Barfota vintertid / hur sköta barfotahovar

E

Egonson

Ni som har era hästar barfota runt om, hur gör ni på vintern? Barfotaboots? Skor ni på vintern? Annat alternativ?
Jag får med ett par barfotaboots till min nya häst, till framfötterna, som jag tänker ha när jag rider långt eller på mkt steniga vägar sommar/höst/vår åtminstone, men frågan är om man ska spara ihop till 2 par broddade också att ha runtom vid ridning på vintern?

Har aldrig haft en barfota häst förut men nya hästen är det, nåt särskilt man ska tänka på mellan verkningarna, sköta på nåt särskilt sätt t.ex raspa bort löst horn etc.?
Större risk för bärrandsröta t.ex har jag hört, men det kanske beror på marken hästen går på.

Sv: Barfota vintertid / hur sköta barfotahovar

Jag anpassar ridningen till underlaget,rider tex i skogen om det är halt.Använder inte boots.
Raspar hovarna med jämna intervaller,har bett hovvårdaren visa hur man ska göra.
Skulle jag vara beroende av att kunna träna på vissa ställen där det kunde vara halt,skulle jag använda boots med brodd runt om.;)

Har varit förskonad från bärrandsröta,men det beror ju mycket på underlaget om man får det.

Jag har broddade boots runtom på vintern, oftast. Stoet kan jag rida helt barfota om det är övervägande snöunderlag exempelvis i skogen.
Oftast rider vi barfota på sommaren men det beror på underlaget. Skall vi rida långt på nyhyvlade grusvägar tar jag boots på damen eftersom hon har lite känsligare hovar.

Låt det inte gå för länge mellan verkningarna och anlita en duktig, engagerad hovvårdare.

Jag ser till att raspa/runda kanten och hålla efter om nått blir trasigt eller så.

Om hagen håller sig isfri på vintern får de gå oskodda och vi har broddade boots att ha fram om det är halt ute. Vi anpassar också ridningen, så om det är en period med mycket halka så passar vi på och ta vintervila :angel:
Blir hagen isig så de riskerar att fläka sig blir det skor fram till att börja med, även bak om det skulle behövas.

Viktigast att tänka på med barfota hästar är nog att anpassa ridningen till hästen och att noga hålla koll på att den inte blir öm och stel.

Vi har bara fått mindre bärrandsröta sen vi gick över till barfota, så det där är nog olika.

Har inte boots till nån av våra tre som är barfota. Det går fint året runt. Men vi bor å andra sidan så att tiden med ren is är mkt kort, i år så kort att det knappt märktes. I hagen brukar jag "sanda" med spån om det blir mkt blankis och be för att det ska bli många plusgrader eller snö :)

Hästarna halkar mkt lite då vi ju har snö och inte is vintern igenom så ser inget behov av boots. På sommaren är jag bara glad för så mkt ridning på grusväg som möjligt så att de sliter ner hovarna själva för annars får jag verka ihjäl mig.

Vintern är perfekt för barfota och rehabilitering. Jag rider barfota till 95% men är det väldigt isigt så använder jag broddade boots runt om. Det fungerar fantastiskt bra för mig. I år har det varit helt fantastiskt att rida långa turer barfota i snön.
Strålen är lika känslig som vi är i våra fingertoppar och får man en väl fungerande stråle känner hästen av alla underlag och anpassar sig efter underlaget, det betyder att stålen måste ha kontakt med marken.

Tidigare år har jag inte gjort något, han har gått barfota året runt. I år fick han problem med lemellseparation, och strax efter började han få bärrandsröta. Då blev han ju väldigt öm i hovarna. Hovslagaren sa att hästen eventuellt behövde skor om det inte blev bättre.
Jag köpte ett par boots att ha under tiden, och se om det gick att få bättre.

Nu när det blev vinter köpte broddade jag bootsen. Jag har bara boots fram, och alltså bara broddar fram. Jag var lite osäker på hur det skulle funka först, men det har inte varit några som helst problem med halkan eller hårt underlag.

Jag är jättenöjd med mina boots, tycker det funkar jättebra. Min häst har inte varit särskilt hovöm, så han behöver inga skor eller boots bak.

