Barfota, Sko, Brodda?

Qvistis

Trådstartare
Har ett sto som har varit skodd fram innan får barfota nu. Rider henne 5-6 ggr i veckan. Hon går på lösdrift. Ska skos rider henne på rätt hårt underlag.

Jag undrar om jag skor henne har broddar när jag rider kan hon gå med blindbroddar i hagen utan att halka behöver tips om skoning skall ske så blir det på alla fyra!

Hon går tillsammans med en valack på lösdriften.

Frågor jag vill ha svar på:

Broddar i hagen eller ej?
Snösulor nu under vintern?
Alltid brodda när jag rider?

Jag behöver många tips om broddning skor och sånt under vintern.

VILL HA SVAR HÄR PÅ TRÅDEN OCH INTE NÅGON LÄNK ELLER NÅGOT ANNAT INLÄGG JAG SKA KOLLA PÅ TACK!

Glömde säga bor i södra skåne kan vara bra att veta!

Senast ändrad:
Sv: Barfota, Sko, Brodda?

vi skor med snösulor och guld skor. våra går på lösdrift med kuperad hage så vi vill inte riskera att dom halkar och fläker sig i hagen. gulskorna har fasta brodd men inte säskillt stora. har aldrig fått några skodor på hästarna med den lösningen.

Jag bor ju i Norrland så jag kan bara tala utifrån mina förutsättningar. Alltid broddat vid vinterunderlag (både i hage och vid ridning). Alltid 4 brodd i varje sko + snösulor.

Som sagt beror ju som någon sagt på var du bor och hur vintern är.

Men järnskor + snö eller is, frostigt gräs kan räcka, blir SNORHALT. Så skodd = brodd i vid halka (frost, snö, is). Aldrig en oskodd obroddad på halt underlag, då är det bättre de är barfota.

Blindbrodd ger kasst fäste det med, så på is skulle jag aldrig släppa ut en skodd med bara blindbrodd. På snö går det väl an, men jag broddar i och har broddat dygnet om under säsongen. Eget stall så inga problem ha fullbroddat i hagen.

Jag broddar med 4 brodd/sko, traktbrodd ger lätt häruppe på is att de slinter precis i 'avstampet' och blir spända och korta i steget.

Snösulor är värre. Snö så gör de stor skillnad mot styltor, samtidigt är snösulor och lera en synnerligen trist kombination, så frågan är med tanke på var du bor om du kanske inte klarar dig fint utan?

vi skor med snösulor och guld skor. våra går på lösdrift med kuperad hage så vi vill inte riskera att dom halkar och fläker sig i hagen. gulskorna har fasta brodd men inte säskillt stora. har aldrig fått några skodor på hästarna med den lösningen.

Finns det ff guldskor ? Vi hade det på våra förra hästar o det var, som du säger, jättebra. Har bytt hovslagare sen dess o han har aldrig hört talas om några "guldskor" säger han. Förra hovisen är även travtränare, kan det vara så att det är från "travvärlden" guldskorna kommer ? :bow:

Guldskor heter "på riktigt" hårdmetallskor med fasta brodd så det kanske bara är att han inte hört din definition av skotypen?

inom travet heter det fortfarande "guldskor" . vi köper våra på travbanan :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja men det var inte de jag ville veta utan ha svar på min fråga!!!

Behöver väl inte vara otrevlig för det? Du HAR fått svar. Oavsett var du bor, så ska du brodda när det är halt.

det har du fått...läs tidigare inlägg för sista svaret va inte ens riktat till dig.

Sorry ville inte vara elak utan ville har fleras åsikt.

+ Om det är lerigt alltså lerhalt ska man ha gräsbrodd eller isbrodd???

+ I en hage där det är mycket gräs och smått ojämt behöver de brodar då hela vintern eller bara när det är under nollstrecket???

det beror på vem man frågar ;) vi har flera hästar (5 st) ihop på kuperad mark (här är ungefär samma klimat som i skåne) vi vill inte riskera fläkskador för halkan/snön kommer snabbt och iofs. går snabbt med.

brodd biter dåligt om det är lergegga, bättre att variera hagarna då. vi väljer att använda guldskor som har flera fasta brodd men av en mindre modell som inte ger lika fula broddskador som vanliga brodd vid ev. spark, men hindrar fläkskador bra. vintertid då risk för snö finns använder vi snösulor då styltbildning gör ev. brodd tillintetgjorda.

Obs glömde säga det är ridhagen på gräs som är lite lerig i bland!
Använder man gräsbrodd då?

det är väl lämpligt om du vill brodda på/av själv. när jag har tyngre hästar och hoppar på upptrampad gräsbana (som det kan bli på tävling i större klasser)och broddat vid behov så har jag använt "bananbrodd" som är större och ger bättre grepp.

men eftersom vi har fasta brodd vid denna årstiden så är det dom brodden vi har konstant.

Brodd i geggan är ganska sak samma, jag broddar ur när det är geggigt och plus. Dels sliter brodden sönder marken än mer, dels ökar skaderisken med brodd när de får sörjan. Förr hade jag i ändå utan incidenter dock. Det blir inte minsta mindre halt när det är riktig gegga så. Möjligen med hög, fyrkantig gräsbrodd men det vill jag inte ha i hagen ändå.

Var kan man hitta en sån bananbrodd? Det är just så att det är lite upptrampat och har då regnat så blir det lite lerigt!

Alltså detta gäller när jag rider på ridbanan i gräs och inte i hagen bara så alla vet! Menar inget illa!

Det bästa du kan göra är att inte rida på gräset när det är halt.

Jag har rumplat ordentligt i blött, lerigt gräs - trots brodd. Så varför ta risken när du kan välja annat underlag?

Japp sånt vet har jag men när det är lite lerigt så går det att rida där och tilloch med att galoppera på en viss del i ridhagen.

Var kan man köppa bananbroddar?

Och om dte går bra att rida där, vad ska du med brodd till?

Brodd ger inte samma grepp i lera som på is/packad snö, så du har fortfarande en ökad skaderisk. Varför du ska ta den förstår jag inte.

Men jag rekommenderar dig att noga sätta dig in i broddning, vilka biverkningar och fördelar det medför, och sen utefter det ta ett beslut. Inte nappa på första bästa 'köp det' du hör, utan att ha en aning om vad det innebär.

Din hovslagare borde utan problem kunna hjälpa dig med val av broddtyp och var du kan få tag i det.

T ex jag gillar inte sk bananbrodd alls, jag använder isbrodd eller vanlig fyrkantig gräsbrodd eller mer spetsig gräsbrodd, allt beroende på underlag.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Min fyraåring har provats bli skodd fram nu i flera omgångar sen i somras. Själva skoningen är inget problem men skorna sitter på max 2...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka