Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
(jag="barfota fantast"!?)
Frågan är då. Borde inte hästarna nöta väldigt mycket på hovarna om dom går barfota om man rider mycket på asfalt? Jag snackar fem dagar i veckan minst tio min. Ibland en timme säkert..
Svar:Jag rider mina hästar jst nu ca 3-4 ggr/vecka minst 10 min asfalt varje gång, men oftast så är det ca 1/2 till 2 timmar asfalt ! BELIVE ME!!! Jag raspar hovar 2 ggr/månad Hästarna klarar detta!
Ibland kan skorna vara helt slut efter tre-fyra veckor.
Svar: Jepp! Det blir dyrt det!
Hästarna är ju "gjorda" för att gå barfota. men samtidigt kanske inte gjorda för att gå på asfalt??
[/QUOTE]
Svar: De klarar av det! Tro mig!
Asfalt skulle man kunna säga är egentligen snällare än grus! Anledningen är att det inte sticker upp vassa stenar i hästens "hålfot"/sula
Asfalten är "fast" den rör sig inte när hästen sätter i foten, den lilla "slipning" av hovhornet som blir är av hästens egen hovmekanism!
Grus däremot har du "dubbel friktion" grustet (till och med sand!) flyttar sig för hästens hov (friktion 1) hästens hov utvidgas/hovmekanismen (friktion 2)
Vad jag antar är att grus och sand sliter mer äm asfalt, och det är ju hästen gjord för att gå på!
Barfota är naturligt! Så länge du inte karvar där du inte ska karva och "lyssnar" till hur din pålle vill ha sina hovar så får den inte problem!
Vi skodde av 4 hästar i höstas/vintras, 2 fick problem med grusvägar (dessa hadde "häng sula") Men de var pigga på åker och skog! Alltså hade de inte ont av att ha blivit avskodda, de tyckte det var lika otrevligt att gå på grus som vi tycker när vi tar av oss skorna på våren, nu efter fyra månader så springer de utan problem på grus!
Precis som jag alltid testar med ridspö hut mycket jag kan lägga an det på hästen så yänket jag på RENT ALVAR barfota omställa mig själv i sommar! Egentligen är det lika naturligt för oss att gå barfota som hästarna!
(och man skor ju inte hundar heller direkt!)
????
Det ska jag göra bara för att det ska bli lite mer jämnställt mellan mig och pållen (jag tänker dock ta på mig skorna igen på hösten!)
Tja, det var väll allt vad jag hade att tillägga... Det6 bliv lite mer än jag hade tänkt att skriva dock, hoppas ni förstår hur iaf jag tänker
Hopp i Galopp