Barefoot sadlar

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Funderar på att köpa en Barefoot Atlanta strl 1 till min islandhäst.

Är det någon som har en Barefoot sadel? Om ja, vad tycker du om sadeln?

Posta gärna bild också :D

Sv: Barefoot sadlar

Har inte en aning om längden men det är storlek 1. Skickar med ett foto på min pålle utan sadel.

Enligt tillverkarens hemsida så är en Atlanta stl 1 58 cm lång.
Vet inte hur din isis ser ut i ryggen men på min skulle sadeln nog sluta någonstans i närheten av svansroten tror jag...:p nåja, nästan iaf, men den är alldeles för lång för min isis kan jag konstatera. Nu är ju Barefoot i och för sig mjuka så ingen vikt ligger ju allra längst bak i sadeln men det kan nog se lite stort ut på en kortryggad häst. Jag vågar mig på att länka till tillverkarens måttabell så kan du läsa själv :)(må moderator förlåta mig om jag länkar till något jag inte får nu, men visst är väl tillverkare tillåtna?)

http://www.barefoot-saddle.de/shop/en/Sizing-your-Saddle/

Jag har en London på mitt sto som är ca 137 cm hög, och visst ser den stor ut, men avtryck från sadeln visar att den ligger bra, och hästen har fått mkt bättre ryggmuskler sen jag köpte den.

Jag har en Barefoot London till min islänning. Han är 136 cm och har extremt kort rygg så visst ser den stor ut, men säger som cristobal att avtrycken efter visar att den ligger bra!
Jag tyckte min var extremt svår att rida i första gångerna. Det är en helt annan känsla mot vad det är att rida i en bomsadel. Men nu skulle jag aldrig klara mig utan den, jag tycker den är helt suverän! :)

Försäljaren av Barefoot sadlar är lite "ful", tyvärr. H*n menar att man ska välja storlek utifrån vad ryttarens rumpa kräver och inte vad hästen har för behov. Det leder till att det finns ryttare som rider omkring i alldeles för stora sadlar på sina små Islandshästar. Så var aktsam.

Försäljaren av Barefoot sadlar är lite "ful", tyvärr. H*n menar att man ska välja storlek utifrån vad ryttarens rumpa kräver och inte vad hästen har för behov. Det leder till att det finns ryttare som rider omkring i alldeles för stora sadlar på sina små Islandshästar. Så var aktsam.

Erm... här kan jag inte hålla med. Sadeln är "djup" (när man suttit i den en stund) och om en stor rumpa sätter sig i en för liten storlek på sadeln så kommer människan ha det oerhört obekvämt. Barefootsadeln, iaf London, är djupare än en vanlig sadel.

Erm... här kan jag inte hålla med. Sadeln är "djup" (när man suttit i den en stund) och om en stor rumpa sätter sig i en för liten storlek på sadeln så kommer människan ha det oerhört obekvämt. Barefootsadeln, iaf London, är djupare än en vanlig sadel.

Det ursäktar absolut inte att man har en för stor (lång) sadel på sin häst!
Då bör man välja en annan sadeltyp som har en längd som passar hästen och ett säte som passar ryttaren.
Det finns faktiskt såna sadlar (bomlösa och med bom) även om många väljer att tro att det inte gör det. Kanske beror det på att de kostar några tusenlappar mer än en Barefoot? :grin:

Fast det är väl en ekvation som i så fall aldrig kan gå ihop?
Om ryttarens storlek kräver en stor/lång sadel, så borde det ju betyda an begränsning av hur små hästar denne ryttare kan rida.
Rider man i en sadel som är för liten för ryttaren, men lagom för hästen så kan man ju aldrig få en funktionell sits, vilket borde betyda att hästen hämmas.

Rider man i en sadel som är för liten för ryttaren, men lagom för hästen så kan man ju aldrig få en funktionell sits, vilket borde betyda att hästen hämmas.

Det verkar finnas en myt som säger att det inte finns korta sadlar med bra sits för "större" rumpor.

