Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
putte_nutte skrev:Men kan man verkligen generellt påstå att hästen klarar sig bäst utan skor? Jag vet ändå av egen erfrenhet att så inte har varit fallet på en av mina hästar, han gick oskott av normala orsaker som unghäst. Verkades regelbundet av samma hovlsagare som som skor mina hästar, just denna häst hade så bedrövlig kvalite på hornet att man blev minst sagt mörkrädd. Han skulle alltså inte klara av en inridning utan skor på fötterna, men efter det att han har blivit skodd har även kvaliten på hornet blivit mycket bättre så jag undrar verkligen vad i skoningen skadar hovarna? För på min pålle har det då bara blivit bättre sen skorna kom på.
snigelfarmor skrev:..
Kavat, sorry, men jag skulle inte släppa en strasserverkare på min häst. Jag och min verkare ( aanhcp) har nåt lyckade resultat.
Och det lilla som läcker ut om strassers metod (utan att man måste betala!!) ser inte ut som något jag kan ta till mig och anse vara det vettigaste. MÅLET är det samma, men strasser verkar alltid gå så jäkla fort fram, och sen snacka vinklar hit o dit. Jag har låtit mina hästar själv slita dit de vill ha sina vinklar, och sen korrigeringsverkat snedheter och hörnstöd, och rundat kanterna.
Berätta gärna vad som skiljer aanhcp från strasser, om det är gratis..
/mvh jenny
pondus skrev:Jag har med intresse tagit del av tråden.
Det jag skulle vilja tillföra debatten är att det påtalas hela tiden hur mycket skon försämrar hovmekanismen.
Vad är det som gör att hoven breddar sig trakterna vid belastning,
jo det är ju elastiskaputan. Man får inte glömma bort det i detta sammanhang är att det största trycket på elastiska putan kommer uppifrån och inte som många tycks tro, enbart från strålen.
Är då hoven riktigt skodd och inte sömmad i de bakre hålen, försämras inte hovmekanismen nämnvärt.
Självklart är det bra om hästen kan gå barfota, men tyvärr funkar det inte på alla hästar.
Det har provats och forskats på skor med annat material än järn, och där kommit fram till att friktionen mellan underlag och hov som är skodd med järnsko är det som liknar barfota mest. Gummiskor eller gummi boots är alldeles för stumma och man får förslitningskador på leder och ligament istället.
pondus skrev:Jag har med intresse tagit del av tråden.
Det jag skulle vilja tillföra debatten är att det påtalas hela tiden hur mycket skon försämrar hovmekanismen.
Vad är det som gör att hoven breddar sig trakterna vid belastning,
jo det är ju elastiskaputan. Man får inte glömma bort det i detta sammanhang är att det största trycket på elastiska putan kommer uppifrån och inte som många tycks tro, enbart från strålen.
Är då hoven riktigt skodd och inte sömmad i de bakre hålen, försämras inte hovmekanismen nämnvärt.
Självklart är det bra om hästen kan gå barfota, men tyvärr funkar det inte på alla hästar.
Det har provats och forskats på skor med annat material än järn, och där kommit fram till att friktionen mellan underlag och hov som är skodd med järnsko är det som liknar barfota mest. Gummiskor eller gummi boots är alldeles för stumma och man får förslitningskador på leder och ligament istället.