Barfota-ponny, erfarenheter?

cela

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt men provar här... Angående hovkvalité, och att ev låta ponny gå barfota. Har bara haft hästar vilka ridits kontinuerligt på skiftande underlag, de har varit skodda runt om. Nu kommer jag kanske med en lite konstig fundering men, är det så att stor häst och ponny generellt har samma hovkvalité? Har nämligen fått för mig att ponnyer har lättare för att klara sig barfota, men det kanske är en missuppfattning från min sida. Rent konkret är min högst hypotetiska fråga; Är det troligt att en D-ponny med god hovkvalite kan gå oskodd om den rids 5-6 dagar i veckan på underlag som gummiflis, gräsfält/skogsstigar, samt i mindre utsräckning asfalt o grusvägar ("släta" utan stora stenar)Har en ponny som tidigare gått skodd sämre förutsättningar att gå barfota än en som aldrig varit skodd (tex en unghäst)? Jag förstår såklart att det är högst individuellt, men det hade ändå varit intressant att höra om ni har några erfarenheter på området.

Sv: Barfota-ponny, erfarenheter?

Alla individer har olika genetiska förutsättningar oavsett om det är en ponny eller eller häst. Alla individer har oxå olika hovkvalite beroende på ras,arv,exteriör,bruk,foder,stallmiljö, övrig närmiljö och vården. (hovvården inräknat).

Generellt sett så är det som du skriver att en ponny oftast har mindre svårigheter att gå barfota än en stor häst då en ponnys hovar inte utsätts för samma vikt belastning som en stor häst. Man kan dra en parallell med att stora feta tjocka människor ofta har större problem med sina ben/fötter än en lite mer normal nätt person.

Så jag tycker inte du har missuppfattat detta utan tänker logiskt och klokt.Under dom förutsättningar du beskriver så tycker jag att du i alla fall ska prova att sko av den för det låter inte som att det ska bli några problem samt att du verkar väldigt lyhörd och kunnig om hovar.

Att den varit skodd tidigare försämrar absolut inte förutsättningarna, det kan snarare vara en fördel då många unghästar som varit barfota sedan födseln under en kort period tvingats bli skodda på grund av otjänlig väderlek för att sedan skos av igen när hovtillväxten tilltagit och återhämtat sig.

Mitt råd som yrkesman är att du anlitar en utbildad hovis som gör en traditionell verkning så har du dom bästa förutsättningarna för en häst utan skor som kan brukas så som du vill bruka den.

Lycka till.

Det är viktigt att du är öppen för vilket som, och inte låser dej fast vid att hästen ska vara skodd eller oskodd. Det är hästen som bestämmer, inte du. Min personliga tro är att vissa hästar inte är lönt att försöka gå oskodda medan andra skos helt i onödan. Se till att ha sakkunnig hjälp. Hovslagaren behöver förmodligen komma lite oftare i början än normalt. Det finns hovslagare som är utbildade både på hovslagarskolan i att sko, men också i "barfotamodellen", en sådan är bäst, men de är mycket ovanliga. Jag tror att båda de skolorna har lite att lära av varandra. Enligt barfotamodellen har man lite annan teknik, som gör att fler hovtyper klarar av att gå oskodda än annars. Men som sagt, det är inte meningen att din häst ska vara oskodd "in absurdum" heller.

När man nyligen tagit av skorna är det vanligt att hästen ofta ömmar lite i början, första tiden. Det finns två stora fällor i detta, dels vet man som hästägare inte hur länge man ska vänta på att hästen ska vänja sej innan man "ger upp" och hästen kanske plågas i onödan. Dels så om hästen blir halt av annan orsak under den här "övergångsperioden" så är risken stor att man inte upptäcker det eftersom hästen redan är lite "oren" pga tillvänjningen. Och det är i såfall mycket olyckligt!

Kolla om din häst har hårda hovar (knacka på dem) som växer rakt och slits jämt och att hästen inte har för vana att stå och skrapa med ena framhoven e.d. (sliter väldigt på hoven) så är det bara att prova!

Det är så att blodcirkulationen ökar när hoven är barfota och det innebär att hoven blir starkare och hårdare efterhand, och tål tuffare ridning på lång sikt. Det finns boots man kan sätta på hoven om du ska rida den på hårdare mark än vanligt någon gång, t ex boaboots, easyboots m.fl. De väger lite mer än en ny sko så man bör vänja hästen lite vid vikten först. Dessa boots är också bra att ha hemma i reserv om man drabbas av en tappsko. Det är också vanligt att man skor en häst bara fram men inte bak, kanske det fungerar bra för er.

Hoppas att du fick lite "kringinformation" och lite att fundera på!:)

Enligt barfotamodellen har man lite annan teknik, som gör att fler hovtyper klarar av att gå oskodda än annars.

Beskriv gärna vad du menar med annan teknik med barfotamodellen kontra traditionell verkning. Beskriv gärna oxå vilken barfotamodell du pratar om då det för dagen finns så många som fem st där ingen av dom är överens om verkningsmetoden.

Ett grundfel du gör är när du skriver att hästen först kommer ömma "under en viss period" när den skos av, därtill att cirkulationen kommer öka i hoven och att det är nödvändigt med boots kan inte tolkas på annat sätt än att du inte innehar kunskap om traditionell verkning och under vilka förutsättningar som avskoning ska ske för hästens välbefinnande.

Ingen häst som har hovkvalite,god hovvård och förutsättningar för att kunna gå barfota utan att ömma från första dagen ska heller inte utsättas för onödigt lidande och kommer så heller inte göra utifrån traditionell verkning utförd av utbildad yrkesperson.

TS skriver i sitt startinlägg att ponnyn har god hovkvalite och övrig information ang mängd ridning och underlag samt uppvisar goda kunskaper i hovvård.

Varför då börja diskutera i alternativa verkningsmetoder som ger hästen långvarig ömhet och massa extra kostnader och merarbete??

Varför skulle den inte?? Fråga din hovis vad han/hon tror. Om du vill prova så ta av skorna och testa. Märker du att hästen börjar ömma är det ju bara att slå dit skorna igen. Men fråga hovis först vad han/hon tror.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 093
Senast: muslidag
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 393
Senast: skuggi
·
J
Hästvård Funderar på att låta min ponny gå barfota from nästa verkning. Men är osäker på om det är bra för henne. Hon sliter sina bakfötter (är...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn