Ranger

Trådstartare
Jag kanske ska rida barbacka nästa lektion på ridskolan. En av hästarna har fått skav av sadeln, men på ett ställe som man inte skaver ytterligare på om man rider barbacka.

Är det något jag ska tänka på förutom att försöka hålla balansen och sitta rakt över hästen? Jag började ju rida som vuxen och har inte varit med om barbackaäventyren som de flesta ponnyryttare har upplevt. :)

Såg ett tips på utrustningssnacket om att helskodda ridbyxor gör att man slipper sticka sig på pälsen på ryggen. Helskodda ridbyxor har jag redan så det är inga problem.

Något annat?

Sv: Barbacka

Jag kanske ska rida barbacka nästa lektion på ridskolan. En av hästarna har fått skav av sadeln, men på ett ställe som man inte skaver ytterligare på om man rider barbacka.

Är det något jag ska tänka på förutom att försöka hålla balansen och sitta rakt över hästen? Jag började ju rida som vuxen och har inte varit med om barbackaäventyren som de flesta ponnyryttare har upplevt. :)

Såg ett tips på utrustningssnacket om att helskodda ridbyxor gör att man slipper sticka sig på pälsen på ryggen. Helskodda ridbyxor har jag redan så det är inga problem.

Något annat?

Jag har ridit en del barbacka innan och jag har aldrig haft något problem
med päls i brallorna, ahha :)
Mest att det är lite svårare att rida utan sadel (tycker jag då) mest för att man gliiiiiiider så lätt haha :)

ett tips är att inte hamna för långt bak då många hästar kan tycka det är obehagligt, tex vid uppsittning.

lycka till:)

Det här med sticks i byxorna har mycket med att göra vilken kvalitet hästen har på hårstråna, nu menar jag inte kvalitet som bra/dåligt utan mer om den har långa, korta, mjuka, hårda strån. Jag har ridit en hel del hästar barbacka och en sak som jag har märkt är att ljusare hästar och speciellt fuxar sticks mer. Detta är säkerligen ren slump, men det har ändå stämt in väldigt bra. Ju mörkare häst, ju mindre sticks.
Är det någon mer som märkt av detta (det kan ju ha med färgen att göra hur håren är uppbyggde) eller är det bara slump?

Det bästa knepet är att bara slappna av, oftast lättare sagt än gjort. Men spänn inte benen och knips inte med knäna, det kommer bara göra det skumpigare och lättare att glida åt sidan. Det är ett bra tips att inte sitta för långt bak, sitt där som du brukar sitta när du har sadel, alltså lägsta punkten efter manken. Detta kan stämma lite dåligt på hästar med hög manke (som också är väldigt obekväma att sitta på) Men annars brukar det bli av sig själv att man sitter där man ska. På en del hästar glider man lätt bak och då får man hoppa fram igen, men det brukar man ju märka, det är ganska obekvämt att sitta för långt bak med.

Och ett nybörjartips: Känns det osäkert med balansen, håll i manen så slipper du dra hästen i munnen. ;)

Tack för alla tips! :)

Det gick ganska bra idag. Han är svårt att sitta balanserat på i traven även med sadel men mot slutet räckte det med en hand i manen för att jag skulle kunna sitta kvar på mitten. Han har rätt så kort, tunn man så det var inte mycket att hålla fast i. Men jag ryckte honom i vart fall inte i munnen :) Galoppen var superskön. Hade han (och jag) orkat hade jag gärna ridit galopp hela lektionen.

Summering: Svårt, men superkul!! :)

det ÄR underbart att rida barbacka men oj var skumpigt det är ibland :D

Tror faktiskt det är något speciellt med fuxar. Alla sticksiga jag suttit på var fuxar. Visst finns det andra som sticks med men inte alls lika mycket som fuxar.

Nu är väl detta kankse inte något tips direkt, och så är väl det olika från person till person, men jag tycker iallafall personligen att det är mycket lättare att sitta ner på en häst barbacka än i sadel, och det gäller de flesta hästar jag ridit barbacka på, och det är en hel del.
Rider man barbacka måste man ju anstränga sig lite extra för att kunna sitta kvar om det blir lite skumpigt, medans om man har sadel kan man rida lätt några steg om man tappar balansen i traven t.ex.
Man (iaf jag) brukar få så go träningsverk i ljumskarna ibland efter ett riktigt barbacka pass, hahaha:grin:

Jag brukar inte ha träningsvärk efter en lektion men idag har jag det. *s* Korsryggen, höfterna och insidan av låren tycks ha tagit mest stryk. Men det är det värt :)

Ibland är det skönt att bli påmind om vilka muskler som håller kvar en på hästryggen, det är väl de musklerna som jobbar mest med balansen när man rider.
Förut red jag så mycket barbacka att det kändes konstigt med sadel, sen när jag inte ridit barbacka på ett tag fick jag träningsvärk. Då fick jag mig en funderare. Man behöver inte alls jobba lika mycket med balansen när man rider i sadel.

Red en lektion i dag barbacka , hade så otroligt kul ( red ett halvblod)
I början kan man lite skänkla fram hästen och kolla ordnetligt hurudana steg den tar.Man kan ju alltid hålla i i mannen :P Och ett bra knep som vår ridlärare gav oss är att om man nu skänner att man håller på att glida av till höger så vänder man huvudet och tittar till vänster och tvärtom , och det funkade jättebraa :D och sen ge tydliga hjälper så den inte missförstår en och börjar tillexempel slängtrava en massa före galoppen

lycka till

Tror faktiskt det är något speciellt med fuxar. Alla sticksiga jag suttit på var fuxar. Visst finns det andra som sticks med men inte alls lika mycket som fuxar.

tjaa, har inte ridit barbacka på fuxar men min medis som är palomino sticks ganska bra.. fast de andra hästarna i stallet, mörkbrun & brun sticks lika mkt :)

Jag tillhör också den kategorin som lärt mig rida i vuxen ålder och jag tycker fortfarande att jag suger:o skulle jättegärna rida barbacka men är helt enkelt för feg för det... :crazy: GRATTIS iaf till att du testade:laugh:... och att du tyckte det var kul, jag är faktiskt riktigt avvis:o

kl

Red väldigt mycket barbacka som ung och tänkte därför en dag att jag skulle prova på. Herremin je, jag fick be hästen mycket vänligt att han skulle röra sig nätt. Jag kunde mig som en smörklick på en het potatis. Sadel blir det för min del fortsättningsvis. Balansen har visst åkt åt skogen.

Jag är innerligt glad att jag tog chansen när den dök upp :) Som barn var jag ganska harig av mig. Hade jag ridit då hade jag nog inte vågat mig på något så äventyrligt som en barbackaritt. Det är delvis av den anledningen som jag nu i vuxen ålder bestämt mig för att prova allt, åtminstone en gång.

Jag är riktigt avvis iaf... :o personligen tycker jag det är tillräckligt svårt att hålla balans i sadeln å ändå har jag en mkt stabil westernsadel:o Enda gången jag suttit upp barbacka var den gången när jag från det blå bestämde mig för att sätta mig på min älskade "dromedar" första gången... Har dock aldrig vågat mig på en tur från gården.... har funderat på att införskaffa mig en barbackagjord från Hööks (eller om det var Börjes) men har inte kommit längre än till tanke...:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
911
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka