Barfota-ridning

Mili

Trådstartare
Hej,

Funderade på det här med att ha hästen att gå barfota någon månad under sommaren. Hur pass mycket och ofta kan man rida hästen då utan att skada hovarna? Är säkert ganska inviduellt för alla hästar men om man ser på medeltalet. Tänkte främst terrängridning i skog och på åkermark sommartid. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av dem? :)

Hej,

Funderade på det här med att ha hästen att gå barfota någon månad under sommaren. Hur pass mycket och ofta kan man rida hästen då utan att skada hovarna? Är säkert ganska inviduellt för alla hästar men om man ser på medeltalet. Tänkte främst terrängridning i skog och på åkermark sommartid. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av dem? :)

Endast skog och äng brukar funka men i praktiken har jag inte hittat några områden man kan rida ordentligt utan att behöva rida lite grusvägar och asfalt. Grusvägarna brukar vara rätt hårda och steniga sommartid. Vissa hästar klarar det, andra inte.

Hej,

Det måste nog vara under längre tid, typ hela sommaren, om det skall ge någon förändring i hovarna.

Det är så otroligt individuellt och beroende av vilka förutsättningar du har om det funkar eller inte.

Vissa klarar det bra, kanske bara med undantaget att de ömmar på steniga grusvägar. Det kan man ju leva med om det går att undvika grusvägar där man bor.
I andra fall kan hästen inte ridas alls, men klarar att gå i hagen utan skor.

Jag har själv haft en unghäst som jag tänkte ha barfota en sommar, men just den sommaren var så fruktansvärt varm och torr att hon slet ner hovarna bara av att gå på den hårda lermarken i hagen. Hon hade generellt inte ens haft problem att ridas lätt på asfalt, gräs och i skogen under höst och vår innan dess. (Skodd vintertid för broddarnas skull.)

Min inställning och erfarenhet är att jag helst inte vill chansa på att ta av skorna, eftersom det är på sommaren jag har tid och möjlighet att hålla igång ridningen, men på den här hästen hade det kunnat funka om inte vädret ställt till det.

Min har varit barfota många år. Man får tänka sig för och hålla koll på hur hovarna slits, samt vara uppmärksam på när hästen ömmar. Vi hade jättebra ridvägar, sedan avverkades skogen och tunga lastbilar körde upp och häntade timmer -> vägarna gick sönder -> flera lass stora spränggrussten lades ut. Nu är vi mer begränsade i ridningen tyvärr.

Min är ngn ädel korsningsponny med okänd stam, vita hovar, klarar sig ändå relativt väl oskodd. Kompisen skodd trots härdigare ras, hon kan helt enkelt inte gå utan.

Kompletterar med boots när jag planerar rida på "dåligt" grus.

Vi har en som alltid gått barfota i stort sett och hon har hur fina hovar som helst. Men en annan blir öm o sprucken så fort hon tappar en sko, och när hon var utan bak för att hon skulle träffa en hingst och så.

Vi hade en som verkligen inte gick att rida när han blev av med skorna. Vi tyckte det var bäst för honom i alla fall eftersom han sattes i persion som skogsmulle. Tog 1år men sen kunde även hans ridas på hårdagrusvägar och går fortfarande barfota utan problem. I början gick han bara i hagen och skogsturer på jordvägar och det ökades med månaderna och bättre barfotahovslagare :)

om det inte blir en riktigt torr sommar och du slipper grus vägar och hästen slitet hovarna hyfsat jämt brukar det inte bli några problem.

Hej!

Jag hade inte tagit av skorna för bara 1 månad. Risken är att du står där med en ömfotad häst som inte går att rida alls. Hade det varit för längre period och du inte tänkt rida så visst, men 1 månad och med ridning låter bara som en onödig risk för ömfotad häst.

/Lavinia

Jag har mina hästar barfota:)
Min ponnys hovar växer som ogräs och måste ridas på grus/sand/slitande underlag för att inte få helt överväxta på sommaren, och då verkas han ändå var 6:e vecka. Han ömmar aldrig, inte ens på steniga torra grusvägar, så länge han är rätt verkad. Han behöver verkas hårt och med noggrannhet på hans felaktiga benställning, om han inte blir verkad så, ja då blir han väldigt ömfotad. Var i tävlingskondition 2013 och hovarna var fina
Min storasysters ponnys hovar slits ner lätt och man behöver vara väldigt försiktig med slitande underlag, men man kan utan problem rida på grusvägar och på grusbanor några ggr/v men inte varje dag.
Unghästarna går barfota och deras hovar är som sten så då spelar typ inget någon roll:D Men korrekt verkning är alltid jätteviktigt:)
Kom ihåg att skölja hovarna varma sommardagar bara och håll ögonen öppna för ömhet:)

Jag har en häst som aldrig haft skor och som har hårda, rejäla hovar. Den ömmar i princip aldrig. Jag brukar dock dra ner på tempot där det till exempel ligger ytligt lösgrus på en i övrigt slät grusväg och liknande ställen för att den inte ska börja ömma.

Sedan har jag en som tidigare varit skodd men sedan varit barfota i många år och den ömmar på vissa underlag (som det jag beskrev ovan) men eftersom jag inte har något problem med att anpassa ridningen till det så går det fint. Den tredje funderar jag på om den kanske ska få skor i sommar men jag ska ta upp det med hovslagaren också. De här två sista är för övrigt skodda nu då det blev extremt halt och de behövde broddar.

Man får prova sig fram helt enkelt, det är väldigt individuellt.

min häst fungerar bara barfota under vintern då det är mjukt i marken, på sommaren slits hovarna alldeles för mycket.
har ngt år tagit av skorna en 2 månader för att låta hovarna växa ifred. har varit i samband med tappskor, vila och en hovslagare på semester :).
är det fruset och knöligt i marken så är det dock inte tal om att vara barfota, endast om det är lera eller djup snö för att hästen inte ska ömma

D
Hej,

dagligen om hästen har bra kvalite

Det beror på hur mycket din häst ömmar? Dock så undrar jag varför du bara skulle ha av dom en månad?
Jag tar alltid av skorna på mina hästar vintertid för då rider jag så lite men när jag väl rider så måste jag vara väldigt försiktig men vart jag rider och hur. (försöker rida på så mjukt som möjligt och endast skritt om jag behöver rida på hårt underlag) sen sätter jag på skor igen när det är fritt fram med ridningen igen! :p
Du får prova dig fram! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp