Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Uttrycket "Jag kommer aldrig någonsin sko en häst som jag äger" låter varken ödmjukt eller särskilt kunnigt.
Men jag kommer aldrig att slå på ett par skor på denns fötter, isånnafall får jag leta efter andra alternativ.
Verkar som att mitt inlägg försvann och även de ändringar jag gjorde i det.
Om hästen ömmar i fötterna så skulle jag självklart inte utsätta den för lidande, därför köper jag tex boots i passande modell om det behövs. Men jag kommer aldrig att slå på ett par skor på denns fötter, isånnafall får jag leta efter andra alternativ. Skulle hästen ömma såpass att den måste ha skor så kanske det finns andra problem än "dåliga hovar", tex foder eller miljö. Bara för att en viss metod är gammal och välanvänd betyder definitivt inte att den är bra.
Vad gör du om du står med en häst med hovbensfraktur, och klinikhovslagaren vill spika på ett sjukbeslag för att hålla ihop hoven så att den kan läka som den ska? Inte vägrar du väl, hoppas jag?
Visst du har en poäng i att se till helheten "helt plötsligt"
Frågan kvarsår dock och jag lägger till,, hur många filmer har du sett vad som händer med hoven och hovmekanismen när den utsätts för boots, hur välanpassade dom än må vara.
Sedan bara som en information,, hästar har vare sig fötter eller går på två ben utan hovar och går på fyra ben.
Jag har en undran om hur boots påverkar hästens rörelse, hovmekanism och leder. Någon som vet?Verkar som att mitt inlägg försvann och även de ändringar jag gjorde i det.
Om hästen ömmar i fötterna så skulle jag självklart inte utsätta den för lidande, därför köper jag tex boots i passande modell om det behövs. Men jag kommer aldrig att slå på ett par skor på denns fötter, isånnafall får jag leta efter andra alternativ. Skulle hästen ömma såpass att den måste ha skor så kanske det finns andra problem än "dåliga hovar", tex foder eller miljö. Bara för att en viss metod är gammal och välanvänd betyder definitivt inte att den är bra.
Jag har bara ett problem med mina barfotahästar, alla har en så pass riklig tillväxt av hårda hovar att de blir för långa om man inte rider på grusbana minst 3ggr/v
Detta trots verkning ofta.
Känns lite lustigt att alla "klagar" på att hästarna sliter för mycket på hovarna och så kommer mina och sliter inget alls, haha
Men mina hästar lyfter på hovarna och sätter ner dem så rakt ner på marken att man fattar inte hur dom lyckas
Jag tror nog inte det.Fast irritation/inflammation orsakar ökad tillväxt också, det är ju kroppens sätt att skapa balans igen. Så en ökad horntillväxt kan också handla om just irritation i området, att det handlar om det i ert fall kan jag ju inte svara på men för att man inte ska missförstå eller koppla ihop ökad horntillväxt som enbart positiv.