Sv: Barfota häst enl vildhästmetoden
Om Borkan är på ruta ett och taccotad på ruta två, så är jag på ruta tre med mina två hästar (ett 16-årigt fullblod och en 20-årig NF-Sv hblkorsning) .
Efter att under längre tid känt mig frågande inför i vilken riktning mina hästars hovstatus var på väg, beslutade jag mig att sko av dem. De har gått på bete utan att ridas hela sommaren.
Den
sista juni drog min ordinarie hovslagare av skorna runt om på bägge. Han raspade till deras hovar lite grann och sa att nu fick jag vara beredd på att de skulle gå sönder jättemycket (det har de inte gjort). Efter ett tag skulle det bli bättre, men det skulle vara omöjligt att rida utan skor.
Två veckor senare hade jag en utbildad barfotaverkare ute och rättade till hästarna. Däremellan hade jag flyttat hästarna mellan beten (på grusväg) och särskilt fullblodet var rejält ömt på det underlaget. Ingen av dem har dock vid något tillfälle varit ömfotad i hagen. Barfotaverkaren provade också ut Swiss horse boots runt om till fullblodet, som jag kommer att sätta igång under veckan som kommer. Bootsen har dock låtit vänta på sig, efterfrågan har varit större än tillgången, tydligen. De kom igår, efter 8 veckors längtan!
Under dessa 8 veckor har hästarna flyttats mellan betena två gånger (ca 1 km på grusväg) och första gången ömmade de till kanske 10-15 ggr var, andra gången var fullblodet nästan inte ömt alls, linkade till ett steg kanske tre-fyra gånger, och ponnykorsningen kanske fem-sex. Så det känns som det går åt rätt håll. De har också börjat stå bättre över sina ben, fullblodet är mindre utåttåat, och står inte med frambenen så djupt in under kroppen som tidigare.
Jag har anmält mig till en kurs i hovlära och verkning enligt 'vildhästmetoden', och kommer att sköta mina hästars hovar själv efter det. Jag har också tagit kort på deras hovar och benställning före och efter varje verkning, och kommer att fortsätta med det, eftersom det annars är svårt att utvärdera förändringar.
Just nu kan jag i alla fall säga att jag så här långt är nöjd med utvecklingen.
Nu hoppas jag att någon som är på ruta fyra och fem också svarar...