Är era hästar barfota eller har de skor? Varför/varför inte? Jag är själv inte så insatt i hovvärlden. Hur påverkas hästarna av skor/barfota? Skulle ni föreslå det ena eller andra till mig som håller på med dressyr?
Idag är ju de flesta hästarna skodda, har hört flera som tycker att man ska ha barfota hästar och varför, men har aldrig hört någon säga varför skor skulle vara bättre.
Skodd, min hästs hovar klarar inte på långa vägar barfota då hovväggarna är så tunna att de trasas sönder.
Har testat någon gång och han ömmar dock inte det minsta.
Jag anser att de hästar som fixar att gå barfota gärna ska göra det men det är få som pallar det om det är så att man förväntar sig att kunna rida regelbundet utan de flesta brukar börja ömma, man kommer ju inte ifrån att tex kanske måsta rida på grus eller liknande och då är det kört. En häst som går en hel sommar i hage barfota brukar ofta funka klockrent. Vintertid här är det omöjligt, det är livsfarligt bara att ta hästen till/från hage oskodd..fungerar på unghästar på lösdrift typ.
Därför är nog de flesta skodda också för att man vill kunna använda samt hantera hästen fullt ut.
Barfota + barfotaboots brukar inte räcka till heller, blir för besvärligt och dyrt i det långa loppet av de jag frågat och de går inte att ha i hagen heller på ett vettigt sätt.
Så jag brukar inte föreslå något till någon mer än att fixar hästen barfota med alla yttre krav vi ställer så kör, men möjligheterna till barfota om hästen ska ridas är väldigt små enl min uppfattning. Det optimala är barfota men i en drömvärld oftast för det fungerar sällan i verkligheten så bra som önskat, en sko kan behövas för att korrigera vinklar etc. Jag brukar respektera andras filosofier i ämnet, men hästen får aldrig någonsin få ont vare sig den är skodd eller barfota och det håller jag hårt vid.
Senast ändrad: