Barfotagång?

Z

zockan

Någon här som låter sina hästar gå barfota? Har funderat fram och tillbaka på detta, fördelar och nackdelar...

Om man är aktiv med sin häst, tränar och tävlar ofta, vad är då bäst? Jag vill ha en så naturlig miljö som möjligt för hästen, men fungerar detta då man utsätter hästen för "onaturliga" saker. När man har hästen uppstallad hos andra kan man ju inte påverka miljön lika mycket.

Har ni haft några problem? Hamnat i situationer då ni önskar att ni hade skor på hästen? Problem att hitta en vettig hovslagare som kan det här med barfotagång?

Att ha hästen skodd fram - barfota bak, vad har det för syfte? Fördelar och nackdelar?

Tacksam för era åsikter!

Sv: Barfotagång?

det kan ju bli problem för dig i början eftersom jag antar att du inte vill lägga tävlandet på hyllan ett tag för att hästens hovar ska hinna vänja sig. Men du kan ju använda boots i övergångsperioden.

Annars borde det ju funka bra eftersom det inte sliter så mycket på hoven om du rider mycket i ridhus...

Fördelarna är ju att det är bättre för hästen när den har vant sig + att du slipper ringa i panik till hovslagaren på torsdag kväll när pållen tappat en sko och du ska tävla på lördagen...

Nackdelar vet jag inte om jag tycker att det finns... Har själv mitt varmblod barfota sen 3veckor tillbaks, det var inte tänkt så men det blev så iaf. (han hade dragit av för mycket av hoven när han tappade skon så det var ingen mening att slå på en ny) Men det funkar över förväntan. Har innan haft så att han går barfota oktober- mars. Men då har det funkat sämre än vad det gör nu ...

Patsy är fortfarande oskodd och det enda bekymret jag ser idag är hoppning ute på gräs. Det är något jag måste fundera lite på. Har det inte regnat så fixar vi gräshoppning också då det inte är tal om omhoppning ännu på ett par år (ungponny).

Så vi kör på oskott och i vinter blir det kanske lite mer ridhusridning än vad som är önskvärt men så fort snön kommer så löser det sig också :)

Så ni har upplevt att det varit en nackdel att inte kunna brodda hästen vid ridning på halt eller blött underlag?

Hur fungerar det med "barfotaboots" på sådant underlag? (ex. sådana som var med i senaste nummret av hästfynd)

Hur har ni gjort med hovslagare, har ni haft kvar samma hovslagare, har de varit kunniga även på att bara verka en barfotahäst? Har sett många som har förstört sina hästar med att låta en "vanlig" hovslagare verka deras hästar för barfotagång, har bara slutat i hältor... är jätterädd för att göra samma misstag!

Håller med lil-sis.

Enda problemet jag stött på är att hoppa på en gräsbana i hög fart/snäva svängar, speciellt när den är blöt, då skulle man nog önska sig broddade skor.
Eller på riktigt isigt underlag då det finns risk att göra en "Bambi på hal is".

Annars ser jag inga fördelar överhuvudtaget med skor på en häst som har tillräckligt bra hovar för att klara barfotagång året runt.

jag har fått min d- ponny verkad av en "naturtrimmare" med speciell utbildning för barfotagång. Han verkar efter AANHCP (vildhäst metoden). en verkning som gör att hästen inte ömmar. min ponny har haft fång 2 ggr och har en hovbenssänkning i hf. han har gått barfota i ca en månad nu och det funkar lika bra som med skor, men han ömmar ju på grus å asfalt förstås men det tar nog ett år minst innan han går helt perfekt pga att fången har gjort så att lamellranden blivit elastisk. han har ju haft skor på sig länge
(han är 14 år).
jag ska köpa boots för att ha på honom när man ridert på grus mm och dom kan man faktiskt brodda, Boaboots kostar ca 1500:- och finns på sidan: www.barfotahast.has.it/ www.harmonyhorse.se/. är oxå en bra sida... Ove Lind heter han som verkar min häst, han bor i småland och är jätte bra. jag tycker fler borde tänka om när det gäller skoning. vilket som är bäst för hästen... man måste ju rida länge och ofta för att det ska funka bäst.

det är sant att de flesta vanliga hovslagare är mer eller mindre okunniga i hur de bör verka för att hästen skall gå barfota. För det mesta gör de i stort sett som de skulle göra om de skulle ha satt på skor.
Ove har mycket kontakter runt om i landet och kan säkert rekommendera någon om han inte har möjlighet att komma själv.

Mina hästar går barfota och det går alldeles utmärkt!

Jag har min häst barfota med. Han gick på bete först och då tog vi av skorna, sen bestämde vi oss för att ha honom barfota även efter betestiden, i samråd med hovisen naturligtvis! :smirk:

Ni som skrev om Ove Lind.....kan ni kanske p.m:a mig om hans telefon nummer eller websida eventuelt om han har det?

tack på förhand :bow:

Det var då ett jäddrans tjat om barfotagång...fördelar samt nackdelar får ju väga i propotision mot hästen.-..och den som känner hästen bäst, ja, det torde ju vara den som rider den. Samt kan man skapa sig kunskap om hovar via böcker...OCH via en bra hovslagare....Plugga lite samt sätt er in i det bär mitt råd...

tezzie82 skrev:
jag har fått min d- ponny verkad av en "naturtrimmare" med speciell utbildning för barfotagång. Han verkar efter AANHCP (vildhäst metoden). en verkning som gör att hästen inte ömmar. min ponny har haft fång 2 ggr och har en hovbenssänkning i hf. han har gått barfota i ca en månad nu och det funkar lika bra som med skor, men han ömmar ju på grus å asfalt förstås men det tar nog ett år minst innan han går helt perfekt pga att fången har gjort så att lamellranden blivit elastisk. han har ju haft skor på sig länge
(han är 14 år).
jag ska köpa boots för att ha på honom när man ridert på grus mm och dom kan man faktiskt brodda, Boaboots kostar ca 1500:- och finns på sidan: www.barfotahast.has.it/ www.harmonyhorse.se/. är oxå en bra sida... Ove Lind heter han som verkar min häst, han bor i småland och är jätte bra. jag tycker fler borde tänka om när det gäller skoning. vilket som är bäst för hästen... man måste ju rida länge och ofta för att det ska funka bäst.

Varför just 1 år ? Har du frågat varför ?

Mynta2 skrev:
Varför just 1 år ? Har du frågat varför ?

Så lång tid tar det för en "ny hov" att växa från kronranden ner till marken, och ungefär lika lång tid tar det innan hoven ställt om sig till att funka barfota, såsom att få en hårdare, konkav sula som inte ömmar på ojämnt underlag.

han sa att det kunde ta ca ett år och för vissa längre tid och detta även för att hovens riktiga ursprungliga form ska komma fram och även (som ovan) för att lamellranden ska få hovbenet att fästa sig fast igen. eftersom den i vissa fång fall lossnar helt
(blir då penetrering av hovsulan). ju mer och ju längre man rider desto fortare går läkningen av hoven. vilodagar borde inte finnas... Ove sa att man ska skämmas varje dag man inte rider... och det vill man ju inte...

zockan skrev:
Att ha hästen skodd fram - barfota bak, vad har det för syfte? Fördelar och nackdelar?
Om det egentligen har något syfte vet jag inte men Novan är numera skodd fram och barfota bak. Anledningen till att jag drog av skorna var att jag ville se om hon klarade det och samtidigt prova på bakföttera som inte är lika utsatta som framfötterna.
Hennes bakhovar har "aldrig" varit så fina som dom är nu. Igår var tredje skoningen sen skorna drogs av (alltså barfota ca 4 månader) och hon har egentligen inte ömmat nånting sen hon blev barfota bak :). Varenda gång hovis skor så diskuterar vi om vi ska dra av framskorna också eftersom hon har så bra hornkvalitet, men det får vänta till efter vinterns halka.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka