Barfota häst enl vildhästmetoden

B

Borkan

Någon som har sin häst enligt den metoden? Eller någon som inte tycker metoden är bra? Varför?
Underhållsverkar du i så fall själv?
Hur fungerade övergången från skor till barfota?
Hade du boots, i så fall vilka?
Berätta!
Jag är mycket vetgirig angående detta ämne och det är alldeles nytt för mig så all information är bra! :bump:

Sv: Barfota häst enl vildhästmetoden

Hej
Min häst har för ca 1 vecka sedan blivit av med alla skorna och även verkad enligt vildhästmetoden. Nu är detta så pass nytt för hans hovar så han ömmar ganska mkt fortfarande. Har beställt boots. Kan inte svara på så många frågor i och med att det är nygjort! Hoppas det kommer fler svar, jag är också nyfiken!

Har haft mina hästar barfota sen i maj, verkad för första gången på detta sätt för en och en halv månad sen. I samband med det gick jag en kurs och fick lära mig att underhållsverka, så det sköter jag själv nu. Jag har bara positiva erfarenheter så här långt.

Jag hade mina barfota förra sommaren också, och med en har det alltid funkat bra att gå barfota. Den andre ömmade däremot jättemycket förra sommaren och det var bara på gräs han inte ömmade, även fast han fick gå två månader. I våras när jag tog av skorna igen, så gick det mycket bättre för honom, ömmade lite på grus i början. Hade jag vetat om boots och hur de fungerar förra sommaren när han ömmade så hemskt så hade jag helt klart köpt. I år har jag däremot inte ansett att det behövts.

Jag ser positiva resultat på hovarna, och dessutom har jag lärt mig massor.

Om Borkan är på ruta ett och taccotad på ruta två, så är jag på ruta tre med mina två hästar (ett 16-årigt fullblod och en 20-årig NF-Sv hblkorsning) .
Efter att under längre tid känt mig frågande inför i vilken riktning mina hästars hovstatus var på väg, beslutade jag mig att sko av dem. De har gått på bete utan att ridas hela sommaren.

Den sista juni drog min ordinarie hovslagare av skorna runt om på bägge. Han raspade till deras hovar lite grann och sa att nu fick jag vara beredd på att de skulle gå sönder jättemycket (det har de inte gjort). Efter ett tag skulle det bli bättre, men det skulle vara omöjligt att rida utan skor.

Två veckor senare hade jag en utbildad barfotaverkare ute och rättade till hästarna. Däremellan hade jag flyttat hästarna mellan beten (på grusväg) och särskilt fullblodet var rejält ömt på det underlaget. Ingen av dem har dock vid något tillfälle varit ömfotad i hagen. Barfotaverkaren provade också ut Swiss horse boots runt om till fullblodet, som jag kommer att sätta igång under veckan som kommer. Bootsen har dock låtit vänta på sig, efterfrågan har varit större än tillgången, tydligen. De kom igår, efter 8 veckors längtan!

Under dessa 8 veckor har hästarna flyttats mellan betena två gånger (ca 1 km på grusväg) och första gången ömmade de till kanske 10-15 ggr var, andra gången var fullblodet nästan inte ömt alls, linkade till ett steg kanske tre-fyra gånger, och ponnykorsningen kanske fem-sex. Så det känns som det går åt rätt håll. De har också börjat stå bättre över sina ben, fullblodet är mindre utåttåat, och står inte med frambenen så djupt in under kroppen som tidigare.

Jag har anmält mig till en kurs i hovlära och verkning enligt 'vildhästmetoden', och kommer att sköta mina hästars hovar själv efter det. Jag har också tagit kort på deras hovar och benställning före och efter varje verkning, och kommer att fortsätta med det, eftersom det annars är svårt att utvärdera förändringar.

Just nu kan jag i alla fall säga att jag så här långt är nöjd med utvecklingen.
Nu hoppas jag att någon som är på ruta fyra och fem också svarar... :)

ÅHH! vad spännande! :banana:
Nu undrar jag vad hovisen kostade?
Kursen var hittar jag den och vad kostar den, hur lång?
Vet sedan tidigare att min pålle (som är skodd end fram) ömmar rejält om jag tar av skorna så vad kostar bootsen? Har läst om några Boa Boots oxå de kostar 1500 paret och går att brodda, för det är jag lite orolig över hur det ska gå i vinter på is och hala vägar.
Hur länge ska dessa Swiss boots hålla och hur frekvent kan man använda dom?
Många frågor blir det... :o

Jag har visserligen ingen aning om vad "vildhästmetoden" är men kanske kan jag dela med mig några erfarenheter om barfotahästar.
Familjens tre araber går nämligen sedan ett drygt år utan skor. Nu rids hästarna iofs inte särskilt hårt och kanske framför allt mestadels på gräs samt i ridhus/paddock. Erfarenheterna är enbart goda och de har aldrig ömmat på varken grusväg eller singel.
De verkas var ca åttonde vecka av en bra hovslagare som i princip endast tar lite på tån.
Nu är de som sagt araber och har extremt hårda hovar, så det kanske inte är så mycket till hjälp. Men för min del blir det nog aldrig mer skor!

assalamo aleykom

Hästarna har gått barfota sen julen. FUngerar utmärkt, i början var det ömma fötter men nu funkar allt som vanligt. Jag ha ringen aning om vad som ska göras nu i vinter, förra vintenr hade de inga boots (verkligen halt), nu kommer de troligen få det.

har haft min arab barfota i 4 månader, o det har funkat över förväntan! verkar själv enligt vildhäst verkning som jag läst allt jag hittat om på internet. man e väldigt försiktig i början, och tar mer eftersom, och det har ju fungerat. han blev aldrig riktigt ömfotad, han var bara skodd i ett halvår så hovarna var inte så farligt försvagade. han rids som vanligt, försöker rida honom mycket på grus och asfalt som möjligt. skulle gära vela få tag på någon som e utbildad som kan kommentera. är nyfiken på hur det ska fungera i vinter, om det blir bambi så får man väl införskaffa boa bootsen. dom pengarna har man ju redan sparat in!

Min häst har aldrig varit skodd utan alltid sprungit runt barfota.

Hade gärna velat putsa lite på manikyren själv mellan hovslagarens besök, men hon har så hårda hovar att det bara blir av extremt sällsynt. Jag pallar inte mer än en hov innan jag tar slut. *puh*

En rasp och en hovkniv är dock alltid bra att ha skrotandes i stallet, just "utifall att"...

Mina pållar har skor av olika anledningar, dels skulle den ena inte kunna gå om skorna togs av. Hon gick ju utan skor när hon skulle föla, samt efter detta. Tyvärr funkade inte det, dels genom att pållen blev så otroligt öm i sina fötter och utvecklade en enorm muskelömhet pga det.

Sen har vi barkis under vintern, det är inte möjligt att rida hästen på detta underlag utan skydd. Boots med brodd funkar inte, detta har flera provat men resultatet har inte varit bra tyvärr.

Säg inte att du blir förvånad..
För det blir inte jag.
Ibland får man läsa saker så man blir alldeles rådlös.

AM

Men blir det barkis så är du skyldig enligt djurskyddslagen att se till så din häst skyddas mot halka vid arbete, hoven greppar inte på is här måste man ha ett komplement.

Det är därför man flyttar norrut så att man har snö hela vintern ;)

Jag tycker att det ska bli intressant till våren att se hur det går att ha hästarna barfota, det är nämligen då vi har blankis. Hovis som har en av sina hästar barfota sa att den enda åtgärd hon då brukar ta till är att sanda mellan hagen och stallet. Funkar det inte så åker skor på för den perioden. I hagen tyckte hon att det oftast inte blir riktigt sån is och att om det blir det så är den ofta knölig så att hästen ändå inte imiterar Bambi.

Ridning/körning kan det ju däremot bli svår med. De dagar då det inte är skare så kan man ju ge sig ut och plumsa vilket ju ändå brukar tillhöra vårens nöjen. Annars får väl träningen stå över om man inte kan åka till ridhus. Det rör sig ju inte om en så lång period ändå.

Vilka boots har ni provat, någon av de "nya" varianterna?

delvis ja, det finns otroligt bra sidor på internet.
Underskatta inte internet, varför skulle en bok vara bättre?

Jag har även gått på en lång föreläsning, samt sett en vildhästverkning, men mitt främsta stöd är all denna information som finns på nätet.
Saker som skrivs här är ju oxå nätet, och har man sunt förnuft sållar man.

När man dessutom ser hur bra en "internetbaserad verkning" funkar så kommer jag fortsätta lyssna på de engagerade människor som gratis ger mig info och hjälp.
Det finns även en barfota mejlinglista där man direkt får hjälp med sina tankar :) Jättebra!

/jenny

Jag har haft mina hästar barfota länge och har nyligen börjat verka dem efter vildhästmetoden och då på egen hand. Har inte gått kurs utan jag har läst allt jag kommit över på tex internet och börjat pröva lite själv. Det finns mycket hjälp att få på internet om man vill. Har man en häst med problemhovar så bör man nog ta hjälp av en som är kunnig innom området.

Det var faktiskt min hovslagare som sa att jag kunde börja verka mina hästar själv, de sliter bra och jämt på sina hovar på egen hand och har inga problem med hovarna så de är lättverkade. Han visade hur jag kunde göra och så har jag läst mig till resten för han var ingen "barfotaverkare" utan en traditionell hovslagare.

Att verka själv är fruktansvärt JOBBIGT och tidskrävande men det går väl fortare ju mer vana man får. Jag gör nog två hovar på en timme tror jag, sen är jag helt slut!

Här är en sida som jag har tagit mycket hjälp av.

I norrland där det är ont om hovslagare är det många som verkar sina hästar själva då det helt enkelt inte har något annat val, är det inte så??

Senast ändrad av en moderator:

ja, jag fattar inte hur hovslagarna orkar!!
jag verkar inte fullt ut, jag verkar i mitten, tar ner traktstöden, skrapar bort lite sula så jag ser hur hovens status är, sen raspar jag runt om för att undvika flisning (om de är nyligen barfota) efter nån vecka har hästen sliitit ner överflödig hov och jag verkar igen i mitten, samt traktstöden. om han sliter snett så putsar jag till det med raspen. Varje dag lyfter jag o kollar, raspar kanterna lite osv.
det jag ville säga var egentligen att jag inte såtr så länge med varje hov utan låer hästen visa mig mellan mina raspningar. en verkare måste ju ta mera, dels för att de inte kan se varje dags utveckling, och dels för att de är mera medvetna om hur och vad de kan ta. jag mesar lite :)

Vill gå en fullstänidig kurs men precis som hovslagare är det även ont om barfotaverkare med kurser :) Vi hade en här med Ove Lind, men just då hade jag absolut inte råd..

Någon som kan berätta om era ideer om vintern, hur ska ni göra då? Jag är fruktansvärt kluven då jag inte vet hur hästen kommer att fungera i mina ständiga nerförsbackar..

hippogrip? Kan man lära sig sko själv? Min hovis vägrar ens titta på en sådan.

/jenny

Jag verkar inte heller mycket på en gång utan tar lite då och då, alltid båda framhovarna eller båda bakhovarna så att hästen blir så jämn som möjligt. Första gången blev det ju lite mer men nu försöker jag underhålla så att jag slipper ta mycket vilket är jobbigt, dessutom är jag lite feg och är rädd att ta för mycket men det är svårt att göra någon större skada med sunt förnuft och bara en rasp som verktyg.

Jag skulle aldrig våga mig på att sko själv men det finns väl inget som säger att man inte får göra det också, men man bör väl gå en kurs då.

Jag hade tänkt pröva boaboots med broddar till vintern men efter att ha läst Boj skriva att det inte funkar så bra blir jag tveksam. Enda anledningen till att jag skulle köpa boots är ju för att kunna brodda på vintern, om det ändå inte funkar så vill jag inte lägga ut alla de pengar som de kostar då mina hästar inte behöver boots annars.

Boj, kan du inte skriva lite mer varför boots + brodd inte funkar bra??

snigelfarmor skrev:
ja, jag fattar inte hur hovslagarna orkar!!
jag verkar inte fullt ut, jag verkar i mitten, tar ner traktstöden, skrapar bort lite sula så jag ser hur hovens status är, sen raspar jag runt om för att undvika flisning (om de är nyligen barfota) efter nån vecka har hästen sliitit ner överflödig hov och jag verkar igen i mitten, samt traktstöden. om han sliter snett så putsar jag till det med raspen. Varje dag lyfter jag o kollar, raspar kanterna lite osv.
det jag ville säga var egentligen att jag inte såtr så länge med varje hov utan låer hästen visa mig mellan mina raspningar. en verkare måste ju ta mera, dels för att de inte kan se varje dags utveckling, och dels för att de är mera medvetna om hur och vad de kan ta. jag mesar lite :)

/jenny

Men varför måste man verka så ofta?? Är det inte meningen att hästarna ska klara hovarnas slitage själva när dom går barfota, som riktiga vildhästar?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 706
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 546
Senast: caballus
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 174
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka