Barbackaridning

Sv: Barbackaridning

själv så älskar jag att rida barbacka för att jag tycker man kommer åt hästen på ett helt annat sätt än om man rider med sadel. Sen pga att jag ridit ganska mkt barbacka så har jag fått bättre balans och lättare att sitta kvar i sadeln om hästen börjar småbocka och sådant.
 
Sv: Barbackaridning

Nix, men den är bettydligt mjukare än en träbom med ullstoppade bossor, jag är flexiblare :D Och dessutom så är inte tornutskotten det som sticker upp mest på min hästs rygg. Musklerna på sidorna av ryggraden är ordentliga, ryggraden ligger som försänkt mellan musklerna...
 
Sv: Barbackaridning

Smallgot skrev:
I senaste numret (Nr 5-6) av tidningen Häst & Ryttare, som ridsportförbundet skickar ut, fanns en, enligt mig, intressant insändare.

Det är en klubb som har förbjudit barbackaridning, för att de anser att hästarna far illa av det, och kan drabbas av ryggsmärtor.
Är det någon som vet om det finns någon vetenskaplig undersökning om detta? Eller är det just den klubbens åsikter? Vad tycker ni om detta? Barbacka eller inte?

Tacksam för svar! :) :bump:

MVH/Smallgot


Jag antar att det är våra sittben(som nån sa) som inte är så bekväma...jag kan tänka mig att det är som att ha en för smal sadel....men det är bara att sitta på en padd så är allt löst.

det vet jag är många som sagt....tex. en sadelutprovare som är jätteduktig. han säger att man ska rida barbacka minst en gång i veckan men man måste sitta på en padd. så fortsätt du med barbacka ridandet!
 
Sv: Barbackaridning

Jag sa inte att en planksadel va bättre för det tycker jag inte.

Men sadelutprovaren jag mötte påpekade detta med tornutskotten och våra sittben.

Sen så ser ju alla hästar olika ut i ryggen..
 
Sv: Barbackaridning

kl

Nu har jag funderat lite. Teoretiskt sett borde en smal välmusklad häst och en vig, inte allt för vass-rumpad ryttare med bra sits inte bli några problem. Problemen dyker ju upp om hästen har snålt med ryggmuskler. Eller om ryttaren har vass rumpa och bred häst. Ju bredare häst, desto mer tryck från rumpan, ju smalare häst desto mer tryck från låren.
 
Sv: Barbackaridning

KL

Tack för alla intressanta svar och synvinklar! :)

Började bara fundera lite nu. En illapassande sadel borde väl vara värre än upprepad barbackaridning? Eller vad tror ni?

Det är ingen som vet om det nu fanns något vetenskapligt bevisat i ämnet?

MVH/Smallgot
 
Sv: Barbackaridning

Min häst verkligen älskar att bli riden barbacka.han verkar absolut inte fara illa av det,har aldrig haft problem m ryggen heller...

mvh Arabizar
 
Sv: Barbackaridning

hur har hästarna överlevt genom alla tider utan att gå av på mitten??

Inte f-n var det nån som uppfann sadeln och sen sa "nu pokjar o flickor ska vi gå ut o fånga oss en häst att rida" :angel: :p ;)
 
Sv: Barbackaridning

jag tycker det brospå om en rätt ny ryttare rider barbacka och kanske dunsar på ryggen då är det klart att hästen fåt ont. men om en van ryttare rider så sitter dom oftast ner, dom hoppar inte upp och ner så utan dom följer med hästen. så aa ridskolor kan man fatta för om en grupp får rida barbacka vill dom små oxå göra det.
 
Sv: Barbackaridning

Polly_Mulle skrev:
Sadelutprovaren har en poäng, alla rumpor/ryttare (med t ex dålig balans) och alla hästar är kanske inte så bra att rida barbacka på. Jag tror att det sunda förnuftet talar om för en rätt bra vad som är bra och vad som är mindre bra. Såhär ser det i alla fall ut med mig o Mulle... http://s3.photobucket.com/albums/y6...n=view&current=tvlingmysprojekt030_edited.jpg

va mysigt det ser ut.....kul att du rider i halsring! ser så fint ut:)
 
Sv: Barbackaridning

Det är ganska ironiskt faktiskt att de förbjuder just barbackaridning för det är fler hästar som far illa av att ha fel sorts sadel än att man rider barbacka :idea:

Jag själv, om jag rider barbacka, sitter på insidan av låren, INTE på rumpan. Jag liksom vänder låren så mycket inåt som det bara går så tårna pekar i samma riktning som hästen. Det underlättar för hästens rygg.
Sant att det är mer ansträngande för ryggen då all vikt kommer på en punkt, men å andra sidan så är en engelsk sadel lika illa, där hamnar all vikt väcligt långt fram och också på en punkt. Så själv tycker jag nog det bästa är en stor tjock pad eller en perfekt sittande westernsadel eller liknande, som fördelar trycket på flera ställen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackaridning

Jag rider barbacka säkert 99% av gångerna jag rider. Har sadlar som sitter bra på hästen. Men både jag och min pålle tycker det är bättre att vara utan.

Har även en barbackagjord som jag använder flitigt.

Jag får bättre känsla och flyt i ridningen om jag slipper ha en sadel. Sitter dessutom bättre, skumpar mindre. (Visst det blir ju inte direkt den lodräta sitsen, som är lättare att få med sadel.)

Med gjorden är det lite sämre. Lätt att ta spjärn mot den och tappa känslan och rörelsefriheten eftersom jag då spänner mig...

Jag gör allt barbacka, förtutom att hoppa. Klättra i de brantaste backarna undviker jag oxå... ;) skolor, byten, samling, trampar, länger... I alla gångarter, men det blir mest galopp. Men både jag och min häst gillar att galoppera så vi tar det mesta arbetet i den gångarten. Han ska ju få göra sånt han är BRA på! :p

Det var samma sak med min förra häst. Red henne alltid barbacka. Vi lärde oss byten då jag red barbacka, funkade inte alls lika bra med sadel. Tränade tom för dressyrtränare barbacka.

Mina hästar har aldrig tagit skada av barbackaridningen, tvärt om!

Tack å bock :bow:
 
Sv: Barbackaridning

Ser himla trevligt ut det där! Och vilken snygg häst! :love:

Till er andra som varit snälla och svarat:

Tack för era svar!

Viictoria: Där har du verkligen en bra poäng! Smart! :) Det är nog mycket troligt att det bara gäller ridskoleeleverna. Trodde först att det var ALLA där! Fast i och för sig kanske det bara är ridskolehästar där! :D

zillax89: Jag har också tänkt på det. Tänk vad många sadlar som måste ligga fel och trycka på en massa hästar. En felpassande sadel måste väl ändå vara värre än att bli riden barbacka då och då av mindre rutinerade ryttare?

MVH/Smallgot
 
Sv: Barbackaridning

Tackar tackar, för mig är han vackrast i världen och det är en underbar känsla att kunna växla fritt mellan gångarterna (inkl tölt :D) utan tyglar att dra i...
 
Sv: Barbackaridning

Heej!
jag rider barbacka på alla 3 hästar jag rider..(fd travare=2st å en lippizianre)
Jag rider lippizianren bara i skritt(25år) ena travaren bara skritt (ganska hög och omusklad rygg/manke)
och den andra travaren i skritt/trav(om det går)
käner jag att det inte går så blir det bara skritt..
dessutom så har jga å sofia ridit baraback nästan ett helt år på gamlingen(lippizianren)
dom verkar inte ha ont av det....;)
 
Sv: Barbackaridning

Men det där lät ju bara fånigt :crazy: ( har inte läst insändaren än, får ta och leta rätt på tidningen..)

För att ta ett exempel så har jag ridit barbacka på mitt sto i ca 3 års tid snart. Visst, vi har sadel i bland ( t.ex hoppning) men ridningen går mycket bättre utan.
Hon är ett kallblod och kräver ganska mycket hjälp med sätet för att sätta bakbenen under sig, vilket är mycket lättare barbacka.
 
Sv: Barbackaridning

Barbackaridning på en välmusklad häst och med en ryttare som inte sitter och skumpar omkring är nog ingen större fara.
Men jag skulle tippa på att ridskoleelever som med varierande ridkunnande ska sitta och trava runt barbacka på hästarna kanske inte är helt lyckat för ryggarna.

Det finns ju hästar som är som gjorda för barbackaridning och hästar som INTE är det. :eek:

Min häst är som att sitta i bästa tv-soffan! :)
DSC00263.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: bigganl
·
Hoppning Hej jag har lite funderingar angående när man ska gå upp i klasser!? Hur har erat upplägg sett ut o hur många starter resp klassert har...
Svar
5
· Visningar
1 715
Senast: Tingelingen
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 233
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp