Jag började med att plocka av skorna bak och drygt ett halvår senare tog jag även av framskorna. Kan vara bra att inte ta av alla skorna samtidigt utan att vänta en skoperiod eller två.
Det finns lösskor att köpa. Jag använder Marquis supergrip fram på min häst när det är knaggligt eller stenigt underlag eftersom han fortfarande kan ömma om det tex. ligger singel på vägen (7 månader sen jag tog av skorna fram). Dessa skor kan man även brodda. Har även provat Old Mac´s men var inte nöjd med passformen plus att de var klumpigare och gjorda av tyg så det tog evigheter för dem att torka.
I början kan hästarna flisa upp hovarna mycket men det blir bättre med tiden eftersom hornet som växer ut blir tåligare. Det är bra att ha en rasp så att man kan hålla efter flisorna så de inte blir större än nödvändigt.
Om ni rider mycket på mjukt underlag så ska det nog gå bra, grusvägarna är tveksamt i början. Vissa hästar klarar övergången bättre än andra. Det är bra om hästarna kan ha så mycket tid och utrymme utomhus som möjligt, det gynnar tillväxten.
Lycka till!