Enligt Barefoot-försäljaren så tränger min rumpa en 2:a, men min häst är alldeles för kort för den sadeln.
Istället har jag valt en sadel som har en anläggningsyta på ca 45 cm men en sits som min rumpa ryms mycket väl i.

Så visst gå rekvationen ihop!

Jag håller inte med dig iallafall. Hellre en för lång bomlös än en för lång bomsadel. Min Barefoot ligger ibland på bogarna men när jag rider i den så känner jag att bogarna kan röra sig bra ändå. Det är ju inget tryck på bogarna i en bomlös sadel. Däremot så hade en bomsadel inte alls varit bra om den hade legat på bogarna. Nu rider jag dock inte alltid i bomlöst utan jag har en Equipe bomsadel också, som jag hellre rider i.

Och ang. pris så provred jag först en dyrare bomlös men den hade jag noll balans i. Barefooten kände jag mig hemma i så fort jag satte mig i den. Men visst, jag vet att det finns ett märke och en försäljare som hävdar att sadlarna från just _det_ märket är så himla bra och att stora rumpor får plats i små sadlar, men just den försäljaren litar jag inte ett skvatt på så därför uteslöt jag det märket. Misstänker att det är en sådan sadel du har... ;)

Och ang. pris så provred jag först en dyrare bomlös men den hade jag noll balans i. Barefooten kände jag mig hemma i så fort jag satte mig i den. Men visst, jag vet att det finns ett märke och en försäljare som hävdar att sadlarna från just _det_ märket är så himla bra och att stora rumpor får plats i små sadlar, men just den försäljaren litar jag inte ett skvatt på så därför uteslöt jag det märket. Misstänker att det är en sådan sadel du har... ;)

Det är jättebra att du har en sadel som du (och hästen?) trivs med!

Jag får mycket väl plats med min (stora) rumpa i min korta sadel. Jag sitter djupt och bra i den. Men smaken är väl som.. ja, baken. ;)
Det finns flera korta modeller med stora säten på marknaden.

Men jag tycker fortfarande att det är fel när sadlarna ligger för långt bak på rumpan/korset på hästarna och jag tycker nog att Barefoot i strl. 2 är för stor för de flesta Islandshästarna.

Sista tiden har jag hört flera ryttare/tränare som hävdar att det viktiga är att sadeln passar ryttaren. Det tycker jag är lite tragiskt. nr 1 måste vara att sadeln ligger bra på hästen. Sen behöver ryttaren också få en bra sits.

Jag tror att det kommer bli en tillbakagång på för långa bomlösa när det börjar bli problem efter några år...
När jag började rida Islandshäst skulle alla hästar ha bladsadlar med långa bossor som stack ut över häströven. :crazy:

Där är vi helt överens. Jag tycker också att Barefoot i strl 2 är på tok för långt för islandshästar och jag tycker också att det är fel när de ligger för långt bak. Därför har jag min lite på bogarna istället för att lägga den bak på rumpan. Då har jag ändå strlk 1. :)

Där är vi helt överens. Jag tycker också att Barefoot i strl 2 är på tok för långt för islandshästar och jag tycker också att det är fel när de ligger för långt bak. Därför har jag min lite på bogarna istället för att lägga den bak på rumpan. Då har jag ändå strlk 1. :)

Min sadel ligger också lite längre fram men den hindrar inte rörelserna vilket fascinerar mig enormt.
Min häst har utvecklats mycket sen den fick en "mjuk" sadel. :love:

Jag har en Barefoot men inte Atlanta utan en London. Trivs superbra i den! :love:

Jag har denna underbara London med till min kortryggade kille.

men jag har str 0 och den är bara 46cm lång.

Jag tycker bättre om London än Atlanta då london har stöd både i sitsen och benstöd.

28952999.jpg
bild på min sadel.
min häst har en extremt kort rygg och han är bara 130cm i mkh denna sadel är det enda som funkat.

Jag har str 38 i byxor ungefär.

Har också kollat runt lite på barefoot sadlarna, de verkar grymt sköna.
Men vad tycker ni som har dem, känner man hästen bra igenom den? (eller känner hästen ens hjälper bra?)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
780
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka