P
Pip
Sv: "BARF är inte bra"
Vad är BARF
Kunde tyvärr inte öppna filen.
/ En nyfiken och okunnig Pip
Vad är BARF
Kunde tyvärr inte öppna filen.
/ En nyfiken och okunnig Pip
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rose skrev:Visst, "Sol",är Marie sponsrad av Doggy.
Hennes ägna hundar ser ju inte allt för pigga ut.
Vad kan det bero på...?
Åke Hedhammar är däremot väldigt duktig.
(Sedan kan man ju fundera på varför Ultuna använt Doggy i 20 år. Kan han också vara "köpt"...?)
Men vad som än skrivs i den artikeln, så tycker man ju att läsaren får tolka den efter sitt sunda förnuft.
Skulle ett asätande rovdjur inte kunna tugga i sig kött och ben av de naturliga bytesdjuren för att de skulle kunna vara vassa och innehålla bakterier.
Vad tror hundagronomen att dessa djur levt på tidigare?
Sol skrev:Jag måste dock ge Doggy lite cred för att de iaf kan göra bra kattmat. Deras våtfoder MJAU är ett av få våtfoder som är värda att kallas kattmat Att all annan kattmat de gör är crap är en annan femma :smirk:
Sassy skrev:Dessutom är det jättebilligt
Nä, hela artikeln känns som andra sagt mycket oseriös. Varför skulle det djuren äter i naturen vara direkt skadlig föda? På vilket sätt skull vi kunna hitta på något som är bättre anpassat för dem? Vi är ganska duktiga på att "förgifta" oss själva, välfärdssjukdomar hejsan... och de ökar bland våra husdur också.
Jag har gått från "övertygad torrfoderanvändare" till "köttfoder" (vill inte kalla det BARF, eftersom jag inte följer de priciperna helt och hållet, men min katt äter alltså mat baserad på rått kött (även rått fläsk och kyckling :smirk: ) och burkmat utan onaturliga tillsatser. Han har aldrig varit finare, piggare och blankare i pälsen än han är nu, trots att han är snart 12 år...)
mandalaki skrev:Det var en bra sida! Där stod det som kattmatstillverkarna inte riktigt verkar erkänna. Där stod så här: Fodret måste kunna bilda en foderkula, och då använder vi kolhydraterna ris och majs i Standardt för att kunna bilda denna kula.
Kolhydraterna är alltså inte där för att hunden/katten behöver dem - de är där för att fodret ska gå att pelletera. Har lärt mig det av Sol *vinkar* och det var ju kul att få det bekräftat.
Enligt Sol innehåller torrfodren för katter bortåt 40 procent kolhydrater just för tillverkningsprocessens skull. Fast det står aldrig i innehållsförteckningen , där står bara de näringsämnen som katten faktiskt behöver (proteiner, fett osv.)