Huruvida röta är vanligare på barfotahästar har jag ingen aning om. Min har tidigare haft problem med röta pga underlaget, då främst strålröta. I år fick han bärrandsröta som följd på lamellrandsseparation (vad jag fick höra från den som kollade på hovarna) Och vad jag tror så fick han lamellseparationen på grund av övervikt och för mycket bete. Jag tror att han fick en lättare reaktion på gräset, IR eller laminitis eller något liknande.

Jag inbillar mig att man kanske inte ser röta lika bra när de har skor, men samtidigt måste man ju se det när de verkas, så det kanske inte är så.

Jag skor arbetande hästar vintertid, för att kunna brodda och få grepp. De som inte gör lika mycket går barfota även på vintern, dock kan de ha det besvärligt höst och vår när det är isigt. Blir det en lång period av is skos även de som normalt inte skos. Skulle mycket väl kunnat ha broddade boots med men det blir praktiskt knepigt ta av/på då jag inte tar in/ut alla dagar och inte kan begära min gamla mor som rycker in när jag jobbar natt ska försöka sätta på/ta av tofflor.

Shettisen är barfota, och har inga problem, det är perfekt barfotavinter nu, mycket snö och ingen is (än). Shettisen har lika bra grepp i princip som sin skodda, och broddade kompis. Shettisen kommer få boots med brodd om det krävs, både för körturerna och de isiga dagarna i hagen. 'Normalt' hade jag skott hellre, men eftersom herr shettis är 10 år och aldrig skotts hitills, och är oöm även på vasst grus osv, och inte heller i framtiden planeras att sko/jobbas så hårt så det därför är nödvändigt med slitskydd, samt att hovis inte är sådär överfötjust i att sko shettisar (wonder why *s*) så gör jag ett undantag där och löser det med boots om det behövs för det blir isigt och jävligt längre period. Han är ändå i första hand sällskap, och även om han motioneras och stimuleras så handlar det om en nivå där 3 ggr/v är helt okej, och då är det såpass lätt och 'gör inget' om jag så får ställa av en månad pga underlag.

Vill bara klargöra att det är stor skillnad på att ha en häst utan skor dvs barfota och att ha den "barfotaverkad" enligt någon av de alternativa metoder som finns såsom t ex "vildhästmetoden" eller "strassermetoden". Anledningen till att jag vill klargöra det är att jag anar att vissa av svaren du får kommer från folk som använder sig av dessa alternativa metoder eftersom de nämner ord som hovvårdare i stället för hovslagare och att de rundar av och raspar kanter själva samt skriver att hästen "känner av" underlaget och "anpassar sig". Och att använda dessa metoder gränsar i många fall till djurplågeri eller åtminstone brott mot djurskyddslagen eftersom hästarna går runt och har ont! Jag vill poängtera att jag inte är emot att hästar går barfota, men de får inte vara felverkade så att de får ont av det. Och med felverkad avses då avrundad och nedraspad bärrand, förtjockad svulstig sula som hästen bär stor del av tyngden på samt en och samma hovvinkel trots att olika hästar ser olika ut från grunden. Detta leder ofelbart till smärta i hovarna som främst visar sig som ökad digitalpuls och eventuellt ökad värme i hovarna, en försiktighet med var hovarna sätts ned och en "tassíghet" när hästen rör sig. Dessutom kan det vara den utlösande faktorn i ett fånganfall.

Detta har ju inte med just vintertid att göra men jag kände att jag ville skriva en snutt så att du inte får saker och ting om bakhoven så att säga.
Ha det gott och hoppas att din häst mår bra barfota! /Anna

Känner att jag vill kommentera här, har ju skrivit i tråden tidigare (fast det var ett tag sen).

Jag verkar sas 1.5 häst själv. Har gjort så i många år nu dock under överinseende av hovslagare. Hovslagaren verkar restrerande 1.5 häst. Den ena för att hon är krånglig vid själva hanterandet av benen och hovis reder ut det bättre än jag. Halvan som är kvar verkar hovis då och då, eller säger till mig vad jag behöver fixa

Givetvis känner hästen av underlaget men jag tror då inte att den anpassar sig. Inte mer än att den spänner sig och går försiktigt så fort som möjligt därifrån. Därför så får man ju anpassa sig själv, skoning, boots, mindre ridning eller vad det nu kan vara. Hagen måste ju givetvis vara sådan att hästarna kan röra sig där med det de har eller inte har på fötterna. Jag kan acceptera kortare perioder av halka eller stelfruset knöggel, sådant händer ju även på prärien liksom. Ser det ut att hålla i sig så sandar jag, stänger av delar av hagen som är sämst, försöker även vara förutseende och se till att hela hagen inte trampas till lera när det är plusgrader (för att unvika knöggel när det väl fryser). Is är ju svårare att undvika men om hagen är stor så packas inte snön så mkt av hästarna och det blir mindre blankis när det börjar tina. Is går ju även att riva upp med traktor eller skotta bort snön innan den blir till is så att det blir lera istället när det tinar.

Tror dock att barfotande är mer eller mindre svårt i vissa delar av landet.

Strålen är lika känslig som vi är i våra fingertoppar och får man en väl fungerande stråle känner hästen av alla underlag och anpassar sig efter underlaget, det betyder att stålen måste ha kontakt med marken.
Struntprat!
Det är mer sulan som är känslig.

Strålen ska ha sekundär belastning dvs bärranden i första hand.

Strålen trycks neråt iom att hoven flexar- stötdämpar- av hästens egen tyngd gentemot underlaget.

Däremot på en trång o/ eller hög hov kan strålen bli helt utan kontakt..

Kallblodsanna:bow:

jag tycker man bör ha boots+brodd på alla fyra benen om det är fruset/isigt/snöigt.

det funkar dåligt att skruva ur brodden så det är nästan ett måste med en sommar och en vinter uppsättning. tänk även på att ta en stl större på vinterbootsen och lägg i comfort sulor eftersom grejen som brodden är fästad i står upp en aning och kan ge tryck på hoven om hästen är känslig.

Om man använder bootsen mycket kanske det kan vara bra med två uppsättningar. Själv så har jag tagit ur brodden varje sommar i 5 års tid på alla sorts boots. Använder i första hand fram, men vid isigt väglag så är det nog bra med boots på alla fyra hovarna om man skall kunna rida obehindrat. Som det är ute nu så halkar jag men inte hästen.

Detta är ju en jättegammal tråd. Hästen finns inte kvar och för min del är alltså ämnet oaktuellt :)

Jag har nyligen köpt ett par Marquis Supergrip-boots och de är ju förborrade hål för att sätte brodd i (blindbrodd annars) och i dessa finns inget som sticker upp inuti. Dock har jag fått det lite krångligt att prova mina ännu, då hästskrället har olika storlekar på hovarna men kan ge en liten rapport om det intresserar någon, när jag använt dem?

Fast ämnet är ju fortfarande aktuellt såtillvida att det är vinter (igen), så kan ju finnas andra som får sina svar i den utan att behöva skriva ny =)

Jag är utbildad hovvårdare enligt Strassermetoden. Med mina egna hästar är det så att så länge jag sköter hovarna väl har de bra fäste även vid halka. Detta gäller dock bara om hovarna är välskötta. Om jag låter det gå något långt mellan verkningarna så att sulan blir lite för tjock och hoven blir för orörlig av det extra materialet, så blir fästet genast sämre. Eftersom fästet försämras några veckor efter verkning så kan det bli problem med kundhästar (mina egna kan jag ju enkelt verka lite extra vid behov). I ett fall använder ryttaren därför boots med brodd ibland.

För extra bra fäste kan man även finjustra hörnstöden före ridning så att bromsen på hovarna fungerar extra bra. Kan vara idé vid isgalopp eller draghäst som ska dra tunga lass i hala backar.

Jag har sett exempel på Strasserverkade hästar som arbetar i skogen i Norge i kuperad terräng. De klarade isiga backar galant utan skor/brodd. Imponerande!:bow:

Men du är enligt svensk lag skyldig att förse din häst med halkskydd om underlaget är sådant, att man inte använder det på snö är ju en sak men på is. Och snälla du, kör inte det där med att hästen har hovar som sugkoppar för så är det inte. Verkar du sulan så mjuk att den blir elastisk, så förklarar det ju mycket varför så många hästar faktiskt haft problem med den här typen av verkning och faktiskt får ont.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 374
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 331
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar