Barfota eller skor?

Är era hästar barfota eller har de skor? Varför/varför inte? Jag är själv inte så insatt i hovvärlden. Hur påverkas hästarna av skor/barfota? Skulle ni föreslå det ena eller andra till mig som håller på med dressyr?
Idag är ju de flesta hästarna skodda, har hört flera som tycker att man ska ha barfota hästar och varför, men har aldrig hört någon säga varför skor skulle vara bättre.

Skodd, min hästs hovar klarar inte på långa vägar barfota då hovväggarna är så tunna att de trasas sönder.
Har testat någon gång och han ömmar dock inte det minsta.

Jag anser att de hästar som fixar att gå barfota gärna ska göra det men det är få som pallar det om det är så att man förväntar sig att kunna rida regelbundet utan de flesta brukar börja ömma, man kommer ju inte ifrån att tex kanske måsta rida på grus eller liknande och då är det kört. En häst som går en hel sommar i hage barfota brukar ofta funka klockrent. Vintertid här är det omöjligt, det är livsfarligt bara att ta hästen till/från hage oskodd..fungerar på unghästar på lösdrift typ.
Därför är nog de flesta skodda också för att man vill kunna använda samt hantera hästen fullt ut.
Barfota + barfotaboots brukar inte räcka till heller, blir för besvärligt och dyrt i det långa loppet av de jag frågat och de går inte att ha i hagen heller på ett vettigt sätt.

Så jag brukar inte föreslå något till någon mer än att fixar hästen barfota med alla yttre krav vi ställer så kör, men möjligheterna till barfota om hästen ska ridas är väldigt små enl min uppfattning. Det optimala är barfota men i en drömvärld oftast för det fungerar sällan i verkligheten så bra som önskat, en sko kan behövas för att korrigera vinklar etc. Jag brukar respektera andras filosofier i ämnet, men hästen får aldrig någonsin få ont vare sig den är skodd eller barfota och det håller jag hårt vid.

Senast ändrad:
Jag tror nog inte det.:)
De har alltid haft riklig horntillväxt och hoven har alltid växt rätt.
De har aldrig varit öma (på något underlag) men de blir märkbart irriterade av att ha skor på eftersom de inte känner hoven vilket de är vana vid och det gör dem osäkra i steget.
Och sen använder jag hovtjära som påskyndar nybildning av friskt horn.
Sen är hovarna satans hårda och vägrar att slitas, haha;)

Känner de inte hoven? Klart det blir skillnad i balans med mera men nog känner de sina fötter även med skor ;)

Just nu går alla mina hästar barfota, eftersom ingen av dem rids eller körs mer än att det fungerar. (jag är i tentaperiod just nu)
Min gamla promenadkamel, halvblod 22 år, funkar utmärkt att rida barfota på vinterhalvåret, men på somrarna blir han så ömfotad att han måste vara skodd för att det ska funka att rida alls. Inte ens mjuka skogsvägar funkar då, det kan ju finnas enstaka kottar eller småstenar att kliva på... :crazy:
Barfotaboots är inget alternativ för mig.

Jag har skor på alla hästar som behöver det för att inte vara ömfotade när de rids/körs. Övriga går barfota.

Jag hade gärna haft min barfota, men det går åtminstone inte än. I höstas var han enormt öververkad och det flög så mycket flisor från hans hovar av att gå i hagen att det var bara att paniksko. Han hade gått oskodd och overkad ganska länge innan dess.

Han är stor och tung och har inte den bästa hovkvallan, även om det har blivit mycket bättre. Bärrandsrötan är borta och hovtillväxten är igång, men dom ändrar utseende hela tiden och verkar inte riktigt ha hittat "sin" form ännu. Haha, min hovis sa första gången (ej exakt citat) "han har bakhovar fram och ja... nåt annat där bak". Han hade alltså konstig hovform förutom alla saknade flisor på sidorna. Men det blir bara bättre och bättre. Inte dags att sko av än, men jag kommer aldrig sluta att hoppas :).

Varför vill jag ha han barfota? För att jag vill att hoven ska få ha sin naturliga mekanik, och för att slitage-mässigt så är skor egentligen onödigt för hans "sysselsättningsgrad". Förutsatt att hans hovar börjar hålla för hans egen vikt, det vill säga.

När min häst fortfarande reds så var hon skodd på alla fyra. Av den anledning att hennes hovar slets ner väldigt fort.
Sen fick hon roll over skor fram i samband med en skada.
Nu är hon bara en hagprydnad så roll over skorna får sitta kvar men bakskorna är bortplockade.

Mina är barfota tills de visar att de behöver skor genom att t ex slita för mycket, väldigt snett eller bli ömma osv.

Undantaget treåringen som är skodd för sommarens visningar, det har hjälpt galoppen på traven :p

Jag tror nog inte det.:)
De har alltid haft riklig horntillväxt och hoven har alltid växt rätt.
De har aldrig varit öma (på något underlag) men de blir märkbart irriterade av att ha skor på eftersom de inte känner hoven vilket de är vana vid och det gör dem osäkra i steget.
Och sen använder jag hovtjära som påskyndar nybildning av friskt horn.
Sen är hovarna satans hårda och vägrar att slitas, haha;)
Varför tror du trätjära påskyndar nybildning av horn? Överanvänder du det så hovarna blir irriterade ?
Om du har problem med att de sliter för lite så låter det underligt.Däremot om barfotahovar har problem med röta pga blött underlag dygnet runt kan ju trätjära va bra.
Jag gissar att när dina hästar haft skor så har de blivit för långa innan du verkat dem och därför upplevt dem snubbliga.
En välskodd häst känner av sitt underlag bra och de är knappast bedövade och blinda i fötterna.
Däremot en barfotahäst med boots kan bli stressade av att inte känna underlaget då de fått gummistövlar och tjock sula på hovarna.......eller om bootsen trycker på mjukdelarna.

Mina går barfota!
Jag har dem barfota för jag vill inte drabbas av alla problem skor innebär:angel:
Tex Med skor så minskar blodcirkulationen i benen, så de kan tex bli svullna.
Har även hört en massa annat skit om skor, som att hovkvaliten försämras.
Och med ena ponnyn så ökar fångrisken med skor + han tycker det är obehagligt om släpar fötterna i marken.
Med andra ponnyn så ökar risken för bärrandsröta.
Och sen har jag två unghästar och vill inte förstöra deras framtida Hofors genom att ta på skor när hoven utvecklas.
(Bara så ni vet har jag fått ovanstående problem med olika välutbildade hovslagare och olika sorters skor)
Sen är det även mer ekonomiskt med barfota, bekvämare för mig och hästarna älskar det + de har tillräckligt bra hovkvalitet för barfota. Sen får man aldrig problem med tappsko:p
Så jag rekommenderar barfota till alla som inte av en särskild anledning måste ha skor:)
(Jag klantar inte ner på dom som behöver skor men jag tycker det är bättre att ha hästen barfota om den inte behöver skor så ni vet:))
Jag tror inte du har kunskap nog att skilja på en bra eller dålig hovslagare.
Du verkar ung och har nog inte sett tillräckligt mkt för att förstå vad som är vad .
När man sett mer än man hört kan man vara mer säker på sin sak

Ove Lind! Är den uppblåsta tokstollen fortfarande i farten!
PL
Verkar så ,och bäst tycker han nog att han är fortfarande,fastän nu vill han kränga hönät istället.
Men han har några barfotagroupies på facebook som okunnigt beundrar hans värk ,jag menar verk..
En dålig fd hovslagare utbildar numera nya elever och håller igång barfotarörelsen.

Jag tror inte du har kunskap nog att skilja på en bra eller dålig hovslagare.
Du verkar ung och har nog inte sett tillräckligt mkt för att förstå vad som är vad .
När man sett mer än man hört kan man vara mer säker på sin sak
Eehm ja jag är ung men jag har haft många olika hovslagare pga många olika stall (alla har inte haft möjlighet att åka så långt) men jag kan mina hästars hovar + jag har läst på MYCKET.
De hovslagarna jag använt har lång utbildning och skott och verkat måånga hästar.
Ingen hovslagare har lyckats sko mina två ponnys så de trivs eftersom det är själva skon som de inte trivs med.
Dessutom tar jag hjälp av folk som har hållit på med hästar i minst 40 år.
Mina hästar jobbar bäst utan skor eftersom de alltid gått utan skor och deras hovar har anpassat sig till att vara utan skor.
Själv tror jag även på naturlig hästhållning och då ingår bl.a barfota.
Självklart tar jag hänsyn om de behöver skor och jag respekterar att andra har skor på men jag vet många hästar som ägaren sagt aldrig kommer kunna gå barfota och sen med en bättre hovslagare som visste hur man vänjer hästarna vid barfotagång så har de blivit fina barfotahästar med bättre hovar än före.
Och sen vill jag bara veta varför du tycker jag låter både ung och oerfaren?
(Vill bara inflika att min mamma har en 5 år lång hovslagarutbildning men efter olycka inte klarade av att sko och verka hästar)

Varför tror du trätjära påskyndar nybildning av horn? Överanvänder du det så hovarna blir irriterade ?
Om du har problem med att de sliter för lite så låter det underligt.Däremot om barfotahovar har problem med röta pga blött underlag dygnet runt kan ju trätjära va bra.
Jag gissar att när dina hästar haft skor så har de blivit för långa innan du verkat dem och därför upplevt dem snubbliga.
En välskodd häst känner av sitt underlag bra och de är knappast bedövade och blinda i fötterna.
Däremot en barfotahäst med boots kan bli stressade av att inte känna underlaget då de fått gummistövlar och tjock sula på hovarna.......eller om bootsen trycker på mjukdelarna.
Nej jag överanvänder inte hovtjära.
Och jag verkar inte för sällan, jag gör det mellan var 4-6 vecka.
Jag använder inte heller boots för mina hästar behöver inte det + mina hästar är oftast precis mitt emellan två storlekar och då passar inga.
Förlåt för dålig formulering men en skodd häst känner inte sitt underlag på samma sätt, tex om alla hästar som är ömma på grus borde ju bli ömma på grus med skor också om de känner hovarna lika mycket och på samma sätt.

Mina unghästar har också alltid gått utan skor men de ömmar lite på hårt underlag ändå. Boots tror jag inte på av de anledningar Lilla Skutt skriver. De kommer att skos fram när de kommit igång som ridhästar.

Jag anser att hästar ska få det de behöver och att man inte ska låta sig förblindas av ideologier. Jag anser också att det finns en gräns för hur mycket man kan plåga en häst för att tvinga den gå barfota. Min gamla häst gick barfota i två månader för elva år sen, hon ömmade för mycket för att det skulle vara etiskt försvarbart att inte sko henne.

Förlåt för dålig formulering men en skodd häst känner inte sitt underlag på samma sätt, tex om alla hästar som är ömma på grus borde ju bli ömma på grus med skor också om de känner hovarna lika mycket och på samma sätt.

Inte för att hästar och människor fungerar exakt lika, men jag kan inte gå bekvämt på spränggrus utan skor. Inte för att skon helt förstör fotens känsel utan för att den skyddar?

Eehm ja jag är ung men jag har haft många olika hovslagare pga många olika stall (alla har inte haft möjlighet att åka så långt) men jag kan mina hästars hovar + jag har läst på MYCKET.
De hovslagarna jag använt har lång utbildning och skott och verkat måånga hästar.
Ingen hovslagare har lyckats sko mina två ponnys så de trivs eftersom det är själva skon som de inte trivs med.
Dessutom tar jag hjälp av folk som har hållit på med hästar i minst 40 år.
Mina hästar jobbar bäst utan skor eftersom de alltid gått utan skor och deras hovar har anpassat sig till att vara utan skor.
Själv tror jag även på naturlig hästhållning och då ingår bl.a barfota.
Självklart tar jag hänsyn om de behöver skor och jag respekterar att andra har skor på men jag vet många hästar som ägaren sagt aldrig kommer kunna gå barfota och sen med en bättre hovslagare som visste hur man vänjer hästarna vid barfotagång så har de blivit fina barfotahästar med bättre hovar än före.
Och sen vill jag bara veta varför du tycker jag låter både ung och oerfaren?
(Vill bara inflika att min mamma har en 5 år lång hovslagarutbildning men efter olycka inte klarade av att sko och verka hästar)

När var hovslagarutbildning 5 år? Eller gick hon i ett annat land?

När var hovslagarutbildning 5 år? Eller gick hon i ett annat land?

Alltså totalt sett med ALLA vidareutbildningar så kan man nog komma upp i det, men det som jag undrar mest över är hur gamla hovisar har Musse som anlitar fackfolk med minst 40 års erfarenhet?

Då kan vi ju komma in på en annan frågeställning, verkar och skor de enligt gammal praxis som man tillämpade då eller har man uppdaterat sig sas enligt nya rön.

Här kan det ju vara svårt att lära gamla hundar att sitta, något som vi har sett prov på tidigare i forumet. ;) Vilket kan förklara att Musse inte har varit nöjd med det arbete som utförts.

Inte för att skon helt förstör fotens känsel utan för att den skyddar?

Vilket ju faktiskt är en av de viktigaste anledningarna till varför skor överhuvudtaget har uppfunnits både för häst och människa. Det gör att vi kan röra oss obehindrat oavsett hur underlaget är beskaffat.
Världen består inte bara av grässtäpper numera. ;)

Jag förstår vad du menar men kan du med egna ord beskriva varför du varit i så många olika stall??

Många ggr är det inte bara en trivselfråga med själva skon som är det grundläggande problemet.

Jag förstår vad du menar men kan du med egna ord beskriva varför du varit i så många olika stall??

Många ggr är det inte bara en trivselfråga med själva skon som är det grundläggande problemet.
Vissa har stängt, andra har vi inte trivits på, vissa har bytt till dåliga ägare, vissa har börjat använda mögligt hö, vissa stall har varit mögliga och vissa har varit helt galna.

Mina hästar skos efter behov och jag har aldrig haft några som helst problem med att hitta duktiga hovslagare som klarar av att verka en hov oavsett om det sen slås på en sko eller om den är skolös. För närvarande verkas de var fjärde vecka, jag har haft de som kunnat gå 6 veckor med samma sko men sedan behövt nya samt de som inte har behövt verkas på 8 veckor.

Om behovet finns åker skorna och ev brodd på, finns inget behov får de gå barfota. Allt utifrån individen, precis som foder och utrustning. Jag utgår inte från att mina shettisar har samma behov som mina halvblod.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18