Barefoot physio vs Horsedream Iberica

Digbil

Trådstartare
Jag kommer under ett längre period (~6 månader) inte ha någon sadel och funderar på barbackapad då jag vill undvika glid och gnugg/nötning på hästens päls (verkar inre skönt) och kanske fördela ute trycket lite mer än rent barbacka. Att jag själv sitter lite stadigare är också en önskan.
Jag står och väljer mellan Horsedream Iberica och Barefoot Physio och efterlyser åsikter om dessa. Har någon erfarnhet av båda vore det ju toppen men alla synpunkter är välkomna. Jag har möjlighet att få prova en horsedream men inte en barefoot. Priset på den sistnämnda är ju betydligt lägre vilket också är ganska tilltalande.

Jag har en christs horsedream premium plus. Fördelar med den är stabil och bra kvalité på ulle. Men min är konstigt uppbyggd kring stigbygelfästena. Det är hårt att sitta på och jag kände av det. Ännu en nackdel är att den är inte vänlig mot hästens tornutskott, då stropparna löper över ryggen. Dyr i inköp men skinnet är bra kvalité, tjockt och tätt. Bra uppbyggd och + för handtaget fram.
Använde den tillsammans med en ull vojlock med inlägg.
Jag har även en Barefoot ride on physio pad. Köpte även till sätet i fårull.
Fördelen med denna padd är det sk V-systemet som man spänner med. Mer skonsamt mot hästens rygg. Stabiliteten är bra och den är väl uppbyggd.
Kvaliteten på ullet är annorlunda då det är fårull och inte lammskinn som HD har. Plus att inget stackars lamm fått sätta livet till utan det är fårull. Tycker de kunde tillverkat dem med ullet längs hela ryggen och inte bara baktill. Min mamma sydde på ull under så det täcker hela.
Sitter bra i båda sadlarna. BF Ull sätet är inte jättestort så har man 42 och uppåt i byxor kan det nog vara för litet. Det finns ett handtag på BF men det är sytt konstigt och försvinner när man sätter dit ullsätet.

Jag kommer under ett längre period (~6 månader) inte ha någon sadel och funderar på barbackapad då jag vill undvika glid och gnugg/nötning på hästens päls (verkar inre skönt) och kanske fördela ute trycket lite mer än rent barbacka. Att jag själv sitter lite stadigare är också en önskan.
Jag står och väljer mellan Horsedream Iberica och Barefoot Physio och efterlyser åsikter om dessa. Har någon erfarnhet av båda vore det ju toppen men alla synpunkter är välkomna. Jag har möjlighet att få prova en horsedream men inte en barefoot. Priset på den sistnämnda är ju betydligt lägre vilket också är ganska tilltalande.

Jag har Barefoot physio, hade innan den vanliga barefoot ride on. Jag är nöjd, materialet är greppigt men förövrigt får man ju inte direkt något stöd av padden, tycker dock jag sitter helt okej stadigt ändå. Fick beröm av massör för några veckor sen för hur fin min ungponny var i ryggmuskulaturen.

Jag har en Horsedream Iberica Plus och den är underbar, ger lagom stöd utan att vara ivägen och den är fluffig och varm. Jag har valt att inte ha stigbyglar. Barefoot har jag aldrig provat så kan inte uttala mig om den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka