Barfota...

M

montgomery

Vad är bästa sättet att "härda" hovarna på så att pålle vänjer sig vid att de slits samt att han blir mindre ömfotad? Skorna åkte av 1 maj och vi har ridit mest i hagen (fast gräs) och jag har gått någon liten promenad med honom, på asfalt och lite på en typ skogsväg, på grusväg så ömmar han om det är knövligt men inte om det inte ligger massa sånna där stenar på....

På asfalt utan grus. Sen att gå på gräs osv är ju också bra så att blodcirkulationen kommer igång ordentligt.

Att se till att lamellranden inte är sträckt är nog nästan det bästa dock.

Låt honom gå ute så många timmar om dagen som möjligt. Rörelse är den bästa medicinen. Du kan skritta honom en runda på asfalt varje dag om du ser att han inte sliter allt för mycket. Det är viktigt med hårt underlag för att hovarna ska kunna vidga sig och inte bli kontrakterade. Mjuka sandhagar är det sämsta för en barfotahäst.

Lyssna hela tiden på hästen. Rid inte på småsten och grus etc om han ömmar. Man kan inte härda sulorna i den bemärkelsen. Visst anpassas hovarna efter terrängen och slitage främjar tillväxten men det tar tid.

Lycka till!

det tar flera månader för en hov att anpassa sig till barfota. Hur gammal är den? Det är lättare för unga hästar med bra horntillväxt. För äldre hästar som haft skor på sig hela livet (i princip) är det väldigt svårt att ändra tåligheten i hornet.

Det allra bästa för en hästhov är att aldrig bli skodd. Men måste man sko dem så är det bra om man kan lägga in perioder med barfotagång. Det tar olika lång tid, beroende på häst, att anpassa sig till barfota. Det finns en del hästar som varit skodda länge, och därigenom fått dåliga hovar, som förblir ömfotade hela tiden.
Låt din häst gå på olika underlag och ute så mycket som möjligt. Och ge den några månaders chans.

"Det är lättare för unga hästar med bra horntillväxt. För äldre hästar som haft skor på sig hela livet (i princip) är det väldigt svårt att ändra tåligheten i hornet. "

En häst FÅR dålig horntillväxt pga att den är skodd. Om du tar av skorna så ökar bla blodgenomströmningen och slitaget och det gör att den hov som växer ut efter att skorna plockats av (tar ca 1 år för en helt ny hov att växa ut) Får en helt annan kvalitet. Men det är viktigt att hoven verkas på rätt sätt. Om tex traktstöden inte verkas ner kon hästen ha ont pga det och om strålens främre tredjedel är för tjock kan hästen ömma på grus pga det.

Här är en bra strategi för vad man bör göra och med vilka intervall när man dragit av skorna. Texten är hämtad från den här sidan http://www.barfotahovens.sida.nu/

"VERKNINGSCHEMA

-Om skor dras av - dra av skorna, runda av kanterna, och se till att hörstöden inte är viktbärande. Vi gör inget mer vid denna första verkningen. Två veckor senare gör vi en grund-verkning med alla 5 stegen. Efter ytterligare två veckor så kontrollerar vi hästen. Vi utvärderar återigen hovarna mellan 2-4 veckors mellanrum.

-En förstaverkning utan sjukdom i hoven - Vi verkar genom alla 5 stegen och utvärderar återigen inom ca en månad. (två veckor om vi är nyfikna).

-En förstaverkning med sjuk hov (exempelvis väldigt trasig hov, obalanserad, höga trakter) - Vi verkar genom alla 5 stegen och utvärderar resultatet med två veckors mellanrum under ett antal verkningar. Ofta är det inget att ta på två veckor, men det är bra att kolla. Vi rekommenderar inte verkning oftare än varannan vecka.

Att utvärdera varannan vecka är ofta tillfälligt. Normalt sett så behövs detta bara under tre verkningar. Efter det så utökar vi till att verka hästen en gång i månaden, så småningom även upp till 6-8 veckor mellan verkningarna. Genom att använda våra landmärken för att utvärdera tillväxt och balans, Vi vet om något behöver göras. Om verkning inte behövs så verkar vi inte. Kom ihåg, vi ska aldrig gå lägre än till frisk/levande sula. "

De fem stegen som omtalas är följande:

1 Hitta rätt trakthöjd

2 Beskära strålen

3 Hitta frisk levande/frisk sula

4 Beskära hörnstöden

5 Ta bort ojämnheter och runda hovväggen

Till alla: Tack för tipsen :bow:, ska strunta i grusvägar och rida på asfalt. Han går ute dygnet runt. Han är 12 år, haflinger. Jag har haft han i två år och då har han haft skor hela den tiden.

HannaZ: Vet du var man kan hitta någon som sysslar med barfotahovar? Eller menar de att man ska lära sig att göra det själv? :confused:

Enligt min erfarenhet tar det väldigt lång tid! Min fyraåriga häst har aldrig varit skodd men det är först nu de sista två åren som han har helt problemfria hovar. Hans mamma är dock väldigt ömfotad så det kanske hänger ihop.Jag tror det är jättebra att hästarna får gå barfota men om det är för en väldigt kort period och hästen visar sig ömfotad kanske det är bättre att låta skorna sitta?
Lycka till

Kolla upp den här sida.

"Vår" barfotagrupp. Vi är inte så många men de flesta är rätt aktiva så det diskuteras en hel del. Där finns också bilder på våra hästars hovar samt många länkar.

Jag har inte så bra koll på kartan men en man som heter ove (adressen finns på sidan) ska ha kurs i vetlanda 5-6 juni.

http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Hälsningar Hanna

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 510
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård