Barbackaridning

Smallgot

Trådstartare
I senaste numret (Nr 5-6) av tidningen Häst & Ryttare, som ridsportförbundet skickar ut, fanns en, enligt mig, intressant insändare.

Det är en klubb som har förbjudit barbackaridning, för att de anser att hästarna far illa av det, och kan drabbas av ryggsmärtor.
Är det någon som vet om det finns någon vetenskaplig undersökning om detta? Eller är det just den klubbens åsikter? Vad tycker ni om detta? Barbacka eller inte?

Tacksam för svar! :) :bump:

MVH/Smallgot
 
Sv: Barbackaridning

Smallgot skrev:
I senaste numret (Nr 5-6) av tidningen Häst & Ryttare, som ridsportförbundet skickar ut, fanns en, enligt mig, intressant insändare.

Det är en klubb som har förbjudit barbackaridning, för att de anser att hästarna far illa av det, och kan drabbas av ryggsmärtor.
Är det någon som vet om det finns någon vetenskaplig undersökning om detta? Eller är det just den klubbens åsikter? Vad tycker ni om detta? Barbacka eller inte?

Tacksam för svar! :) :bump:

MVH/Smallgot


Det läste jag oxå.. men jag vet inte om det stämmer om det gör det får jag sluta rida barbacka så ofta :D :o
 
Sv: Barbackaridning

Det som kan va obehagligt för hästen är ju våra sittben. Sätt dig på dina händer o känn själv.. Inte helt skönt :)
 
Sv: Barbackaridning

Nej, det har du ju alldeles rätt i! Det gör ont! :D
Men kan de få bestående ryggproblem av mycket barbackaridning? Eller är det i sådanafall just "ont för stunden"?
Jag rider inte speciellt mycket barbacka, men blev lite fundersam när jag läste insändaren!

MVH/Smallgot
 
Sv: Barbackaridning

Hmm, det är en grej jag aldrig tänkt på faktiskt. Man tror ju att det ska vara bekvämare för hästen att bli riden barbacka.. Jag tror inte den har så ont av våra sittben, men de kanske tycker det känns annorlunda när vi sitter på dem barbacka eftersom stödytan blir mindre. Men jag såg ett program på An*mal plan** där red dom barbacka ganska mycket, han red sina fullblod barbacka på träningsvolten o.s.v. Så skada tar de nog itne av det.
 
Sv: Barbackaridning

Jag är välvadderad och hittar knappt mina sittben, dessutom har jag bred häst och hamnar automatiskt mer på rumpan när jag rider barbacka... Min häst verkar inte lida i alla fall så jag täbnker fortsätta rida barbacka...
 
Sv: Barbackaridning

Har din rumpa en kanal på minst 3 fingrar som gör att tornutskotten i ryggraden går fria?
 
Sv: Barbackaridning

Det är nog ridskolan jag rider på det handlar om, för jag tror nämligen att det är en som rider där som skrivit det pga att jag inte tror att det finns så många som heter så i sthlm eller så överhuvudtaget..
 
Sv: Barbackaridning

Åh, där ser man! :)
Är det alltså förbud för alla att rida barbacka där?
Du kanske vet om det är vetenskapligt undersökt, eller om det är en åsikt?

MVH/Smallgot
 
Sv: Barbackaridning

MercedesBenz skrev:
Har din rumpa en kanal på minst 3 fingrar som gör att tornutskotten i ryggraden går fria?

hästen kan väl också vara så musklad att den har en naturlig "kanal" i sin rygg eller??
 
Sv: Barbackaridning

Ja klart den kan... Jag har inte sagt att man aldrig ska rida barbacka men man ska kanske tänka på att variera..
 
Sv: Barbackaridning

Ojdå.. Har jag aldrig hört förr. Själv tror jag inte att det är dåligt att rida barbacka, snarare tvärtom. Men det beror ju på om man sitter och skumpar upp och ner, det är nog inte är så skönt för hästen. Jag rider barbacka nästan varje gång jag rider, men iofs så sitter jag inte och skumpar. Jag lutar bakåt när jag travar, så jag sitter näst intill still.
 
Sv: Barbackaridning

:eek: Jag skulle säga att det är precis tvärt om, jag har hört sadelutprovare och diverse hästfolk säga att en mjuk och följsam människorumpa är mycket bättre än en sadel och jag tror inte alls på att barbackaridning skulle vara skadligt för en häst.
 
Sv: Barbackaridning

Vanity skrev:
:eek: Jag skulle säga att det är precis tvärt om, jag har hört sadelutprovare och diverse hästfolk säga att en mjuk och följsam människorumpa är mycket bättre än en sadel och jag tror inte alls på att barbackaridning skulle vara skadligt för en häst.

ja den lär ju forma sig bättre efter hästen än en illasittande sadel!!!
lite som cair-systemet :p
 
Sv: Barbackaridning

MercedesBenz skrev:
Har din rumpa en kanal på minst 3 fingrar som gör att tornutskotten i ryggraden går fria?
:rofl: :rofl: vilken syn mätningen skulle vara:crazy:

Själv kan jag nog säga att ingen häst skulle uppskatta om jag satt barbacka. Har för vass häck. :o
 
Sv: Barbackaridning

Jag vet en hingst som blev inriden barbacka (om någon undrar, den kunde också gå med sadel om man nu ville det, för det fick man visa på premieringen.) Och där sa domarna att de aldrig hade sätt en så fin och bra rygg, och det var tack vare barbackaridningen sa dem. Så jag tror inte en sekund på den där insändaren, sedan, om man nu sitter och bonkar i hästen i varge steg pga. dålig ridning/sits, så har inte det med själva barbackaridningen att göra, det kan man lika gärna göra i en vanlig sadel, men eftersom att det är lättare att bonka i hästen när man rider barbacka än i just sadel så blir barbacka ridningen beskylld. :mad:

Rider själv barbacka en del som komplement, och mina hästars ryggar är jättefina och de är hur nöjda som hellst med att bland annat slippa sadelgjorden :)
 
Sv: Barbackaridning

mina hästar har heller aldrig mått illa av at blivit ridna barbacka. så det tror jag inte på. det är nog jobbigare för dom med en sadel på för det är ju inte naturligt för dom igentligen.:rofl:
 
Sv: Barbackaridning

Smallgot skrev:
Åh, där ser man! :)
Är det alltså förbud för alla att rida barbacka där?
Du kanske vet om det är vetenskapligt undersökt, eller om det är en åsikt?

MVH/Smallgot
Det är typ så nu, förra året så var det inte så. För när jag red ponny så red jag ofta barbacka. Men eftersom det är så många ridskole elever som inte kan rida så bra och flera hästar/ponnyer som har ont i ryggen så har dem väl antagit att dem fått ont i ryggen av de. Men om hästen/ponnyn har fått skav där sadelgjorden sitter så får hästen/ponnyn gå lektioner barbacka ända tills det läkt.
 
Sv: Barbackaridning

Håller med BabieBus helt och hållet, det kan kännas som att någon "hoppar på ryggen" även med sadel. men så länge man har en mjuk och följsam sits kan det ju inte vara värre att rida barbacka än i sadel. Det blir ju i princip samma sak, bara att det kanske blir lite mer dämpat i sadel (kanske). Men om man har sen skumpig sits så kanske man ska tänka över saken lite.. dessutom får hästen mycket mer frihet vid barbackaridning, tror inte det finns någon som kan säga emot där..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: bigganl
·
Hoppning Hej jag har lite funderingar angående när man ska gå upp i klasser!? Hur har erat upplägg sett ut o hur många starter resp klassert har...
Svar
5
· Visningar
1 715
Senast: Tingelingen
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 233
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp