Barfota eller skor?

Uttrycket "Jag kommer aldrig någonsin sko en häst som jag äger" låter varken ödmjukt eller särskilt kunnigt.

Usch, nej, det är så fruktansvärt tråkigt med sådana resonemang :( . Att ha en häst barfota bara för att, känns bara löjligt. Mår den bra på det viset = bara att gratulera! Det blir ju billigare bland annat. Men om skor behövs, av vilken anledning som helst, så MÅSTE man ju låta hästen få det. Också enligt lagen, kanske jag ska tillägga...

Jag håller helt med @bettysmatte! Jag har mina hästar barfota, när det fungerar så är det jätteskönt och det absolut bästa för dem. Skulle de däremot behöva skos skulle jag självklart göra det, det finns ingen anledning att låta dem lida i onödan.

Hej!

Jag skulle aldrig sälja en häst till en person som säjer saker som "mina hästar ska aldrig ha skor". Never ever! I min värld anpassar man sig efter hästen.

Om man vill ha hästen barfota ska man ju vara minst lika noggrann med vem som verkar som när man har på skor. Har sett alltför många hästar som blivit rejält halta av barfotaverkare, flera av dem krävdes det skor på för att de skulle kunna gå igen. Hemskt!

/Lavinia, som gärna haft hästen barfota, men ingen av hennes hästar har hittills klarat det, trots starka fina hovar. Jag har hellre en häst som vågar ta för sig och belasta sina hovar än en häst som tassar runt och spänner sig av rädsla för smärta i hovarna. Har man hästen barfota hela tiden är det ibland svårt att veta om hästen är tassig eller ej.

Verkar som att mitt inlägg försvann och även de ändringar jag gjorde i det.

Om hästen ömmar i fötterna så skulle jag självklart inte utsätta den för lidande, därför köper jag tex boots i passande modell om det behövs. Men jag kommer aldrig att slå på ett par skor på denns fötter, isånnafall får jag leta efter andra alternativ. Skulle hästen ömma såpass att den måste ha skor så kanske det finns andra problem än "dåliga hovar", tex foder eller miljö. Bara för att en viss metod är gammal och välanvänd betyder definitivt inte att den är bra.

Men jag kommer aldrig att slå på ett par skor på denns fötter, isånnafall får jag leta efter andra alternativ.

Vad gör du om du står med en häst med hovbensfraktur, och klinikhovslagaren vill spika på ett sjukbeslag för att hålla ihop hoven så att den kan läka som den ska? Inte vägrar du väl, hoppas jag?

Om hästen ömmar i fötterna så skulle jag självklart inte utsätta den för lidande, därför köper jag tex boots i passande modell om det behövs. Men jag kommer aldrig att slå på ett par skor på denns fötter, isånnafall får jag leta efter andra alternativ. Skulle hästen ömma såpass att den måste ha skor så kanske det finns andra problem än "dåliga hovar", tex foder eller miljö. Bara för att en viss metod är gammal och välanvänd betyder definitivt inte att den är bra.

Visst du har en poäng i att se till helheten "helt plötsligt"

Frågan kvarsår dock och jag lägger till,, hur många filmer har du sett vad som händer med hoven och hovmekanismen när den utsätts för boots, hur välanpassade dom än må vara.

Sedan bara som en information,, hästar har vare sig fötter eller går på två ben utan hovar och går på fyra ben.

Glömde att nämna att hovmekanismen expandera i i förhållande till belastning, underlag , hastighet och främst yttre påtvingad rörelse.

Vad gör du om du står med en häst med hovbensfraktur, och klinikhovslagaren vill spika på ett sjukbeslag för att hålla ihop hoven så att den kan läka som den ska? Inte vägrar du väl, hoppas jag?

Att spika på ett sjukbeslag är väl inte riktigt samma sak som att sko en häst för att man ska använda den dagligen, tex till ridning? :) Så nej det hade jag inte vägrat, eftersom det annars troligen hade fått min häst att lida mer än vad den redan gör.

Senast ändrad:
Visst du har en poäng i att se till helheten "helt plötsligt"

Frågan kvarsår dock och jag lägger till,, hur många filmer har du sett vad som händer med hoven och hovmekanismen när den utsätts för boots, hur välanpassade dom än må vara.

Sedan bara som en information,, hästar har vare sig fötter eller går på två ben utan hovar och går på fyra ben.

När har jag inte sett till helheten? Meningen "jag kommer aldrig sko en häst jag äger" är något som alla såklart tolkar olika.

Kan du länka till någon bra film? :)

Självklart vet jag hur hovmekanismen funkar, annars hade jag inte haft de åsikter som jag har idag. Kanske att de ändras allteftersom jag får mer kunskap, kanske inte. Jag är oavsett inte ute efter att låta hästen lida.

Jag har mina skodda. Har provat barfota men då jag rider på en hel del grusvägar så har det inte funkat. Dessutom är det väldigt skönt till vintern att kunna sätta fyra brodd och vara säker på att hästen står på benen.

Jag har en undran om hur boots påverkar hästens rörelse, hovmekanism och leder. Någon som vet?
Gotthard, hur gör man om hästen ömmar om man inte vill sko? Har man på den boots hela tiden då? Min häst har ärftligt platta hovar och blir extremt öm om skon råkar fara av. Jag har ingen erfarenhet av boots men min tanke är att den borde ge tryck på sulan likadant som marken? Eller är de utformade så att de går mer på hovväggen och avlastar sulan i sådana så som effekten av skor blir?

Jag har tre, en barfota, en har boots vid träning och en är skodd runt om. Den skodda behöver det pga av att hon sliter snett på fram och ömmar på grus, den med boots har funkat fram till nu barfota men har börjat ömma på enbart grus och får ha boots vid körningen, den tredje är under inridning och visar hittills inga problem med ömhet eller liknande och jag hoppas det fortsätter så.

Min gamla häst har skor runt om. Hon är 24 år, har haft skor i hela sitt ridbara liv, och är ett levande bevis på att all anti-skopropganada är just propaganda och inte sant. Jag tycker det är så sorgligt att det finns de som går på propagandan man hittar på nätet, tecknade filmer och annat ovetenskapligt används som bevis för att någon ska ha rätt, och man granskar inte materialet kritiskt.

Jag har bara ett problem med mina barfotahästar, alla har en så pass riklig tillväxt av hårda hovar att de blir för långa om man inte rider på grusbana minst 3ggr/v:crazy:
Detta trots verkning ofta.
Känns lite lustigt att alla "klagar" på att hästarna sliter för mycket på hovarna och så kommer mina och sliter inget alls, haha:D
Men mina hästar lyfter på hovarna och sätter ner dem så rakt ner på marken att man fattar inte hur dom lyckas:idea::D

Har haft min häst oskodd under större delen av tiden jag ägt honom. Han har fått skor i perioder då jag ridit mycket på underlag som slitit hoven snabbare än den växt, när jag står på anläggning tex och rider i ridhus/grusvägar utan gräs i mitten osv. Nu har han fått av sig skorna igen då han är konvalecent, varken hovslagaren eller jag såg poängen i att sko en häst som bara skulle handskrittas 20-30 min/dag. Då mätte han hoven åt mig, så köpte jag mig ett par barfotaboots till skrittpromenaderna. Om han börjar ridas hårdare får vi utvärdera igen.

Man måste se till individen och inte envist hävda att järnskor är djävulens påfund. Jag har två hästar som rör sig mycket bättre och avspändare med järnskor, barfota blir gången spänd och trippig redan i hagen. Att ha boots dygnet runt i hagen är inget bra alternativ, jag har prövat en period, pga av yttre skada på en hov och att låta de gå barfota är inget alternativ då de blir ömfotade såvida inte underlaget är helt optimalt och det är det sällan överallt i en stor hage då underlaget dessutom skiftar hela tiden beroende på väder och vind.

Är det verkligen rätt att låta hästar gå och ömma i hagen? Hur mår hästen om den hela tiden går och spänner sig för att det gör ont i fötterna?

Däremot så har jag barfota boots som jag använder om de skulle råka trampa av sig en framsko. Då hovslagaren sällan kan komma samma dag så använder jag boots ett par dagar tills hovslagaren kan komma

Jag skor hästar som rids. Anledningen till det är att jag upplever att de flesta vågar ta ut steget mer efter dem fått på sig skor. Barfota blir gången lite mer "försiktig" och hästen tar inte ut steget på samma sätt. Hästar som vilar eller inte används går oftast barfota då det kan gynna hoven. När den ska belastas sätts skor på. Blir hästen "försiktig" och inte vill ta ut steget helt och hållet bedömer jag risken för att hästen blir stel, ömmar i muskler osv blir större.
Jag håller dessutom på med gångartshästar (islandshästar) då man utöver också vill ha mer rörelser i hästarna. Då är det ju dumt om hästen inte vågar ta ut steget ;)

Jag har bara ett problem med mina barfotahästar, alla har en så pass riklig tillväxt av hårda hovar att de blir för långa om man inte rider på grusbana minst 3ggr/v:crazy:
Detta trots verkning ofta.
Känns lite lustigt att alla "klagar" på att hästarna sliter för mycket på hovarna och så kommer mina och sliter inget alls, haha:D
Men mina hästar lyfter på hovarna och sätter ner dem så rakt ner på marken att man fattar inte hur dom lyckas:idea::D

Fast irritation/inflammation orsakar ökad tillväxt också, det är ju kroppens sätt att skapa balans igen. Så en ökad horntillväxt kan också handla om just irritation i området, att det handlar om det i ert fall kan jag ju inte svara på men för att man inte ska missförstå eller koppla ihop ökad horntillväxt som enbart positiv.

Fast irritation/inflammation orsakar ökad tillväxt också, det är ju kroppens sätt att skapa balans igen. Så en ökad horntillväxt kan också handla om just irritation i området, att det handlar om det i ert fall kan jag ju inte svara på men för att man inte ska missförstå eller koppla ihop ökad horntillväxt som enbart positiv.
Jag tror nog inte det.:)
De har alltid haft riklig horntillväxt och hoven har alltid växt rätt.
De har aldrig varit öma (på något underlag) men de blir märkbart irriterade av att ha skor på eftersom de inte känner hoven vilket de är vana vid och det gör dem osäkra i steget.
Och sen använder jag hovtjära som påskyndar nybildning av friskt horn.
Sen är hovarna satans hårda och vägrar att slitas, haha;)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18