Barbackapaddar!

fridaxi

Trådstartare
Hej alla! Jag kunde riktigt hitta en tråd om tips på barbackapaddar som finns att köpa, så jag hoppas det är lugnt att jag skapar en. Då jag egentligen föredrar att rida barbacka men får dåligt samvete för sittbenens punkttryck och friktionen som blir på pälsen och hud så är jag i tankarna att framöver införskaffa mig en barbackapadd. Vet dock inte alls vad man ska köpa. Vill såklart inte betala en alltför står summa - men lägger såklart hellre någon tusenlapp mer om det är väldigt stor skillnad i kvalité och funktion. Är inte händig nog att sy en egen tyvärr :)

Det enda kraven är väl att det ska vara så bra för hästen som möjligt. dvs skapa så lite tryck och att den ligger bra. Kommer inte vilja ha stigläder. Någon som har själv och rekommenderar eller sett någon de verkligen inte tror på? Funderar på om en ride-on-pad kan vara något (finns bla. hos Ta*r)? Den lät bra och okej pris, men aldrig sett en sådan i verkligheten och känner ingen med en barbackapad.

Tack på förhand :)

Jag är inne på min tredje variant. Jag började med en helt slät barbackagjord, men bytte rätt snabbt till en Barefoot Physio ride-on. Just Physio är bättre uppbyggd än den billigare varianten och väldigt prisvärd. Den ligger bra på alla hästar som jag testat den på och man får bra grepp som ryttare. Jag har ridit i enbart den på min ena häst i över ett år, inga problem med galopparbeten etc.

Nu har jag en Grandeur Basic (kostar runt 4000) som är uppbyggd på ett något bättre sätt. På denna skulle jag tillochmed kunna våga sätta stigbyglar nån gång emellanåt, för uppbyggnaden är såpass stabil. Dock tycker jag att man har bättre grepp som ryttare på Barefoot-padden.

Jag läste senast igår att Mattes har en barbacka pad/sadel, där det inte blir punkttryck, då det verkar ha en bomliknande kärna. :up:
Funderar själv på att skaffa en.

Jag har en horsedream christ iberica. Eller nått åt det hållet ;)

7_530a0a3ee087c37b2545455a.jpg

Helt i fårskinn.

wp_002418_52e240209606ee3e92f7d6c9.jpg

Jag är inne på min tredje variant. Jag började med en helt slät barbackagjord, men bytte rätt snabbt till en Barefoot Physio ride-on. Just Physio är bättre uppbyggd än den billigare varianten och väldigt prisvärd. Den ligger bra på alla hästar som jag testat den på och man får bra grepp som ryttare. Jag har ridit i enbart den på min ena häst i över ett år, inga problem med galopparbeten etc.

Nu har jag en Grandeur Basic (kostar runt 4000) som är uppbyggd på ett något bättre sätt. På denna skulle jag tillochmed kunna våga sätta stigbyglar nån gång emellanåt, för uppbyggnaden är såpass stabil. Dock tycker jag att man har bättre grepp som ryttare på Barefoot-padden.

Så för hästens del tycker du alltså att grandeurs basic är bättre? Men inte att psyion är dålig eller skadlig om jag förstod det rätt? :) Hur är de storleks/viktmässigt? Smidiga? Är ute efer en smidig och gärna lätt padd - blir det bökigt och byligt så har jag ändå en dressyrsadel som fungerar bra.

Jag har en horsedream christ iberica. Eller nått åt det hållet ;)

7_530a0a3ee087c37b2545455a.jpg

Helt i fårskinn.

wp_002418_52e240209606ee3e92f7d6c9.jpg

Den ser ju alldelles för mysig ut! :D Och du är nöjd med den antar jag? något negativt? Tung? :)

Så för hästens del tycker du alltså att grandeurs basic är bättre? Men inte att psyion är dålig eller skadlig om jag förstod det rätt? :) Hur är de storleks/viktmässigt? Smidiga? Är ute efer en smidig och gärna lätt padd - blir det bökigt och byligt så har jag ändå en dressyrsadel som fungerar bra.
Jag tycker Physion är väldigt prisvärd och bra padd! Den är lätt, enkel att tvätta och du får bra grepp. Storleksmässigt funkar stl full på islandshäst och uppåt.

Grandeurs är väldigt uppbyggda, nästan som en sadel som är extremt flexibel, typ som en padd till bomlösa sadlar. Jag hade faktiskt väldigt svårt att vänja mig när jag bytte, jag tyckte nästan att Physion var skönare att rida i faktiskt, men nu har jag vant mig.

@fridaxi Negativt... Hmm... Den är inte tung i alla fall.
Nu vet jag en negativ sak! Sadelgjordsstropparna är i "plast" eller nått och stela. Går att byta hos en sadelmakare men jag har inte gjort det (än). Kanske att den är dyr? Vet inte vad de andra kostar men jag betalade nog runt 4000:-

Iberica-modellen sitter jag stabilt i eftersom det är "klossar" fram och bak :)

Säkert dagens dummaste fråga men varför kallar man det barbackapadd när man inte rider barbacka? Känns som att det borde heta ridpadd eller nåt. :D

Jag tycker Physion är väldigt prisvärd och bra padd! Den är lätt, enkel att tvätta och du får bra grepp. Storleksmässigt funkar stl full på islandshäst och uppåt.

Grandeurs är väldigt uppbyggda, nästan som en sadel som är extremt flexibel, typ som en padd till bomlösa sadlar. Jag hade faktiskt väldigt svårt att vänja mig när jag bytte, jag tyckte nästan att Physion var skönare att rida i faktiskt, men nu har jag vant mig.

Tack för all info om paddarna! tycker physion låterväldigt passande efter vad du berättat. Vill just ha enkelheten och att det lätt går att tvätta är ju ett stort plus!

@fridaxi Negativt... Hmm... Den är inte tung i alla fall.
Nu vet jag en negativ sak! Sadelgjordsstropparna är i "plast" eller nått och stela. Går att byta hos en sadelmakare men jag har inte gjort det (än). Kanske att den är dyr? Vet inte vad de andra kostar men jag betalade nog runt 4000:-

Iberica-modellen sitter jag stabilt i eftersom det är "klossar" fram och bak :)

tack med för svar :) Som jag skrev ovan så känns physion som mest passande - även om din såg otroligt mysig ut speciellt nu när vintern närmar sig :o

Här är en bild på Grandeur Basic på min häst
573C326D-4925-4508-ADEB-352DE4855F3D_zpszhr0niow.jpg

Och detta är då Barefoot Physio
B08F5EB0-1D2C-4D04-AA64-2DF0B145EEDA_zpsokf0rlds.jpg

Det enda som störde mig med Physion var att den är ganska framskuren och därför låg utanför alla schabrak framtill.

Här är en bild på Grandeur Basic på min häst
573C326D-4925-4508-ADEB-352DE4855F3D_zpszhr0niow.jpg

Och detta är då Barefoot Physio
B08F5EB0-1D2C-4D04-AA64-2DF0B145EEDA_zpsokf0rlds.jpg

Det enda som störde mig med Physion var att den är ganska framskuren och därför låg utanför alla schabrak framtill.
åh vad bra med bilderna, tack! Måste nog säga att barefooten ser lite väl framskuren ut precis som du säger... Samt att grandeuren var mycket smidigare än vad jag först trodde med :). och då jag har väldigt väldigt korta ben är det ju tvärtemot vad jag vanlgitvis behöver. är "framskurningen" uppbyggt på något sät - eller bara tyg? Har du sett att det finns en dressyrmodell av barefoot physion, det kanske vore bra :). Åh varför har jag alltid sådan beslutsångest!

@lady_vip visst var det din Grandeur jag fick klämma på? Blev iaf väldigt imponerad! Ingen erfarenhet av barbackapaddar men denna kändes ju väldigt vettig om man ville ha alternativ t sadel

@lady_vip visst var det din Grandeur jag fick klämma på? Blev iaf väldigt imponerad! Ingen erfarenhet av barbackapaddar men denna kändes ju väldigt vettig om man ville ha alternativ t sadel
Det är den du klämde på :)

@fridaxi Physion är helt utan paddar och uppbyggnad, förutom över ryggen där den är dubbel och extra paddar kommer med så du kan lägga i så mycket du vill.
Jag har inte sett att den finns som dressyr, är det den pälsade du menar?

Det är den du klämde på :)

@fridaxi Physion är helt utan paddar och uppbyggnad, förutom över ryggen där den är dubbel och extra paddar kommer med så du kan lägga i så mycket du vill.
Jag har inte sett att den finns som dressyr, är det den pälsade du menar?
Ja dressyrmodellen är pälsad och med stöd☺
Får se vad som blir nu då... hade inte physion varit så framskuren hade jag nog valt den redan nu

Liknande trådar

Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Yrja
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 071
Utrustning Ja, är det någon som har testat barefoots barbackapad - tror att den heter ride on pad? Ligger den bra, stilla osv? Den är tänkt till...
2
Svar
23
· Visningar
7 117
Senast: Emmah.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka