Barfota, Sko, Brodda?

Sv: Barfota, Sko, Brodda?

Det går typ bra att rida men ibland får hon inte riktigt grep och snubblar till lite! Mest i skritt!

Blir det inte halare när hon får skor och man rider där då?
Därför funderar jag på det med gräsbrdd.

Som sagt det ska bli skor men vill bara ha lite vett först.

En sak brukar ni andvända hela eller öppna snösulor eller inga alls, hur fungerar det för er?

Senast ändrad:

Jo det blir sämre grepp/halare med skor, men brodden ger inte såpass god effekt att jag anser att du bör rida där när det är lerigt ändå.

Öppna snösulor fungerar bäst, om det INTE är lera. I ditt fall skulle jag skippa snösulor helt och hållet. Öppna och lera är en mardröm. Ska du ändå ha öppna, se till att köpa orginalet, huf grips. Dyrare men överlägsna.

Här har vi snö nu, men jag har inga snösulor bak ändå, helt enkelt för det är för stor lerrisk, och då är det bättre utan. Fram har han hela sulor året om, de är rätt värdelösa som snöklampsskydd dock.

Så inga snösulor rekomenderas eller?

Hela snösulor fastnar det lera där?

vi använder öppna snösulor, smala. det ger en ökad risk för tappsko, det ska man vara medveten om (och det gör även hela sulor). jag vill inte hålla på att brodda av/på vintertid, särskillt med tanke på att vi har lösdrift. med det klimatet vi har här fungerar guldskorna väldigt bra och om det skulle "olycka sig" så blir inte skadorna lika stora då brodden är mindre.

jag har sommartid använt bananbrodd på gräsbana vid hoppning i högre klasser, särskillt då det är stora startfält och har regnat eller regnar. det ger ett betydligt bättre fäste än vanliga gräsbrodd, särskillt om hästen är stor och tung.

lera har en tendens att fastna överallt ;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Min fyraåring har provats bli skodd fram nu i flera omgångar sen i somras. Själva skoningen är inget problem men skorna sitter på max 2...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka