Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Återvinningsiden är toppen.

Men akta er för minkpälsar, dom blir snorhala att sitta på......Men superlena..... :D

Återvinningsiden är toppen.

Men akta er för minkpälsar, dom blir snorhala att sitta på......Men superlena..... :D

Ja, min kompis som är sadelmakare varnade mig just för det :o. Mer rutschbana än päls, sa hon... :angel:

Hon rekommenderade fårskinn som man lägger "mothårs". Kanske är bäst att tänka på :devil:

Ååååhhhh jösses! Det här var det roligaste jag sett på länge! Så j-a kreativt!!!! GRATTIS säger jag!

DSC03184.JPG

KL

Var på Erikshjälpen igår och fyndade två pälsar! :idea: En fuskis, långhårig, till mig och en fårskinnspäls, i svart, till min väninna. De kostade 200 kr respektive 300 kronor. Erikshjälpen i stan betraktas som "dyrt" och Röda Korset, som i stan har vääääldigt begränsad öppetid, är oftast betydligt billigare.

Hursomhelst. Jag slaktade barnens (och nånstans här måste jag ta och skärpa mig, kidsen är ganska irriterade på mig :angel:) badkorvar, köpte ett shabrak, glömde köpa pad och satte igång igen!

Denna gången insåg jag att jag kunde tima kappans båda fickor och lägga dem framför knäna!! :idea: Helt suveränt! Dessutom kom min smarta kompis på att man kunde sy en muff av en arm! Vi diskuterade länge hur 17 man ska få ihop en muff med tyglar som man faktiskt ska hålla i, men gav upp, och tänkte att vad tusan!! SKitsamma. Muffen är kul och man kanske kan värma en hand i taget. (VI var också inne på "snillrika" hål i muffen man kunde dra tyglarna igenom och annat smart man kommer på sent på natten... :D men av ngn anledning blev det inget av det)

Jag blev färdig ngn gång sent efter midnatt och struntade rätt mkt i att huset såg ut som kriget. Så ni får ha överseende med att ni får detaljstudera min tvätt som hänger på tork! :o

DSC03192.JPG

DSC03189.JPG

DSC03191.JPG

PS; den förra jag sydde var ju superdupertoppen att rida i!! Stackars häst bara, vi stod och garvade järnet i typ 15 minuter medan jag ohc två vänner provred skapelsen... jag har fortfarande dåligt samvete för hans känslor... Men dessa barbackapadar är helt suveräna!!! Och för mig/oss räckte det gott med en rejäl och bra täckesgjord faktiskt!

Svårt att se hur den ser ut när den är svart, det är skitsvårt att fota svarta pälssaker (erfarenhet av att fota svart liten hund ;)) Ta gärna bilder sen när den är på hästen :)

Min har numera blivit rosa, köpte rosa fårskinn till bilen på Gekås som jag limmade dit. Tyvärr gjorde det at jag sitter för brett så nu måste jag bygga upp sitsen lite för att höfterna ska överleva ;) Snart är det ingen barbackapad längre, snarare en bomlös...

da29a6bf.jpg

41a07793.jpg

Fast jag kan inte ha det schabraket till, det är för stort men det är köpt till den bomlösa för den behöver större schabrak.

En liten bonusbild på mitt fina träns som ska matcha sadeln ;)

Fick två pannband så ett fick bli nosgrimma fick dock byta nospannbandet till ponnystrl.

9b006d15.jpg

Hej jag har tänkt och sy en barbackapad, men jag hade tänkt mig och bara ha en voljock och fästa en sorts spännanordning i voljocken och inget mer. Varför ska man T.ex voljock och sen ett schabrak eller likande. Är det någon som kan ge mig ett bra tips på hur man ska fästa spännanordningen i voljocken och vad kan man använda? Tänkte eventuellt använda ett gammalt bälte helt enkelt. Detta blir en väldigt enkel pad för jag vill bara ha något mellan mig o hästen.

Att jag har schabrak under beror på att det inte går att stoppa sadeln i tvättmaskinen så jag vill inte förstöra den men annars går det väl utmärkt med bara en vojlock, men den ligger ju still om du helt enkelt tar en täckesgjord med bra resår och spänner fast den med.

DSC01744.jpg

Så här syr jag på min understa vojlock/schabrak för att kunna fästa två sadelgjordsstroppar i ringarna sen och så använder jag en vanlig sadelgjord. Det går utmärkt att ta vanligt spännband och vika dubbelt runt ringen och sy ihop, sen gör man hål så har man stroppar.

Aha, du har återvunnit en "slaktad" grimma ser jag... :D

Då jag nuhar det mesta hemma för kunna bygga mej en själv undrar jag ifall jag kan använda gjordarna från ett "slaktat" täcke till att fästa "ringarna", har också ett "slaktad" grimma jag kan använda, med eller blir detför brett och klumpigt ?

Jag tror faktiskt det skulle kunna funka, lite knölar det sig säkert vid ringarna men inte så det kommer att störa tror jag.

Tänker inte slakta "din/MIN om du tror det utan ha den som en mall. Är liksom lite "trött" på att hela tiden få alt "extra" jag behöver på plats innan jag kan sitta upp, så jag tänkte "bygga in" allt i den jag ska göra.... Fårskinnspadd och gelpadd/gelsits m.m. Har införskaffat sådana där "badkrovar" som jag dels ska ha till padden men också som hinderbomsförgrovare på dom smala björkslanaor vi nu har....
Snart är allt i stallet av "man tager ,Kajsa Warg, vad man haver"-typ :D

Den gamla kanske det finns nån annan som kan rida med när du fått din utimata klar :) Hoppas det går bra för dig så du kan sitta som en prinsessa sen ;)
Det är bra med återvinning!! Jag sparar på typ allt, bäst vad det är så behöver man det.

Senast ändrad:

Jag tror tyvärr att din snart har gjort sitt då jag har använt den hela tiden sen somras någon gång på alla stallets hästar.
Det har börjat bli små hål i lurvet på sitssen bl.a......

I dag tog jag hem bl.a. dom där 2 nylonbanden med hål i som man har och spänner täckena med framtill. Har ju fyra likadana efter att ha slaktat 2 likadana urtrasiga regntäcken. Tänkte ha dom som sadelgjordsstroppar, dom är ju hålade och färdiga :D

Nu har jag gjort en hippsaver med kanal som ska ligga typ i sadeln, har ett fårskinn närmast ryggen som bara sitter fast i fram och bak-kant så mellan det och resten av sadeln ska jag lägga den. Hoppas bara det inte blir för högt med alla lager, det glider ju mer ju högre den blir.

7ceb0188.jpg

fdcd2ee8.jpg

Senast ändrad:

Ja det är det, ett av lite bättre kvalité. Antagligen trycks det ihop till största del men min häst har ingen ryggrad som sticker upp men tänkte att en kanal som lättar lite på trycket nog är på sin plats när jag kommer sitta på en ganska smal yta. Då blir det ju ännu mer tryck på ryggraden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar