Barfota häst enl vildhästmetoden

Sv: Barfota häst enl vildhästmetoden

bobo skrev:
Men varför måste man verka så ofta?? Är det inte meningen att hästarna ska klara hovarnas slitage själva när dom går barfota, som riktiga vildhästar?

För att våra hästar här i sverige oftast går på väldigt mjuk mark och de rör sig oftast alldeles för lite för att kunna slita ner hovarna själv.

Vildhästar står inte på stall, de är heller inte hållna på ett begränsat utrymme utan går flera mil om dagen på varierande underlag.

Det är mkt lättare att verka ofta och lite än att verka sällan och mycket.

Då är det väl inte särskilt naturligt? Jag tycker inte det verkar vara särskilt bra att hålla på och karva i hästarnas hovar varje dag. Särskilt om man inte är riktigt säker på vad man gör. Innebär inte barfotahästeriet att hästen ska gå ute och röra sig och slita sina hovar själv?

Flera här har nämnt att det finns massor av bra sidor på nätet om barfotahovar och verkning. Det finns också massor av bra sidor om skoning att läsa och lära sig av. Det är aldrig fel att se något från båda håll :smirk:

det låter som ett trevligt mål att man aldrig mer behöver verka sin häst, men det är inte så enkelt.
Visst kan man uppnå ett "tillstånd" där man nästan aldrig behöver verka, men som sagt; det krävs mycket mer rörelse än vad vi vanliga dödliga kan erbjuda våra hästar.

De som verkar ofta, som snigelfarmor och Sweet, tar inte lite varje dag utan kanske snarare två hovar i veckan. Det är väl ändå naturligare med jämt bibehållna vinklar etc motför att ta 4 cm mer sällan?
Däremot är det inte rekommenderat att verka oftare än var tredje-fjärde vecka (för att hinna se förändringar i hoven), om man inte heter Strasser förstås som rekommenderar 2ggr i veckan för riktigt svåra fall...

Jag har mina hästar på lösdrift året om men markerna jag har dem på är inte idealiska för att de ska kunna slita sina hovar själva. Jag filar inte varje dag utan kanske en, två gånger i månaden på sommarhalvåret, på vintern blir det nog mer sällan då hovarna växer långsammare då.

Jag ser inga fördelar med att sko förutom fästet på vintern och jag tänker inte sko bara för det, jag anpassar min ridning efter underlaget och saltar och sandar på de få ställen det blir is på i hagen.

Om du nu vill sträva efter nåt som kallas vildhästmetoden så bör du nog göra allt efter detta..att verka ett par fötter efter denna metod är för mig dumt...SKA du sträva efter en sk vildhäst så ska du nog INTE stängsla samt stänga in hästen i box/spi´lta

Mynta2 skrev:
Om du nu vill sträva efter nåt som kallas vildhästmetoden så bör du nog göra allt efter detta..att verka ett par fötter efter denna metod är för mig dumt...SKA du sträva efter en sk vildhäst så ska du nog INTE stängsla samt stänga in hästen i box/spi´lta

Men det är ju inte vildhästar vi strävar efter utan en barfotahov som liknar vildhästens och som håller och blir stark. MEN för att få bra barfotahovar på sin häst så är lösdriftsgående året om i stora hagar nästan ett måste då hästen behöver röra sig mycket.

lösningen heter just verkning..då gör det inget att hästen inte kan gå på varierad mark 24 timmar om dygnet, en annan lösning är oxå att anpassa ridningen efter hästen o inte tvärtom.

jenny/ amatör-"vildhästverkare"

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 706
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 546
Senast: caballus
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 174
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka