Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
stuv skrev:
Hej Ann.
Du har på tidigare frågat om mitt syfte, mitt syfte är att ta dej lite på "pulsen" och se hur du reagerar eftersom du är strasserstudent och gärna vill framhäva att denna verkningsmetod som den enda rätta för alla hästar. om du vill verka seriös som hästvän ombedes du svara på följande:
Har svenska strassertrimmare något sammarbete med veterinär i de fall där diagnosticerad hovsjukdom föreligger, tex fång, sammanväxning mellan djupa böjsenan och strålbenet, cystor i hovben eller strålben, etc? Frågan är befogad av anledning att du tidigare "sågat" hela veterinärkåren i dina tidigare inlägg.
Hur ser ansvarsbiten ut för er verksamhet, har ni tex ansvarsförsäkring, i fall det inte blir som hästägaren tänkt sig, eller skyller ni på tidigare utförd verkning eller skoning?
Hur ser djurskuddsmyndigheten på er verksamhet? är ni certifierade hos dem med?
Svara gärna på frågorna utan att komma med motfrågor!
stuv skrev:
Hej Ann.
Du har på tidigare frågat om mitt syfte, mitt syfte är att ta dej lite på "pulsen" och se hur du reagerar eftersom du är strasserstudent och gärna vill framhäva att denna verkningsmetod som den enda rätta för alla hästar. om du vill verka seriös som hästvän ombedes du svara på följande:
Har svenska strassertrimmare något sammarbete med veterinär i de fall där diagnosticerad hovsjukdom föreligger, tex fång, sammanväxning mellan djupa böjsenan och strålbenet, cystor i hovben eller strålben, etc? Frågan är befogad av anledning att du tidigare "sågat" hela veterinärkåren i dina tidigare inlägg.
Hur ser ansvarsbiten ut för er verksamhet, har ni tex ansvarsförsäkring, i fall det inte blir som hästägaren tänkt sig, eller skyller ni på tidigare utförd verkning eller skoning?
Hur ser djurskuddsmyndigheten på er verksamhet? är ni certifierade hos dem med?
Svara gärna på frågorna utan att komma med motfrågor!
Stuv,
Jag har inte sågat hela veterinärkåren. Om det går att tolka på det viset är det felformulerat. Men jag kan ibland undra över en del veterinärers insikt i hovform och hälsa. Senaste exemplet var en stor nordsvensk med med separationer i alla fyra fötterna. Från ATG kliniken sida hade veterinären endast röntga framhovar medan höger bak var värst däran. Detta hade de inte ens sett.
Det finns områden där strassermetoden skiljer sig från traditionell veterinärmedicin ja, Bl a det här med boxvila som ordineras väldigt ofta. Detta skiljer sig ju från hur maninim humanmedicin ser på rehabilitering, där ska man upp o spankulera så fort det bara går. För hästar däremot så ska de stå still- det är motsägelsefullt när man vet hur senor och ligament är beroende av belastnign för korrekt läkning.
Det är mycket tråkigt att ha dialog med dig för du har en oförskämd ton och har många gånger visat att du har inget intresse att ta in eller pröva utan dömmer på lösa grunder. Dessutom fegar du o gömmer dig utan riktigt namn.
Jag kan bara svara för mig vad gäller samarbete med veterinär, och som det är idag är det inte så pga att jag behandlar inget häst med någon diagnos. Jag är som sagt student.
Vad gäller försäkringar så är det samma som för alla yrkesutövare. Och vad gäller att "skylla på " som du uttrycker dig (detta är ju en formulering som visar tydligt på din attityd och att du inte önskar kunskap utan vill racka ner), så är det tyvärr ofta den tidigare hovvården eller ovården som ligger bakom problem. I rebahiliteringssammmanhang så är det mycket som spelar in för lyckat resultat och det hänger inte enbart på en korrekt verkning. Hästägaren har på sitt ansvar att ge hästen den tiden den behöver för att läka. Många är allt för otåliga. En skada som är"preparerad" under lång tid, kanske flera år, kan man inte förvänta sig omedelbar läkning på. En hovkapsel tar nästan upp till ett år att växa ut- om läderhuden är frisk, finns det skador på den vilket är det vanliga (uppmärsammas inte av veterinär i vanliga fall och ger därmed ingen diagnos) efter flera år med skor så förlängs läkningsprocessen betydligt. andra faktorer är hur mycket hästen rör sig, vilket underlag man har tillgång till, klimatet gör skillnad. denna vinter med knöligt frusna marker gör att man måste sakta ner takten på verkningen för att hästen ska vara bekväm. Den nedsättningen verkningstakten förlänger å andra sidan läkningen. Ägaren har också att se till att verkning sker tillräckligt ofta- och ja, det är ofta i början när det föreligger inflamationer eftersom tillväxten sker snabbare då.
Du verkar inte veta vad en ansvarsförsäkring innebär heller, fråga din hovslagare om det är hens ansvarsförsäkring eller din hästförsäkring som gäller vid skada. Även denna fråga formulerar du på ett oförskämt sätt. Som om du vill antyda att jag ägnar mig åt att skada hästar eller skylla ifrån mig. Det är lätt att sitta bakom en datorskärm med fingerat namn o vara oförskämd mot personer man inte sett eller känner. Var lite modigare och mognare.
För övrigt låter jag inte dig bedömma om jag är seriös som hästvän och jag framhåller heller inte Strassermetoden som den enda rätta, detta tolkar du in. Jag har inte yttrat mig om andra metoder, annat än att jag efterfrågar den faktiska effekten av skor, där har det inte kommit svar från dem som förespråkar det än. Däremot har jag gått in och gett mothugg när flera här på listan säger rent felaktiga saker om strasser/strassermetoden. En del uttalanden är klara fall för förtal.
Vad gäller diskussion om skor eller inte så har vi olika ståndpunkter helt uppenbart, men det måste vara ok att som skomotståndare få försvara sina ståndpunkter utan att det används verbala tillyggen som taliban o liknande. Uppenbart är det många som känner sig strakt hotade av att man säger att skor är skadligt för hästars hälsa. Men det borde också vara deras skyldighet att visa på att så inte är fallet. Det är tråkigt att detta ämne är hänvisat till en tråd. Jag vet inte om det är ett utslag av moderatorns egen rädsla/ovillja mot ämnet eller att man har sina sympatier i ena lägret och missbrukar sin makt för att tysta? Många av de trådar som finns under ämnet hästvård har klara samband med hästarnas hovhälsa och det vore välgörande om man kunde se detta samband. Nu förvägras hästägare information. Det är upp till var o en att sedan väga information för eller emot.
Varför skulle inte motfrågor få vara tillåtna? Är det bara en part som ska svara medan andra få kläcka ur sig vad som helst utan belägg? Eller är det för att det är svårt att motivera sina påståenden?
Har du hört talas om demokrati någon gång, eller rättssäkerhet för den delen?
Ann