C
Curtice
Hur funkar distans o barfotahästar? Går det?
Jag tänker främst på kortare sträckor...
Jag tänker främst på kortare sträckor...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ursäkta okunnigs frågor.
Men vad har då gjort att de inte gått igenom besiktningen helt barfota?
Förvisso är min dam än så länge skodd fram, men funderade på att sko av helt i vår. Vi hade ju inte tänkt några av de längre klasserna dock, utan ngn PP till att börja med.
Förvisso är min dam än så länge skodd fram, men funderade på att sko av helt i vår. Vi hade ju inte tänkt några av de längre klasserna dock, utan ngn PP till att börja med.
det blev ju ändrat förra eller förrförra året, man får alltså ha oskodda hästar.
Jättekul att du vill rida barota tycker jag !
tänkte bara på en sak, nu vet jag ju inte huruvida din häst kommer att ömma eller ej vid avsoning men jag skulle nog överväga boots fram om hon skos av så nära tävling. Även om det bara är en "PP". Hovarna brukar generelt ha sämre kvalité direkt efter avskoning än de har då de gått barfota ett tag(något år så brukar en rejäl skillnad märkas) så då kanske din häst sliter för hårt på sulan och blir öm/halt och det är ju tråkigt. En sådan ömhet kanske heller inte visar sig under tävlingen utan kanske först dagen efter... Det gäller ju att du har tid att testa hemma vad hovarna och hästen klarar. Sen när det är så nytt med att tävla barfota är det ju trist att göra en sådan miss som att sko av samma år man ska börja tävla och så blir man utesluten pga hälta/ömhet och vips så har hela barfotavärlden fått "onda ögat" på sig... bättre att gardera sig tills man är säker på attt det funkar barfota!
Min häst har varit barfota i snart 4 år och nuförst överväger jag att tävla utan boots fram, jag tränar osv utan boots de är bara på på tävling(och veckan innan för kolla tt de funkar). Men på tävling vill hon ju bara ifatt och förbi de andra och då skiter hon helt i huruvida det är bra att galoppera över singelgrus eller ej... det blir lixom mitt jobb om jag vill ha en hel häst i mål
Det är bara ägarens ekonomi som talat för att hålla på med barfota-grejen.
Hmm, om man anlitare någon utbildad oavsett inriktning, så blir det ju inte direkt billigare bara för att det är barfota. En verkare kanske kommer ut varannan eller var tredje vecka ist. för var 6-8 vecka.
Handlar ju förstås också om ifall man raspar själv därimellan eller inte.
Om kostnaden är 200:- /gång + ev. resa så är det ju minst 600:- på 9 veckor + resor. O så mycket vet jag ingen hovslagare som tar för en verkning.
/movgli som har en skodd o en oskodd
men det är fortfarande mkt billigare än att sko, dessutom byter iaf jag skor var 4 e vecka under tävlingssäsong...