Sv: Barefoot sadlar
Jag tycker att sitsen är tillbakalutad/baksutten.
Jag har samma problem med min sadel, men det är INTE en barefott! men det verkar vara ett lokalt problem på min häst faktiskt. Jag har ridit tre olika hästar nu, förutom min egen, med sadeln. Min häst är väldigt svängd i ryggen (lite svankig). De andra hästarna jag provat den på (arabkorsning, connemara, welsh) har haft rakare ryggare och då har den legat bättre och är inte lika baksutten.
För hästens del är det väl egentligen ingen större fara (som jag förstått det
) problemet är ju att man får arbeta lite mer med sitsen, dvs . det är lättare att hamna i stolsits. Vilket givetvis kan påverka ridningen negativt. så det påverkar ju hästen också, men är man medveten kan man ju arbeta med det.
Pålla är i alla fall mycket nöjd med sadeln. Hon rör sig fantastiskt fint och jag uppskattar verkligen närheten, jag känner direkt när hon börjar sätta under sig. jag känner mig lite handikappad utan min sadel nu nästan. Det är därför jag har med mig den på ridlektionerna...
Varför stannade du och lossade på sadelgjorden?
Min sadel ligger stilla där jag lägger den. Om jag sadlar en cm. snett måste jag sitta av och sadla om när jag sitter upp och upptäcker det (stiglädren blir ojämna
Det går inte att trampa den rätt.
Det är två hästar på "min" ridskola som har Barefoot sadlar och samtliga elever klagar på att sadlarna ligger instabilt. Även ridläraren påpekar detta och att det är viktigt att man sitter rakt över hästen mm.
Det har verkligen öppnat upp ögonen för mig det här med skillnad på bomlöst och bomlöst - och att alla bomlösa inte passar alla hästar - faktiskt!
Men när jag haft min sadel med mig (enligt ovanstående) så ligger den still även på andra hästar.