T

tjiir

har ni tävlat med barfota hästar nån gång ?
Funkar de bra? Min häst tappar skona så lätt :mad:. och tror de blir ett problem på tävlingar. Han är inte öm eller har nå problem.
Har hört att distans sliter mycket på hovarna, stämmer de ??

Sv: Barfota

Hej,

Om din häst har lätt för att tappa skor så har den antagligen inte den bästa hovkvalitet.

Eftersom en distansritt går över många mil i varierad terräng (asfalt, gräs, grus mm) så sliter det mycket. Bra hovar är en av grundförutsättningarna för en bra distanshäst.

Mvh QP

Tappskor beror inte alltid på dålig hovkvalitet. Det kan vara dålig hovslagare, dålig benställning, rörelsemönster, klumpighet etcera etcera. ;)

Till trådskaparen: Jag har aldrig tävlat häst barfota, men jag vet en tjej i norge som red NM med boots runt om. Den hästen klarade sig godkänd i mål, jag tittade på den ifall den fått skav eller liknande men icke. Såg jättefin ut. Man måste nog träna mycket med bootsen om man ska ha dem en hel tävling. Vi har så hårda banor i sverige, ofta med mycket grusvägar så jag är lite skeptisk till om en häst fixar mer än fem mil barfota, men överbevisa mig gärna ;)

Det undrar jag med.

Det var några/någon som red Filipstad i år. Tror det gick bra men jag är inte helt säker på d.

/Linnea

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Miingla
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
551
Senast: Mli
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 591
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025