Barbackaridning

Sv: Barbackaridning

Gaston är mycket, mycket bättre barbacka, så på han har det bara gett positiv inverkan
 
Sv: Barbackaridning

Jag tror att det är som allt annat..man ska inte göra något för mkt..varierad träning är det bästa!
 
Sv: Barbackaridning

Jag tror att om man jämför en väl anpassad hel sadel är mycket MYCKET bättre än att rida barbacka.

Min sambo var på en kurs där det var en sadelmakare som sa att rida barbacka är det värsta man kan göra med en hästs rygg,dels sitter man på ryggraden och dels så blir det ju punktbelastning.Nu var detta ju sadelmakarens åsikt utifrån hans erfarenheter och jag tyckte det lät vettigt iaf,MEN jag tror inte att det skadar en häst av att man rider barbacka då och då,det har vi själv gjort då vi har haft problem med olika sadlar och våran häst har blivit mycket bättre efter det.

Men som sagt en sadel är bättre anser jag.
 
Sv: Barbackaridning

oj vad puckat jag skrev! givetvis menade jag att om man jämför en bra sadel med att rida barbacka så är sadel bättre...
 
Sv: Barbackaridning

jag som alltid trott att det är bättre med barabackaridning????? inte för att jag gör det särskilt ofta, men som jag uppfattat det är det visst bra för dem att bli av med trycket från sadeln, men jag kanske har missuppfattat? men, jag tycker inte att det ska vara nåt större problem för en välmusklad häst, eller? är alldeles förvirrad är jag rädd...
 
Sv: Barbackaridning

Har du en dålig sadel till hästen eller hästen tex. har fått en sårskada där sadelgjorden ska sitta så är ju barbackaridning ett bra alternativ tills du skaffat ny sadel/såret läkts.
Annars ÄR det jobbigare för en häst med klen rygg att bära upp ryttaren utan sadel.

Westernsadlar har ju en jättestor anläggningsyta så den fördelar ryttarens tyngd ännu bättre.

Men jag tycker att barbackaridning är bra. Och på en musklad häst så tror jag även hästen trivs väldigt bra med det.
 
Sv: Barbackaridning

rider igenom min häst ca i gång i veckan barbacka och han är jättehärlig just nu så det har jag inte planerat att sluta med..
 
Sv: Barbackaridning

KL

Återigen, tack för alla svar! :) Kul att ni tar er tid att besvara mina frågor!

Jag har aldrig sett en häst fara illa av barbackaridning, därav reagerade jag på insändaren. Men som några sagt så är det nog inte så lyckat på en omusklad häst eller orutinerade ryttare som inte sitter så stilla!

Själv rider jag barbacka ibland, kanske någon gång i månaden, och ponnyn har aldrig visat tecken på smärta eller vantrivsel med det. Men han har ju också ganska bred och bekväm rygg! :love:

MVH/Smallgot
 
Sv: Barbackaridning

jag läste den, jag tyckte den lät hyfsat oseriös...
det har ju redan sagts, att en häst far säkert mycket värre av en dåligt avpassad sadel än av en rumpa, och det är inte det enklaste att passa in en sadel...
sedan tror jag dessutom att folk som bara sitter och "skumpar" inte väljer att rida barbacka för det lär inte vara speciellt skönt för deras bakdelar ;)
 
Sv: Barbackaridning

Det blir så förrvirrande när alla "experter" säger olika. Tex sa min förra tränare (Centrerad ridning och utbildad sadelutprovare) att ridning var den bästa massage som fanns för en hästrygg, medans andra säger helt annorlunda.

Kan man generalisera lite och säga att alla som sysslar med "vanlig" ridning är mer emot barbacka än andra som är intresserade av andra riktningar ( t ex Centrerad, AR etc.). Jag har fått den uppfattningen av många instruktörer och andra kunniga.

Jag spånar bara helt nu.. :p
 
Sv: Barbackaridning

Jag har en omsuklad häst hemma som ingen suttit på...på två år typ och jag har inte råd att gå och köpa en sadel för 10 000 som sedan kommer ligga fel efter att hon satt muskler. Jag tror att med en TJOCK pad så går det att börja barbacka på henne, har en jättetjock pad hemma och en westernsadel, men är osäker på om westernsadeln ligger bra så vill inte riskera något, bättre att rida barbacka på en pad...eller..?
 
Sv: Barbackaridning

Barbacka med pad är väl lysande att börja med eller en bomfrisadel :D
 
Sv: Barbackaridning

KL

Har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar vad någon annan sagt.
Vid barbackaridning så parerar hästen ryttarens obalans. Hörde om en stackare (häst ) ;) som fått träningsvärk av detta och ryttaren avråddes att rida barbacka. Kanske är det detta som det syftas på. Men då borde lugn ridning träna upp både häst och ryttare :D
 
Sv: Barbackaridning

Jag har på skoj provat att rida min islänning barbacka, det var inte populärt alls. Fick försiktigt smyga av innan min känsliga gammelhäst fick psykbryt på alla superskarpa signaler han fick. Provat rida ett känsligt islandssto barbacka också, hon blev förbannad och stampade med hovarna i frustration över att hon inte fick en eftergift av sittbenen när hon så snällt lydde och gick framåt...:p

Rider mest med sittbenen och vikt i vanliga fall så de hästar jag rider ofta är känsliga för det, då funkar det inte alls med barbackaridning har jag märkt.

Dock är barbackaridning inget jag skulle utövat ofta på mina islänningar ändå, då jag tycker det blir för mkt koncentrerad vikt på en för liten häst.
 
Sv: Barbackaridning

Det är nog väldigt olika på ryttare och häst om barbacka ridandet skadar eller ej. Rider man bra och är följsam utan sadel så tror inte jag att hästen tar skada utav det. Då kan man ju istället titta på alla som rider med en sadel som ej är anpassad för hästen som kan ge diverse skador.
Jag rider alla mina hästar barbacka ganska mycket och ingen av dem har haft ryggproblem, har haft kunnigt folk ute som har tittat på dem också. Min andalusier red jag barbacka i ett år, hopptränade då utan sadel, eftersom jag inte hittade någon som passade och det fungerade bra ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: bigganl
·
Hoppning Hej jag har lite funderingar angående när man ska gå upp i klasser!? Hur har erat upplägg sett ut o hur många starter resp klassert har...
Svar
5
· Visningar
1 715
Senast: Tingelingen
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 233
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp