barfotahäst-strasser

J

jecki

Min häst ska få bli barfota och jag undrar om någon har hört någonting negativt om strasser metoden?

När man verkar hoven enligt vid strassers metod så funderar man ju en del på hovbenet samt hörnstöden osv osv.
Men när den vanliga hovslagaren kommer ut så verkar han på sitt vis för en häst utan skor.
Så min fråga är om någon har hört någonting negativt om Strassers metod kontra en ¨vanlig¨barfota häst?
Jag vill poängtera att jag undrar INTE om en häst ska vara barfota eller inte samt att jag vet om allting runt Strassers metod med lösdrift osv.Jag är mer intresserad av om det kommit fram någonting negativt runt just den speciella sorts verkningen

Det enda negativa som brukar komma upp är väll den hyfsat snabba övergången som Strasser använder och som under övergångsfasen kan göra hästen öm och ge hovbölder.

Jag tycker den något långsammare tillvänjningen som ex Majorie Smith använder, som jag tror du precis fick länken till, är alldeles tillräckligt för "normala" hästar utan direkta hovproblem.

Jag kanske borde utveckla mig lite...

En nackdel är att sulan tunnas ut och därmed gör hästen ömfotad. Man kan återskapa hästens naturliga hovform utan att det ska gå så fort och orsaka onödig smärta under övergångsperioden.

Strasser fokucerar även mycket på att få igång hovmekanismen och det kan vara svårt för en redan skadad lamellrand att klara av att ta upp dessa kraftiga rörelser. Alltså menar vissa att man på detta sätt kan skapa en belastningsfång. Men det är bara vad jag hört....och nu blir säkert många upprörda på mig.

Vad du menar med "vanlig barfota verkning" vet jag inte men jag menar vildhästverkning.

Det enda negativa som brukar komma upp är väll den hyfsat snabba övergången som Strasser använder och som under övergångsfasen kan göra hästen öm och ge hovbölder.

Det enda negativa????

Jag har hört att många Strasser verkade hästar har fått fång här i sverige. Det ser jag inte som något possitivt :devil:. Ytterst få hästar som rids dagligen och tränas kan gå utan skor, men visst finns det undantag. Vad jag vet så har man i alla tider försökt att undvika att hästar får långa tår och låga trakter nu har det plötsligt blivit poppis :confused:, jag köper inte detta i alla fall.

Naturtrimning innebär INTE långa tår och låga trakter! Tvärtom blir hoven liten och stark med raka hovväggar, den formen som naturen så klokt har bestämt... :love:
"Ytterst få hästar som rids dagligen och tränas kan gå utan skor, men visst finns det undantag. " Vad baserar du det på?? Jag skulle säga att med rätt trimning skulle de FLESTA kunna gå barfota! Det är ett litet underverk och en STOR aha-upplevelse att se en häst med riktiga stenhårda små vildhäst-hovar som tål hur mycket som helst!
Jag har nyligt tagit av min häst skorna och börjat naturtrimma, det går superbra och han är SÅ nöjd :love:
Jag kan varmt rekommendera länken som ligger här ovan!

MEN hur mycket smärta tycker du att hästarna ska ha innan de kan få, som du sa riktiga stenhårda små vildhäst-hovar ?? med rätt trimning vad menar du med det? att hästarna ska plågas och ha ont ett par månader ????

Jag sväljer det med hull och hår ;)
Inte Strasser verkningen ifs men den mer naturliga verkningen beskriven på länken i tården.
I vårt stall är alla hästar barfota och rids som vanligt och alla kategorier av hästar är representerade: fullblod, kallblodstravre, varblodstravere, halvblod och en fjoring.
Dessutom är de inte verkade med långa tår.
Mvh T

"MEN hur mycket smärta tycker du att hästarna ska ha innan de kan få, som du sa riktiga stenhårda små vildhäst-hovar ?? med rätt trimning vad menar du med det? att hästarna ska plågas och ha ont ett par månader ????"

Hästen ska inte plågas och ha jätteontont! Däremot kan de vara ömma. Det kan mycket väl vara så att hästen bara är komfortabel på gräs och då får man som ägare se till att hästen får möjlighet att gå på gräs tills den klarar hårdare underlag. allteftersom hoven återhämtar sig efter de skador som skorna orsakat så blir den starkare och tåligare. Som ägare får man se till att hästen hålls på underlag som den är komfortabel på eller så får man inhandla boots.

Min häst har varit barfota bak i 1,5 år, 9 år gammalt halvblod som troligen varit skodd hela livet, jag har haft honom i 2 år nu.
Jag kan rida på hur grusiga/steniga vägar som helst och han ömmar inte ett dugg. på framhovarna har han bara varit barfota ca 10 månader och här ömmar han om det är sten på vägen. MEN jag sätter på honom boots om jag ska rida på stenigt underlag. Gräs, asfalt och ridbana funkar hur bra som helst.

För en hov som varit skodd tar det mellan 1-1,5 år innan en ny hov vuxit ut och alla vävnader återhämtat sig. Målet är att hästen ska ömma så lite som möjligt, vissa klarar övergången bättre än andra, dvs ägaren måste vara uppmärksam på vad just hans häst klarar av och anpassa arbetet och underlaget efter detta. Om man sköter övergången snyggt, dvs utan att ta för mycket i början och absolut inte tunna sulan + att man använder boots vid behov så är det min fasta övertygelse att väldigt många av våra hästar skulle klara att gå barfota.
Det handlar om kunskap och sunt förnuft från ägarens sida.
Om man inte respekterar att hästen behöver tid att ställa om sig utan förväntar sig att man kan ge sig ut på grusvägar två veckar efter att skorna plockats av så får man skylla sig själv. Det är bara synd om hästen som har en så egoistisk ägare.

Det är intressant hur vissa blir alldeles till sig så fort barfotagång kommer på tal och de flesta skriker Strasser! Djurplågeri!. Den som inte läst in sig på ämnet och kan komma med sakliga och genomtänkta inlägg i frågan utan bara protesterar hej vilt för sakens skull tycker inte jag inte ska uttala sig. Det man inte förstår det begriper man inte...

Vildhästtrim är den metod som jag använder. Den har den enskilda hästen som utgångspunkt och gradvis förändring är A och O. Hästen ska hållas så oöm som det bara går under HELA övergångsperioden. Vildhästtrimmen är inte lika fanatisk och extrem som strasser-läran och har använts på många fler hästar världen över. Det finns massvis av kunskap och material om vildhästrim och det är en metod som bevisligen fungerar!

Här är några utmärkta länkar för den som VILL förstå VARFÖR barfotagång med LÅGA TRAKTER och KORTA TÅR är det som hoven mår bäst av.
------------------------------------------------------------
http://www.barfotahast.has.it/ (Svensk översättning)
------------------------------------------------------------
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
Physiological trimming - Forskningsrapport från Michigan state university. Dr Bowker har forskat på hästhoven och beskriver fördelen med låga trakter och barfota. Gå även in på huvudsidan där intressanta artiklar i hästvård finns att läsa.
-----------------------------------------------------------

http://www.barfotahovens.sida.nu/ (Beskriver hur du gör en bra barfotaverkning.)

http://www.ironfreehoof.com/thehoof.html
(samma som ovan fast på engelska. Paige Gross och Ruth Green's hemsida om barfotagång)

Jag är min egen hovslagare och inte utbildad på hoslagarskolan. Vad gäller de andra hästarna så är de två utbildade hovslagarna tämligen lyhörda och förstående vad gällande barfotaverkningar. De utför förvisso inte "vildhästtrimning" men en blandning mellan det och den klasssika verkningen som lärs ut på hovslagarskolan.

Mvh T

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 869
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka