootsen de gånger han hade dom på.

Mina hästar går helt barfota även om vintern. Det är ju bara den ena som rids (den andra är bara 2år) o det går bra. Man har ju iaf inga höga hastigheter när det är halt ute, åtminstonne inte jag. O i hagen går det fint, förra vintern stod ridhästen i ett stall med en "sjö" i hagen, hästarna knallade över isen på den varje dag för att komma mellan det godaste betet o hö-serveringen "hemma". Jag hade aldrig haft en skodd häst om vintern (inte annars heller men det förtäljer inte frågan), just eftersom järn mot is är HALT, och jag hade inte velat ha hästen broddad i hagen pga skaderisken på hästen själv o de andra hästarna i hagen. Jag hade heller aldrig släppt in min häst i en hage med broddade hästar.

*knapplån*

Nu ghar jag inte orkat lästa igenom alla inlägg, så det här kanske står skrivet nånstans, men iallafall:
Om det är som alla ni skriver, att det går lika bra att ha barfota som skodda, varför skor man då? Är det för ömfotade hästar eller? :confused: (Säkert en superblåst fråga, men det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :D )

Och kan man bara "bestämma sig" för att låta en häst vara barfota om den har haft skor hela livet? Eller bordem an fortsätta med skor då?

:o :crazy:

Jag tycker inte det var en dum fråga! Jag har många gånger frågat mig själv samma sak.
I vissa fall är det för att hovarna ansträngs så mycket eller för att dom är ömma, men ofta är det nog för att det alltid har varit så och det är svårt att bryta traditioner... :smirk:

Många skor av gammal vana och när de väl tar av skorna är hästen naturligtvis ömfotad eftersom de är vana att ha skor på. Då får de flesta "vatten på sin kvarn" och sätter genast på skor :cool:
Istället för att sätta på boots när man rider och låta hästen vara barfota i hagen så hästen succesivt får vänja sig.... :smirk:

Skor gör man när hovarna slits kraftigt, som vid hård träning på hårt underlag. En häst som har "platta" hovar och ömmar väldigt lätt kan vara bra att sko. Jag förespråkar varken barfota eller skoning, utan tycker att man som hästägare kan se vad hästen behöver. Att säga att alla hästar kan gå barfota är inte sant, för en del har mycket dåliga hovar, och då är det bättre att sko om man rider mycket. Till hobbyridning däremot skulle jag tro att de flesta friska hästar kan gå barfota.
Men tar man av skon så handlar det inte bara om att hästen inte ska ömma, man ska ha uppsikt över hur hoven ser ut. Att dom ömmar ett tag (ibland länge) är normalt, men en del har väldigt mjuka hovar, och då måste man ha uppsikt.
Det var inte meningen att skriva så långt och besservisseraktigt, :) det finns ju många åsikter om detta, och detta var min.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka