Barfotagång?

C

Carma

Hej. Vi funderar på att nu snart till våren plocka av skorna på pållen och låta honom gå barfota i alla fall fram till nästa vinter. (Vill ha skor på vintern för att ev kunna brodda) Men skulle vilja höra med er som har erfarenhet av detta om det är något speciellt man ska tänka på? Är det vanligt att de blir ömma? Och vad gör man då? Vänjer de sig i så fall efter ett tag? Kan tillägga att vår häst rids i princip bara på mjuka skogsstigar, grusvägar, paddock och i manege. :confused:

Om det är snö när ni tänker ta av skorna så kommer hästen säkert inte ömma då det fortfarande är mjukt underlag. Det är bra att ta bort skorna efter en lång vinter med sula och brodd, så hoven för en chans att återhämta sig.

Det är lite olika från häst till häst om de blir ömma eller inte.
Har hästen väldigt tunna sulor så kan de bli mycket ömma till och med halta.
Det kan ta rätt långtid för de att vänja sig vid att gå barfota.
Men du får prova dig fram, kan den gå utan skor så är det jätte bra, då är det bara att tuta och köra. :)

Mvh Leyla.

Jag började med att plocka av skorna bak och drygt ett halvår senare tog jag även av framskorna. Kan vara bra att inte ta av alla skorna samtidigt utan att vänta en skoperiod eller två.
Det finns lösskor att köpa. Jag använder Marquis supergrip fram på min häst när det är knaggligt eller stenigt underlag eftersom han fortfarande kan ömma om det tex. ligger singel på vägen (7 månader sen jag tog av skorna fram). Dessa skor kan man även brodda. Har även provat Old Mac´s men var inte nöjd med passformen plus att de var klumpigare och gjorda av tyg så det tog evigheter för dem att torka.
I början kan hästarna flisa upp hovarna mycket men det blir bättre med tiden eftersom hornet som växer ut blir tåligare. Det är bra att ha en rasp så att man kan hålla efter flisorna så de inte blir större än nödvändigt.
Om ni rider mycket på mjukt underlag så ska det nog gå bra, grusvägarna är tveksamt i början. Vissa hästar klarar övergången bättre än andra. Det är bra om hästarna kan ha så mycket tid och utrymme utomhus som möjligt, det gynnar tillväxten.

Lycka till!

Vart kan man läsa mer om Marquis supergrip skorna och var köper man dom??

Tack! Jättebra svar. Nu har jag lite att fundera på. Vi börjar nog med att plocka av bakskorna. Men en sak jag funderar på är: Om någon/några hovar blir varma men pållen ändå inte visar hälta-kan man rida då? Dum fråga kanske men jag vill verkligen inte plåga min älskling. :rofl:

Du kan räkna med att hovarna kommer att bli ljumna eftersom blodcirkulationen förbättras när hästen är barfota.
Så länge hästen inte är halt är det bara bra.

//Hanna

Visst! ..hovarna SKA bli varma, det är bara hovar med skor, eller av andra anledningar har försämrad cirkulation som är svala.

Värme i hovarna kan vara ett tecken på ömhet/inflammation även på oskodda hästar. Det är inte så att det plötsligt blir OK med varma hovar bara för att man ryckt skorna.

Jag har fyra barfotahästar, och ingen av dem är varm eller särskilt ljummen i hovarna normalt sett. Om de har för varma täcken blir de det, men inte annars. De är förstås inte iskalla heller - men inte varma.

Jag har haft mina hästar barfota under hela vintern, det har fungerat utmärkt har inte ridit så mycket och har varit en ganska mild vinter.

:o Vaaa? Blir hovarna varmare??? Ja man lär så länge man lever! Men då är det kanske inget fel på pållen? Fniss! :rofl: Ni förstår: han trampade av sig ena framskon häromdagen och min dotter som är petnoga med sin pålle kände som vanligt igenom ben och hovar, och kände då till sin fasa att hoven var varmare än de andra. Nästa dag likadant men ingen hälta. Men dottern kletade på kyl-lera och var mycket orolig. Tredje dagen var hoven fortfarande varmare än de andra men pållen är pigg och glad och ingen hälta! Vi har synat hoven noga och det finns inga skador eller annat konstigt. Bara en liten flisa i ytterkanten som vi raspade bort. Kan det vara så jäkligt att vi oroat oss i onödan? :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
843
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 607
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA