Barefoots barbackapad

kahe

Trådstartare
Ja, är det någon som har testat barefoots barbackapad - tror att den heter ride on pad? Ligger den bra, stilla osv? Den är tänkt till ett rejält kallblod, ganska bukig och omusklad, och med rätt så hög och lång manke. Är lite orolig för att manken inte ska få plats.
Och är det bra grepp i "sitsen"? Har inga problem att sitta kvar barbacka, men ju mindre man halkar runt desto bättre.

Annars, har ni testat några andra "köpe-paddar"? Någon att rekommendera? Har ju sett många fina hemmabyggen här, men det är verkligen inte min grej att sy :o

Sv: Barefoots barbackapad

Jag har ju skaffat den nu, och är supernöjd :) Känns ganska "tät", som att den ger bra stötdämpning. Man sitter stadigt trots att den inte har några stöd. Man får mycket bättre grepp i sitsen än utan pad. Det som man får tänka på är att man behöver en ganska kort dressyrgjord, för stropparna är väldigt långa.

Kort sagt bra pad för det priset, andra kostar ju nästan 4000, om man vill ha en med mer stöd. Men är man händig kan man säkert sy en själv och komma undan billigare.

Kul! Hur är den uppbyggd annars, det ser ju ut som att den är lite "djupare" i mitten och tjockare i fram och bak på bilden? Vad har du för häst? Och har du häst eller ponny storleken? Längd på gjorden? :) physio paden ser ju mer uppbyggd ut men den finns bara i häst storlek och det tror jag blir stort :(

Jag har strl full till ett grovt kallblod, och den är perfekt. Vet ej längden på gjorden, men han är rund om magen och ändå spänner jag nästan längst in.

Jo, lite skålad är den, men det är inte så märkbart. Men bättre än om den hade varit platt, helt klart! Som sagt, man sitter stadigt. Har inte åkt av en enda gång, trots vilda galopper :)

Oj, hoppas att den inte blir för lång till min då så att det inte går att hitta tillräckligt kort gjord..

En fråga till, hur lång leverans tid var det? Antar att du beställde från R*sto*p(har inte sett den nån annanstans)? Står 4 veckor på deras sida, vill ha den nu!

Jag var inne på hemsidan precis och det såg ut som att de fanns för omgående leverans :-)
De brukar hålla ett litet lager av vissa saker.

Jag tyckte den var helt ok men jag kommer nog köpa en pad från Parelli om jag ska ha en barbackapad, de är ännu bättre.

Jag kan ha misstagit mig :-( på sadlarna står det alltid lev tid om de inte finns när man väljer typ.
Det gjorde inte det på paddarna. Därför antog jag att de fanns :-(
Men ring Jeanette o kolla om hon har någon hemma. Hon är jättetrevlig :-D

Beställde en i förmiddags :) får hoppas att jag slipper vänta i 4 veckor:p valde förskottsbetalning via faktura som skulle komma på mejlen men har inte sett till den än. Den som låg ute på h-net var tyvärr i häststorlek och jag behöver ponnystorleken till min connemara:(

Nu har paden kommit! Ser ut att vara lite i minsta laget.. Men hade inte velat ha för stor. Hoppas den inte ser allt för pluttig ut när den kommer på hästen.

Om du kan så får du gärna lägga upp en bild när du provat den, skulle vara kul att se hur den ser ut "till häst" :)
Skulle behöva en barbackapad till min häst, hans rygg är för hård och mina sittben är vassa! :P

Nu har jag provat den och jag är mycket nöjd!:bump: Som kahe säger så är den tät i materialet och den känns väldigt stöt/tryckdämpande :laugh: Satt som gjutet! Storleken gick bra också, den ser lite pluttig ut men det var inga problem med det, jag hade en dm kvar både framför och bakom:D

Har helt missat att du köpte en! Vad kul att du är nöjd :) Funkade det med stropparna och gjorden?

Det verkar inte vara så många som har en Barefoot. Jag googlade som en tok när jag skulle köpa min, men hittade knappt någon som hade provat den.

Jag har också kikat på denna barbackapad och jag måste fråga: Vilket av måtten som står på hemsidan är längden på padden? Det första eller det andra?

Jag tänker att det lär ju va det första, alltså att full är 50 cm lång och ponny är 45 cm?

:angel:

Jag köpte en barpacka pad från naturhästen/hunden

http://naturhunden.se/list_varugrupp.asp?t=Barbackapad&varugrupp=249&lang=sv

Den har jag på ett kallblod jag rider. Är ca 160 i mankhöjd och jag är supernöjd. Den är lite stel och jävlig i början och man får be innan om en lite längre gjord, men alla saker är ju stela i början.

Jag smorde in läderremmarna med mycket fett och rullade sedan ihop dom med svansskyddslindor runt om. Funkar jättebra och paden ligger väldigt bra över hästen. Eftersom den är mjuk, så liksom formar den sig efter hästens former...som nu på sommaren då han är lite rundare om magen =)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej alla! Jag kunde riktigt hitta en tråd om tips på barbackapaddar som finns att köpa, så jag hoppas det är lugnt att jag skapar en...
Svar
15
· Visningar
4 330
Senast: fridaxi
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Barbackapad... någon som har åsikter om märken eller specialvarianter? Jag vet att det finns en tråd för hemmagjorda paddar, men...
Svar
7
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka