Sv: Barfota

Klart en barfotahov glider på underlaget :) Fast självklart inte lika mycket som en skodd hov utan isbroddar på is ;)

Jamen...och att inte folk kan förstå att det är järnskons förträfflighet just ATT den glider bra på underlaget sommartid och därmed skonar leder. Att peta på gummisulor eller guldskor förtar ju denna förmåga och är därför inte lika önskvärda som gamla vanliga järnskor. Ja och om en barfota hov inte gled skulle den ju knappast fylla sin funktion som stötdämpare. :D

Hälsning Maja

Varför inte passa på att gå på distansgalandär kommer sista föreläsningen handla om hovar! Och det senaste innom hovslageri nämligen att använda en höghastighetskamera för att verkligen kolla hur just DEN hästen sätter ner sina hovar! Mycket intressant! Du kan aldrig se det som kameran ser genom att stå och titta. Man kan ju även tänka sig att använda sig av den vid köp av ny häst.....

Jätteintressant diskussion i den här tråden, tycker jag! Kul att höra distansryttares åsikter, då era hästar verkligen är tränade för att hålla under många och långa ridturer på olika underlag!

Här kommer en förklaring till varför JAG valde att ha min häst barfota:

Jag har en fjording (som jag f ö funderar på att rida en PP-distans med:)) som jag red in vid 5 års ålder (-04). Ganska snart blev det skor fram pga ömma hovar och inte långt därefter blev det även skor bak. Sedan blev det bara problem...! Hovarna trasades sönder och det blev mestadels mer "hovvila" pga tappskor och uppfläkta hovar än det blev ridning.

Jag insåg att hovslagaren inte var någon stjärna och jag bytte till en välkänd och duktig hovslagare. Pållan blev jättefin i fötterna - på vintern. På sommaren torkade hovarna och tappskor och uppfläkta hovar var ett faktum igen.

Tillslut gav jag upp och tog av skorna igen, för att se om jag på något sätt kunde få henne att gå barfota. Jag ägnade sommaren -06 åt tömkörning och försiktiga skritturer på mjukt underlag och fram på hösten kunde jag rida kortare turer på grusvägarna (när de inte var stenhårda). Bakhovarna vande sig snabbt vid barfotagången, men framhovarena kunde ömma på för hårt underlag. Jag investerade i ett par Boa-boots, men dessa satt inte bra på just min häst, så hon fick tyvärr skav. Våren och sommaren -07 fortsatte vi att "träna" hovarna genom att anpassa ridturerna efter hur pållans hovar reagerade.

Sommaren -07 köpte jag ett par par Easy Boot Epic. Det var en av de absolut bästa investeringar jag har gjort!! Nu tuffar vi runt på alla tänkbara underlag, med boots fram och helt barfota bak, och det fungerar toppen! Både veterinär och hovslagare har berömt hennes stenhårda fina hovar och jag är såå nöjd och lycklig för att eländet verkar vara över.

En fråga som inte passar in i tråden kanske, men hur gör ni med barfotahästar när det är isgata ute?! :confused:
Tja, antingen halkar man runt eller så struntar man i att rida...;) Nä, skämt åsido, en häst som alltid går barfota och obroddad verka lära sig att vara försiktig när underlaget är för halt, så om det inte är FÖR eländigt så brukar det faktiskt gå att leta sig förbi den värsta halkan till bättre underlag. Dessutom kan man ju brodda sina boots, om man använder sådana när man rider.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Kakis
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18