Sv: Barfota

Tror dock inte någon har sin häst barfota för sin egen bekvämlighets/plånboks skull utan det är nog ganska genomtänkt.[/QUOTE]

Tyvärr, jag vet flera... Men också de som det är ett väl genomtänkt beslut. Lustigaste är dock grannens häst, som är avskodd bak under vintern (går på lösdrift/skaderisken med brodd). Han har missuppfattat det hela och är öm fram... :angel:

jag tror (vet) ganska många som har hästarna barfota för att det är bekvämt, men dessa tar ju inte heller ut hovslagaren förens hovarna ser ut som hej kom o hjälp mig....

jag tycker helt ärligt att dessa barfotaverkare inte är mkt att hänga i julgran, har sett aldeles för många ägare om tagit av skorna på sina hästar och undrat varför de har ont i ryggen... är man kunnig så ser man att de har ont i ryggen för att de är jätte ömma i fötterna.

alla hästar kan inte gå barfota, men barfotaverkare verkar övertygade om det, därför väljer jag en hovslagare som lika gärna sätter på skor på hästen. den hästen som går barfota nu fyller 3 i april, jag gissar på att jag kommer att sko henne när jag börjar rida och köra henne ordenkligt.

men i dagsläget går hon i hage, och så gör vi lite övningar och ca 1 gång i veckan gör vi något aktivt, dock inte nu då hon har börjat växa igen.

men det är min åsikt, du får gärna ha en annan.

min valack kommer jag ALDRIG ta av skorna på, de är alldeles för dåliga.

Vill bara påpeka att jag inte är en av många barfotatalibaner.:angel:

Tråkigt att det tydligen finns dom som tar av skorna för sin egen skull...men det kan ju inte gagna deras ridning om hästen inte klarar av det..?
Vissa hästar går utmärkt att rida barfota, det var bara det jag ville påpeka. Gör den inte det ska den dock ha skor, självklart!
Ska man kräva större prestationer av en häst än bara lite promenadridning så är det nog ännu viktigare att den har riktigt, riktigt bra hovar och ben för att det ska funka att ha den barfota, kanske är därför det inte är så vanligt att man ser det på tävlingar.

jo det är jätte tråkigt, men jag skulle gissa på anledningen till att du inte ser det på vanliga tävlingar är att i dressyr så får hästen bättre steg med skor, och i hoppning så måste du kunna sätta på brodd ifall banan är på gräs.

samma för terräng...

den andra anledningen är tradition tror jag

Tror dock inte någon har sin häst barfota för sin egen bekvämlighets/plånboks skull utan det är nog ganska genomtänkt.

Det tror jag. :)
Men så länge det fungerar och hästen inte sliter för mycket på hovarna finns de väl knappast något fel i det.

Själv tävlar jag skodd häst, är inte alls vidare insatt i barfotaprofetian.
Däremot går man gammelhäst här hemma barfota just nu på inrådan av hovslagare. Fungerar väl bra sett till hovarnas kvalitét, men så isigt som det är nu går det absolut inte att rida henne. Har fått bytt hage massor och sandat en speciell väg åt henne från stallet till hagen. Har varit världens jobb med det där. En fråga som inte passar in i tråden kanske, men hur gör ni med barfotahästar när det är isgata ute?! :confused:

Här blir det typ aldrig isgata.:D Blir det isigt är det oftast fläckvis och hästarna kan enkelt gå runt. I något fall har vi varit tvungna att sanda.
Skulle inte släppa någon skodd häst i helisig hage heller, det blir inga trevliga skador av broddar ifall dom skulle trampa snett.:crazy:

har haft häst i ca 7-8 år, alltid haft broddar på vintern, 6 brodd på varje hov

och jag har aldrig varit med om några skador, och det trots att jag transporterar dem utan transport skydd!

och vad menar du med att trampa snett, vad skulle kunna hända med broddar på som inte händer när de inte har broddar?

jag har aldrig hört talas om nåt... kan ju vara bra att veta

Då har du nog haft tur!

Har jobbat som djursjukvårdare på djursjukhus från och till i 3 år och varje vinter fick vi in dessa broddskador.
Det var väl allt från strykskador gone bad till trampskador och skador dom åsamkat sej när dom rullade sej och skulle hoppa upp.
SÅdana skador kan ju hända jämt men iom att broddarna gjorde hål så blev det ofta otrevliga biverkningar som infektioner som följd.

Visst, någon fläkskada fick vi också in då en oskodd häst halkat till men broddskadorna övervägde klart!

Sedan är det ju helt enkelt så att hästen går i det den måste gå. Men av vad jag sett skulle jag inte sko en häst på vintern bara för att den skulle gå säkrare i hagen.

..och jag har haft häst i 18 år och skulle ALDRIG köra en häst utan transportskydd. Varken med eller utan skor.

knapplån

Jag jobbar också på veterinärstation ;) :D

Men har inte varit med om så många skador orsakade av is där - än.

Däremot privat, har jag varit med om hela fem allvarliga fläkskador och en allvarlig broddskada. Av de fem med fläkskador lever fyra idag, samtliga fick tas bort (efter 5 och 8 månader senare - på box) pga fläkningen, varav två på plats (brutet ben). Den femte har varit konvalescens i ett och halvt år snart men är igång igen.

Broddskadan satt på min egen häst, rakt i huvudet fick hon en spark precis ovanför ögat. Bihåleinflammation, sprucket pannben. Penicillin och boxvila 14 dagar sen var hon ute i hagen igen med de andra.

Nu räknar jag inte hit alla småsår, rispor och sträckningar som hör detta ämne till.

En broddskada går ofta att sy ihop medan en fläkskada kan ha dödlig utgång. Gissa vilket jag föredrar ;)

Som sagt alla har ju olika erfarenheter och förutsättningar.

Här har det ju varit tvärtom. Med det inte sagt att jag skor av mina hästar som har skor på vintern.;)

Jag tror vi har kommit för långt ifrån ämnet nu. Jag tycker bara att det är tråkigt när folk blir sko-talibaner. Spec när dom är unga och tvärsäkra..:angel:

jag har haft mkt praktik på atg kliniker, vi fick aldrig in någon broddskada.

min åsikt angående transportskydd är att de skyddar iaf inte mot de skador jag är rädd för, och jag har aldrig haft skador på hästarna när de har blivit transporterade, trots att jag tävlar aktivt och åker transport ofta!

enda gången nåt har hänt så var det den enda gången jag hade skydd, det som hände var att han trampade sönder skydden.

jag är inte emot barfota, min unghäst går barfota och kommer att göra det så länge jag upplever att hon inte får obehag av det, får hon det så kommer skorna åka på samma vecka!

fläk skador är jag riktigt rädd för, varför? jo för att min häst skulle bli fullkomligt galen av att stå på box och i sjukhage, och jag skulle lika gärna kunna avliva honom samma dag, för han skulle ALDRIG klara det.

*kl*

Jag har inte heller transportskydd, kör fulbroddat i släpet ändå. De står mycket bättre då, iallafall mina som åker bra.

Mina kusar går oskodda för det mesta, men nu ska jag sko mitt ena sto nästa vecka eftersom jag börjat rida henne hårdare och då behöver hon skor :)

Nu kom vi ännu längre från ämnet ;)

Jag skulle faktiskt vilja se en häst som klarar att gå en åtta eller tolv godkänt utan skor. Fem mil kan nog kanske gå om det inte är för hård bana och hästen har bra fötter??? Mina hästar som tränats distans har så slitna skor efter 8 veckor att det är bara att slänga dem i sopen och under säsong så är det skoning oftare än så.

Absolut håller jag med Neywaz att hellre broddskada än fläkskada.
Den enda gången jag broddar ur är när Deli vattentränas pga att mattan där inte ska bli förstörd. De åker även i nya släpet med broddar. Inga transportskydd.

Frågade lite distansmänniskor som varit i USA och ridit. Där går hästarna oftare barfota än här. Svaret blev: ja där har man sandsten, det sliter inte lika mycket som graniten här. Klokt svar. Vi måste ju tänka på att vi har olika förhållanden på underlagen.

Hej på er,

Jag skulle nog inte heller rida oskott i sverige en längre tid, vi har alldeles för mycket grusvägar.
Vissa hästar har naturligtvis bättre förutsättningar än andra, slitaget blir nog för stort vid längre sträckor än 50 till 80km gissar jag på...

Här i holland är underlaget kombination jord/sandvägar, badstrandssandstigar/vägar, megadjup sand på somliga ställen och inte att förglömma, piffiga tllrättalagda ridvägar... ;)
Så här är det väldigt vanligt med barfota ganska långt upp i klasserna, men som sagt är det ju en otrolig skillnad på underlaget!

Vänliga hälsningar,
Marie

Då har du nog haft tur!

Har jobbat som djursjukvårdare på djursjukhus från och till i 3 år och varje vinter fick vi in dessa broddskador.
Det var väl allt från strykskador gone bad till trampskador och skador dom åsamkat sej när dom rullade sej och skulle hoppa upp.
SÅdana skador kan ju hända jämt men iom att broddarna gjorde hål så blev det ofta otrevliga biverkningar som infektioner som följd.

Visst, någon fläkskada fick vi också in då en oskodd häst halkat till men broddskadorna övervägde klart!

Sedan är det ju helt enkelt så att hästen går i det den måste gå. Men av vad jag sett skulle jag inte sko en häst på vintern bara för att den skulle gå säkrare i hagen.

Många av de hästar som fläker sig pga brist på halkskydd ser du aldrig komma in till djursjukhuset av den enkla anledningen att de oftast är så svårt skadade att de avlivas på plats där skadan skett!:crazy:

En välskodd häst med snösulor och lämpligt anpassade brodd lever bra mkt säkrare än en barfota.

Absolut håller jag med Neywaz att hellre broddskada än fläkskada.
Den enda gången jag broddar ur är när Deli vattentränas pga att mattan där inte ska bli förstörd. De åker även i nya släpet med broddar. Inga transportskydd.

Frågade lite distansmänniskor som varit i USA och ridit. Där går hästarna oftare barfota än här. Svaret blev: ja där har man sandsten, det sliter inte lika mycket som graniten här. Klokt svar. Vi måste ju tänka på att vi har olika förhållanden på underlagen.
Visst är det så att förhållandena i USA är annorlunda,både underlag och väder.
Största problemet här är väl "svensk vinter"(och ibland blöta somrar),med regn och åter regn.:crazy:
Ständigt blöta,uppmjukade hovar slits mkt fortare än torra hovar i en öken.
För mkt väta gör hovarna försvagade.

Dessutom blir hovar i ständig lera och väta lätt angripna av både svamp och bakterier vilket också ger problem.

Däremot privat, har jag varit med om hela fem allvarliga fläkskador och en allvarlig broddskada. Av de fem med fläkskador lever fyra idag, samtliga fick tas bort (efter 5 och 8 månader senare - på box) pga fläkningen, varav två på plats (brutet ben). Den femte har varit konvalescens i ett och halvt år snart men är igång igen.

Oj jag ser att jag skrivit fel här, av de fem med fläkskador så lever alltså bara en idag, inte fyra som jag skrev där :o

För min del handlar det i första hand om min hästens hälsa.

Sedan.. det går inte att jämföra med hur en skodd häst sliter sina skor med hur en barfotahäst sliter sina hovar.
En skodd häst får in ett vist glidmoment i varje steg som gör att skon slits mer än en bar hov då hoven sätts ned och lyfts utan detta glid(väldigt kort beskrivet). Sedan har vi ju återigen detta med boots som slits mer likt barfotahoven än som järnskor då de heller inte har ett glidmoment. Hästens hovar är då skyddade mer skyddad än en hov som är skodd, förutsett att bootsen passar då.

Det är upp till var och en att avgöra om man skor sin häst eller inte, jag för min del kommer troligtvis aldrig att äga en skodd häst igen, men.. man vet ju aldrig.

Så en barfota hov glider inte på underlaget? Det måste vara oerhört påfrestande för hästens leder?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Kakis
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst