Barfota häst öm efter sista verkningen..

Kaba

Trådstartare
Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och det har funkat fint. Hon rids inte. Nu efter den senaste verkningen så blev hon tok-öm. Jag trodde att det skulle ge med sig, men det gör det inte (2-3 veckor tillbaka). Vad göra?
Jag är totalt okunnig inom barfotavärlden, väntar man ut detta eller är det bäst att slå på skor? Eller är det bara onödigt lidande för hästen? Hon har väldigt bra hovkvalitè och har inte haft några flisor eller överdrivet stora sprickor sedan hon började gå barfota, hon är bara väldigt öm nu och limpar illa ut och in ur hagen.

Tar tacksamt emot tips och råd.

Sv: Barfota häst öm efter sista verkningen..

Verkar ju som om hon skulle behöva skor på, kanske kan räcka med framskor?
Om det gått 2-3 veckor och hon fortfarande "limpar" fram? Hon kommer ju bli tyngre och det blir knögligt och hårt ute nu under vintern. Om hon har så ont så kan det ju bli nåt fel nån annan stans om hon går och belastar fel för att det gör ont i "fötterna".

De kan ju få ont av strålröta, jag behandlar mina med äppelcidervinäger på strålen nästa varje dag. Man kan också ha silvervatten som man liksom har "hovbad" i.
Kanske hovslagaren verkade för mycket i sulan? Jag verkar aldrig i sulan, bara hovväggen.

Det beror helt och hållet på varför hästen ömmar, vilket inte går att säga så här utan att sett hästen...

Den kan vara felverkad på olika sätt, ha tunna sulor, separationer i lamellranden, strålröta osv. Om marken plötsligt frusit och är knölig att gå på kan förstås också göra att den plötsligt "tassar" fram. den kan absolut sluta ömma om du skor, men om det är t.ex. pga en felverkning eller separation/utflytningar maskerar det snarare än botar i många fall.

Jag skulle nog råda dig att prata med den som har verkat hästen och fråga om råd. Kanske den behöver boots nu när det börjar bli hårt i marken och den bara gått barfota på mjukt underlag tidigare.

Ta det med en nypa salt vad personen säger dock, mina tre hästar markerade och/eller var halta efter förra verkningen, de har gått barfota i många år och ingen av dem har varit halt tidigare. Personen som verkade mina slog helt ifrån sig att det skulle vara pga verkningen och anklagade istället min hästhållning för att vara orsaken. Just denna person var en barfotaverkare, men jag har varit med om hovslagare också som gjort direkt fel och inte erkänt att de gjort en miss, eller som struntat i att dyka upp på bokad dag. Mitt råd är helt enkelt - stå på dig och lita på dig själv när du känner att det inte är som det ska.

Av mina hästar blev två snabbt helt rena i gången igen efter en ny verkning, medan den tredje fortfarande haltar av olika orsaker (dock är lymfangit en av orsakerna just nu och det har ju så klart inte med verkningen att göra, de begynnande hålväggarna som inte gjordes något åt är dock en annan sak...) Jag har lärt mig min läxa och kollar nu alltid verkningen noga innan jag ställer tillbaka hästen.

Min unghäst blev också fotöm efter en barfotaverkning. Nu ska jag nog fila fötterna där det är mest nödvändigt i stället för att verka dem. Hovverkaren sa för övrigt att hästen hade nött ned hovarna ganska bra själv.

Tack för era svar!

Jag pratade med hovslagaren idag. Han ville minnas att han inte tagit så mycket på henne förra gången. Och det har ju inte frusit på i marken förrän de senaste dagarna, så jag tror inte att det beror på det heller. Han skulle komma hit imorgon och kika på henne.

Det var ju som någon av er sa - hon blir ju inte lättare heller, så iaf framskor kanske inte är så dumt. Så trist att det inte fungerar att ha henne barfota bara.

Med fila menar du raspa va? Och när du raspar så verkar du.
Bara för att barfotaverkaren sa att hästen hade slitit mycket själv denna gång så betyder det inte att han kan gå overkad. Tänk på hästen istället för plånboken.

KL

Jag lyckades anlita en jubelidiot sist. Detta lyckades han med i en och samma hov:

Verka sulan så hårt att hästen fick lädersulainflammation och behövde inflammationsdämpande och smärtstillande medecin

Högg så mkt på tån att han kom ner till den där känsliga randen och där nöp han till skons kappa så det gjorde ondare än om han låtit bli

Sömstick

Skon var inte plan, utan skev

Hästen blev blockhalt och vetrinär och hovslagare samarbetade för att läka hoven på bästa sätt. Det jag ville tipsa om var att min häst fick en lädersulainflammation och behövde medecin pga för hårt verkad sula. Tänkte att det kanske var det som behövs till din häst också?

Vill du ha henne barfota så prata med hovslagaren och undersök vad det kan vara.

Min ena ponny är för tillfället barfota eftersom hon drog av sig två skor i juli. Och eftersom hon inte reds så mycket så fick hon gå barfota. Men efter ett tag märkte vi att hon rörde sig stelt och ibland halta hon till så när det var dags för hovslagaren att komma ut så hitta hon en hålvägg. Efter det haltar hon inte längre och hon går barfota än just pga hålväggen som gör det svårt att spika fast skon. Så vi tänkte att hon får lite vintervila samtidigt som hoven får en chans att växa ut igen.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 409
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
C
Hästvård Kan bli långt.. Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram. Köpte...
2
Svar
23
· Visningar
2 015
Senast: chanell_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar