Centaur

Trådstartare
Har börjat fundera lite smått på om min häst kanske skulle må bättre av att gå barfota, i alla fall vintertid...
Han är 23 år och har haft skor hela livet. Med åldern har han blivit lite stel och öm i leder, samt att han har haft fång. Jag märkte en väldig skillnad på honom nu efter att han blev broddad, blev mkt kortare i steget och stapplig. Trodde först att han bara ömmade pga skoningen, eftersom han kan göra det ibland, men det verkar vara pga att broddarna "låser" hans rörelser på något sätt. Får han gå i snön så går han som vanligt.

Det slog mig att han kanske skulle må bättre av att vara barfota, då behöver han ingen broddar, och han får inte 10cm höga snöstyltor. Jag kommer ända inte rida honom i vinter. Problemet är hur det kommer gå om det blir fruset och knaggligt (och ingen snö) ute i hagen? Det finns ju boots att sätta på dom har jag förstått, men kan man ha det i hagen också eller är dom bara till för ridning? Vilken sort är bäst?

Vill ju att min lilla häst ska må så bra som möjligt :love: , han är väldigt pigg och fräsch trots sin ålder, men som sagt visar han att det är obehagligt med broddarna.

Är det värt att prova att ha honom barfota tycker ni?? :confused:

Får precisera att jag menar VANLIGT barfota, är totalt emot en viss tysk persons galna teorier, så inga kommentarer i den riktningen tack..... :crazy:

Sv: Barfota??

Hallo!
Som du säger själv är din häst stel och stöpplig samt haft fång.Det är inte värt att låta honom gå barfota skulle jag tycka.Däremot skulle jag bara ha brodd i trakten vilket gör att hoven fortfarande kan glida lite.Samt ha snösulor sådana med luftkanal.Har själv en gammal häst som dock alltid haft lite svårt att hålla styr på benen och han skulle få oerhört ont i kroppen av att halka runt barfota man vet ju själv hur man spänner sig på halt underlag.Dessutom skulle han få ont i sina hovar och risken för en hovböld är ju oxå större.Vintern är ju nyckfull ena dan snö nästa blixthalka.

Jag tror inte det är speciellt schysst att bara ha brodd i trakterna av den anledningen att hoven "fortfarande ska kunna glida lite". Ger väl bara en felaktig benställning? Jag skulle inte vilja gå på tå dygnet runt.
Inte heller tror jag det är så skönt med broddar bara fram, men inte bak (populärt i hagarna). Man låter hästen gå och spänna sig i hela bakmuskulaturen för att hålla balansen i hagen, sen ska man rida och kräver att just bakdelen, som då säkert är stel och spänd, ska bära vikt och arbeta...
Jag kan inte avgöra om du ska ha hästen barfota eller inte. I barfotakretsar säger man gärna att det aldrig är försent att ta av skorna, men eftersom du får räkna med en lång övergångsperiod på kanske minst nåt år, får du ju ta ställning till om du tycker det är värt det på en så gammal häst.
Fördelen med barfota är ju att man slipper styltor, och det tycker jag personligen är himla skönt. Mina har inte halkat så mycket hittills, men sen har det ju inte varit nån egentligen is ännu. Tar på min vuxna barfotahäst boots, om jag märker att det blir problem senare i vinter (boaboots, tror jag).
Sen är det kanske inte den ultimata tiden att ta av skorna nu. På sommaren är det ju mjukare i backen, plus att de flesta hästar får gå ute mer, och rörelse är ju som bekant väldigt viktigt.

Nåväl, du kommer säkert att få fler svar från båda sidorna (jag fösökte hålla mig neutral), men till syvende och sist är det ju ändå upp till dig själv...

Lycka till!

MVH/

Jossan

Nackdelen med att dra av skorna på vintern är ju just att när det är fruset så blir marken hård och knölig vilket kan medföra onödigt mycket lidande för en häst som är van att ha skor. Vill man ha sin häst barfota så är bästa tiden att dra av skorna på våren så att hoven vänjer sig att gå barfota innan det blir hårt i markerna igen.

Det finns ju andra typer av skor, tex gummiskor eller hippogrip. Det blir ju ingen "skridsko" om du har sådana skor på utan brodd.

Jag har också nyss lagt ut frågan om barfotagång, och kollar du lite hittar du fler trådar som är ganska färska som tar upp frågan om skons vara eller icke vara. Kika lite på dem! På den tråd jag lade ut finns också flera länktips!
:)

Att ha brodd bara i trakten bör inte ge belastning på benställningen.För att i boxen får man ju anta att hästen har strö vilket gör att den inte står på ett hårt och plant underlag.Likaså i hagen,där finns ju hela tiden ojämnheter och där blir det heller inte fråga om hårt och plant underlag hela tiden.I ridhus uppstår samma fenomen,brodden sjunker ner i underlaget likaså vid uteritt sjunker brodden ner i isen och sen får man väl ta det lugnt när det är dåligt underlag och stenhårt i marken,värre är att rida på bar asfalt.Man kan ju oxå välja att rida där det verkar bäst för tillfället.Det som gör att vissa hästar inte känner sig bekväma med brodd är just att glidmomentet försvinner helt,det stuttar i vilket ger ett onaturligt stopp.En barfota hov har det perfekta "glidet" men tyvärr är det svårt att speciellt i vårat klimat att erbjuda hästen detta.Det ställer oxå höga krav på våra hagar(vilket vi borde göra ändå)och allt för många hagar är inte lämpade för hästar.

Jag tycker att du ska fråga din vanliga hovslagare vad h*n tycker när du berättat hur din häst har reagerat!

Min hovslagare anser att det är väldigt nyttigt för hästar att få gå barfota ett par tre månader om året och här där vi (oftast) har mycket snö tycker jag att det är lämpligast att de får gå barfota nu på vintern då det inte sliter ner hovarna för mycket och för snabbt.

Så fråga din hovslagare! Det är h*n som är utbildad...

Vi plockade skorna på gamlingarna när de gått i pension. MEN, just på vintern fick de ha dem på. De åkte av på våren (när det dessutom är mjukt så omställningen går lättare). Och sen på på hösten när det blev risk för snö igen.

Att det skoddes vintertid var enbart för att kunna brodda, upptäckte nämligen att ju äldre de blev dessto mer 'rädda' för dåligt underlag blev det. Och äldre hästar har oftast sina kroppsliga krämpor utan att behöva spänna sig pga rödsla för att halka.

Nu var de dock äldre än din 'yngling', men å andra sidan helt fräscha i övrigt.

Men kan du inte hitta en mellanväg. Sko av, och ha honom barfota sålänge där finns snö i hagen (och sanda vägen dit) och när snön försvinner så kor du på igen?

Då måste vi sko av och på varannan vecka är jag rädd, här växlar vädret MKT! ;)
Men halkar dom så mkt utan skor att dom inte ens kan gå till och från hagen alltså? Jag har aldrig haft någon häst utan skor på vintern, så jag har ingen aning om hur hal en oskodd hov är... :confused:

Ska givetvis rådfråga hovslagaren om det blir aktuelt, men vill tänka igenom på egen hand om det är en bra ide eller ej också, och då är det bra med andra erfarenheter och synpunkter.

Centaur skrev:
Men halkar dom så mkt utan skor att dom inte ens kan gå till och från hagen alltså? Jag har aldrig haft någon häst utan skor på vintern, så jag har ingen aning om hur hal en oskodd hov är... :confused:

Ska givetvis rådfråga hovslagaren om det blir aktuelt, men vill tänka igenom på egen hand om det är en bra ide eller ej också, och då är det bra med andra erfarenheter och synpunkter.

Får ni lätt is? Behåll då skorna på!

Jag gör så att allt som tränas/rids skos vintertid. Helt enkelt för jag vill inte att en häst som ska prestera ska spänna sig hela dagarna i hagen pga av att det är halt, och sen begär jag arbete och mjuka muskler.

Unghästar däremot, och dräktiga stoet, gick oskodda. Det går, inget snack av saken. och på SNÖ är det nada problem. Men här får vi den förbannade blankisen rätt frekvent under vintern. Och den är inte rolig för de oskodda. De tar sig fram på den med, men försiktigt och halkigt och man ser hur de spänner sig. (jmf med hur du själv är på is/halka, du spänner benen när du går för att inte halka). Nu anser ju jag rått nog att det att de spänner sig inte är 'tillräckligt' för att sko på en unghäst, som jag anser ska gå oskodd så länge det går.

Men med en ridhäst eller en häst med PROBLEM så vill jag ha skor. Min valack har jättefina hovar som gjorda för barfotagång. Dock har han sen han var fyra år (han är nio nu) varit skodd vintertid för jag ska kunna brodda. Nu blev han ju T-märkt i maj och promenadrids bara, så i år hade jag en vild förhoppning om att kunna ha honom oskodd. Den planen höll inte så länge, hovis kommer om en vecka och spikar på skor, sulor och sen blir det fyra brodd/sko. Det går nämligen bra för honom sålänge det 'bara' är snö. T ex på fälten eller i hagen (än). Men där det är PACKAD snö slinter han om han tar ut steget, och då reagerar han ju med att spänna sig och korta steget. Och det skulle inte vara någon fara om han i perioder i hagen gjorde det om det inte vore för att han har en hasledsdefekt som ger honom kompensationsspänningar i musklerna även på bra underlag. Och när han då har sina problem redan innan känns det som en väldigt dålig ide att spä på de där med att han ska spänna sig.

Men, nog klarar de den lilla bit till hagen som är isig, men börjar det bli is i hagen med så blir det vörre.. Så det beror på hur ni har med underlaget i hagen under största delen av vintern?

Centaur skrev:

blev förvånad över hur bra fäste en barfotahov har på snöunderlag! ledde min pojke på en promenad igår på bilvägar med tillplattat, plogat snö vilket jag själv tyckte var halt att gå på. han slant inte en enda gång, han travade tom utan problem. fast jag skulle inte ge mig ut o rida på sådant underlag helt oskyddat, speciellt inte när förrädiska isfläckar börjar lägga sig här o var :crazy: man ser hur effektivt hoven är utformad mot halka om man studerar hovavtrycken. ska införskaffa mig boabootsen, tills dess blir det ridning i skog och på öppna ytor med djup snö...

Hur lång övergångsperioden är beror på så mycket, men en normal häst med fungerande hovar behöver inte ett år.
Hur mycket hästen halkar på is eller inte beror faktiskt (tro det eller ej!) på hur bra strålen är! Har hästen en väl utvecklad stråle som når ända ner till marken när hästen står på hoven så hjälper den till bra med att ge en större friktion.

Jag har precis läst igenom en gammal hästbok av C G Wrangel där han faktiskt rekommenderar barfota under vintern för de hästar som kan gå barfota eftersom det gav ett säkrare fäste än många av de broddsorter som fanns då. Det var innan dagens broddar var riktigt utvecklade.

Så inte är det livsfarligt om man bara håller koll på hästen!

Man KAN ha bootsen i hagen också ifall hästen din skulle ömma. Du måste bara vara noga med rengöringen så att bakterierna inte partayar alltför mycket. Det blir ju ganska tätt och varmt...
Som jag förstår det så har du hästarna uppstallade?
Förra året drog jag skorna innan vintern medans jag stog uppstallad på ett kollektivstall och det gick alldeles utmärkt att använda boots i början när det var hårt i hagen.
Halkan var visserligen besvärlig ibland men jag "sandade" med skitigt spån ifrån boxen mellan hagen och stallet samt vid grindhålet. Gick finemang!

Jag känner dessutom en hästmänniska som skor av sina 10 hästar varje vinter. Visserligen är det här i norrland, men de rids utan problem.

Sedan är inte Strasser den enda "specialverkningen" som finns. Jag förespråkar en mycket snällare metod där man samarbetar med hästen.

Ska du ha hästen barfota så dra då hellre av skorna på våren då det är mjukt i backen. Det tar ett bra tag innan sulan härdas så pass att han inte längre ömmar på de flesta underlag. Har han gått skodd mestadelen av livet så får du nog räkna med ett par månader innan han kan gå fräscht på mjukt och jämnt underlag, och upp till ett år innan han slutar ömma på ojämnt underlag.

Fast, har du en hage som det inte bildas is i och är jämn och fin under snön så kan det funka att rycka dojjorna nu också. Fördelen är att man slipper brodda, och slipper styltorna.

caballus skrev:
Fast, har du en hage som det inte bildas is i och är jämn och fin under snön så kan det funka att rycka dojjorna nu också. Fördelen är att man slipper brodda, och slipper styltorna.

Är jag den ENDA som lyckas få styltor även med barfotahov??? Inte alls lika mycket som det blir på en skodd hov, och styltorna släpper snabbare/oftare så man upplever det aldrig som ett problem under t ex ridning. Men nog kommer den in med 'högklackat' var eviga kväll ändå när det är annat än pudersnö.

Jo, du måste nog vara den enda ;)
Jag har inte lyckats få några snösulor att fungera på mitt sto, hon har så små hovar att det klampar sig ändå. Men barfota lossnar allt på en gång! T.o.m. äkta klubbsnö har mycket svårt att hänga kvar ens en liten stund :love:

Alexandra_W skrev:
Är jag den ENDA som lyckas få styltor även med barfotahov???

Nja, vet inte om du är den enda, men jag har iaf inte upplevt det som ett problem, då styltorna lossnar väldigt lätt och inte hinner bygga på höjden så pass att de blir ett kännbart problem.

Varför är det ingen som påpekar att järnskorna kyler hästen? För visst är det väl så?

visst leder metall kyla, men den största orsaken till att skodda hovar är kallare tros ändå vara den minskade blodcirkulationen.
Fast vissa här påstår att hästarna inte kan förfrysa fötterna. De har tydligen supervävnader eller något. (*pik pik* till föregående diskussionstrådar)

knasan skrev:
Varför är det ingen som påpekar att järnskorna kyler hästen? För visst är det väl så?

Hur skulle de kunna kyla hästen????

Järn kyler ja, det märker man ju bara på järnstigbyglar på vintern.

Men, skorna i sig har ju ingen allmänt nedkylande verkan på hästen, och tur är väl det, för om man kunde kyla en hel häst via hovarna skulle vi få sticka raggsockar åt hästarna såfort det blev snö =)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka