Barbacka- vad tycker ni?

Sv: Barbacka- vad tycker ni?

Jag tycker du kan rida barbacka, bara du känner att det känns rätt, men jag hade ändå varierat med sadel :)

Jag rider nästan barbacka. Jag rider med ett schabrak en gelépadd och en fårskinnspadd med en tömkörningsgjord som håller det hela på plats.
Jag har ridit så sen 1 dec-05. Både jag och hästen trivs mycket bättre utan sadel. Det är som du säger, att man får bättre kännsla.
Jag gav dock upp sadel letandet för att inget lyckades passa inte en bomlöst. Han skjuter fram allt och är svår att hitta sadel till pga hans vida bom han behöver.

Ibland kan jag sakna att kunna stå upp i galoppen men vi överlever.

Jag och Fabbe med våran "sadel"
ridturblandat077.jpg
[/IMG]

jag tycker det är rätt skönt att rida barbacka när man inte orkar göra något annat. haha rätt slappt men men .. oftast när jag rider barbacka så har jag bara mjukisbyxor på mig ..:angel:

Barbacka trivs jag också bäst med. Kan dock itne rida ut barbacka, då han flyger i luften, men dressyr/markarbete inga problem alls. Får till och med komentarer som:
- Faen vad bra han går barbacka.
- Hur kan du sitts så fint barbacka på din skumpiga polle.
. m.m.
Så dressyr tycker itne jag är några problem alls. Jag rider dock bara barbacka dressyr kasnke 1.2 gånger i månaden, vill inte bli som jag vart på den andra pollen då jag aldrig red i sadel på slutet då jag kom åt henne bättre utan, men man bör ju kunna rida hästen bra utan sadel också. Nu säger jag inte att du rider dåligt med sadel, (vill inte få missuppfatningar ) :P

Jag rider nästan barbacka. Jag rider med ett schabrak en gelépadd och en fårskinnspadd med en tömkörningsgjord som håller det hela på plats.
Jag har ridit så sen 1 dec-05. Både jag och hästen trivs mycket bättre utan sadel. Det är som du säger, att man får bättre kännsla.
Jag gav dock upp sadel letandet för att inget lyckades passa inte en bomlöst. Han skjuter fram allt och är svår att hitta sadel till pga hans vida bom han behöver.

ridturblandat077.jpg
[/IMG]

någon som skrev om att sitsen inte blir bra barbacka...jag tycker det där nästan ser exemplariskt ut! det där är det jag eftersträvar i alla fall! jag är ingen expert...men hon har lång, böjd rygg, bra tyngdpunkt, ser mjukt ut , sitter riktigt (enligt mig) på ryggen...etc etc... har dock sett måååånga bilder på ryttare med sadel som har jätte konstig sits. överdriven "bakvikt" , stolsits, kommer inte ner djupt, svankar alldeles för mkt...osvosvosv...har inget emot sadlar speciellt inte om de är bra och välanpassade hästen, men det är inget fel att rida barbacka. så vida hästen tillåter det (rygg osv). man tränar ju dessutom balans, styrka och koordination på ett helt annat sätt än man gör i en sadel.

(duckar för flygande föremål..)

Hej!! Min erfarenhet av barbacka är underbar. Jag satt och träna för tränare för många år sedan och jag "traglade" och "traglade" men det kändes aldrig perfekt. Till slut fråga min tränare om jag brukar rida barbacka någonting?? -Nä skall man det??? jag testa och gjorde det minst en gång i veckan i minst 30min. Efter två månader fick jag uppleva aha känslan både i sadel på träningen och barbacka.
Så njut vidare säger jag bara!!!

kul att det vart positiva funderingar i tråden! :rofl:

enad nackdelen kan jag tycka är att det blir så knepigt att komma upp utan hjälpmedel, då jag är ganska osmidig.:smirk: men jag överlever nog det också.. och när hästen fäller och man får stickande hår i rumpan.. :crazy:

nu när hästen bockar så vet jag hur jag ska sänka benen, och det hade jag nog inte kommit på utan barbacka-ridningen. :banana:

Jag rider jämt barbacka, har alltid gjort det. Är i så pass bra balans att det inte påverkar min ponny negativt, snarare tvärtom. Kommer mkt närmre och kan inverka med mkt mindre hjälper då, så det är uppskattat från båda parterna! :)

Fast att den inte rör sig fritt genom ryggen och vill korta överlinjen behöver ju inte ha att göra med att ryttaren ridit barbacka. Det kan ju bero på en miljon andra faktorer?
Att ryttaren inverkat bakåt med handen?
Att hästen ridits in av en ryttare som ridit framifrån och bak?
Hästens naturliga rörelsemönster?

Jag älskar att rida barbacka på mina ponnis. Finns det något roligare?

Jag rider rätt mycket barbacka när jag rider min medryttarhäst. Tidigare har jag haft en lite halvtaskig sits, men den och balansen har blivit mycket, mycket bättre sen jag började rida barbacka. Jag får en bättre känsla för hur jag sitter och rör mig samt hur hästen rör sig när jag inte har sadel. Ska kanske tillägga att jag rider i antingen en flatback-hoppsadel när vi hoppar eller rider ut, och en dressyrsadel när vi rider dressyr.

Det som jag tror är bäst är att man gör det som känns bäst. Känns det bra att rida barbacka, så gör det! Känns det bra att rida med sadel, rid med sadel. Bara man hela tiden har koll på att hästen inte tar skada av det man gör med den, oavsett vad man gör.

En av våra hästar fick en vinter ett jättefult ryggskav av en sadel jag provade för ev ett köp. Ett ridpass och han var förstörd/avskavd för månader framöver. :( Så den vintern red jag nästan uteslutande barbacka, hade sadel kanske 1 gång/vecka.

Det som hände var att 1) jag fick mkt bättre sits! Jag blev starkare och orkade använda sitsen korrekt. Så då jag sedan tävlade den säsongen hade jag höjt mitt sitsbetyg ett snäpp. 2) hästen mådde bra, höll muskulaturen fint 3) min medryttare blev barbackafrälst och kände att hon kom åt honom kt bättre barbacka & rider sen dess uteslutande barbacka på honom på sina riddagar. Hästen i fråga är en äldre gentelman, trygg & stabil och väl musklad.

Min sambo rider barbacka kanske hälften av veckans dagar, men då han rider rena dressyrpass för tränare har han sadel. Han trivs med att rida barbacka, den kontakt han får med hästen och hästen verkar trivas ypperligt han med. Han rider honom även en hel del i bara grimma & grimskaft. Han tycker att den kommunikation han får med hästen under passen med minimalt med utrustning gör att han fått ett bättre samspel med hästen och det har gett mkt gratis då han trimmar vanliga pass med sadel. Ekipget i fråga tävlar Msv B dressyr och ryttaren har mkt god sits som han alltid fått beröm för.

Vår tredje häst rider vi nästan aldrig barabcka på. Hon är så bred, hal och skvättig att det är lite självmord att göra det. :o Sen är hon känslig i sin rygg & föredrar att ha sadel.

Vår fjärde häst är bara 3 år och riden 10-talet ggr. Hon är endast riden med sadel hittills men jag antar att sambon kommer att prova barbacka i framtiden.

Vi trivs också barbacka :)
rider gärna barbacka någon/några ggr i veckan.

Jag har min trygga gentleman, så det är lugnt och fint hemma på ängen:
rompvolt.JPG

mvh
CiaAn

Jag tror att det bara är positivt att rida barbacka. Men, det förutsätter en BRA barbackasits hos ryttaren. Precis som en dålig sadel så kan också en dålig sits skada hästen.

En bra barnacka sits är mjuk och placerar vikten på ett bla sätt på hästens rygg. Den belastar inte samma pukter hela tiden och den är följsam.

En sadel belastar samma punkt på hästen konstant, och med konstant tryck. Den är inte heller specioellt följsam men fördelar istället trycket på en större yta hela tiden.

Min tro är att variation är bra. Och att det kan vara individuellt vad som fungerar bäst. Men viktigast är dock att ALLTID ha en mycket bra passande sadel och en mycket bra passande sits.
Själv rider jag alltid barbacka numera, med undantag från en del tillfällen då jag använder sadel av olika anledningar.

Jag är inne på ditt sitsförbättrande-spår.

Min häst fick också problem med skav, vid sadelgjorden, så för att kunna arbeta honom under hela hösten fick jag göra det barbacka.

När man rider barbacka måste man tänka så mycket mer på sitsen. Lutar man sig lite för långt fram så börjar man skutta där uppe, lutar man sig för långt bak glider man. Eftersom hjälperna kommer fortare och tydligare fram till hästen måste man lära sig att plocka isär och förfina hjälperna så hästen inte blir förvirrad.

Det enda negativa jag upplevde angående sitsen var att jag hade lite svårt att sitta i traven när väl sadeln kom på eftersom det var för stumt... :smirk:

ridturblandat077.jpg
[/IMG]

Det finns ju barbackasadlar :idea: Aldrig funderat på en sån? Tänkte eftersom du saknar att kunna stå upp i galoppen ^^
Och det där ser fint ut tycker jag, fin sits! :)
Jag älskar att rida barbacka gör det inte så ofta men det händer ^^

Vi trivs också barbacka :)
rider gärna barbacka någon/några ggr i veckan.

Jag har min trygga gentleman, så det är lugnt och fint hemma på ängen:
rompvolt.JPG

mvh
CiaAn

såsom du skriver och bilden visar; så känns det för mig när jag rider barbacka. det föreställer en harmonisk bild :rofl:
dock önskar jag mina hästar att de visade sig lika bra på bild! ;)

jag håller helt med dig om att det är lättare att inverka på hästen barbacka!

i våras red jag bara barbacka på min medryttarpolla i flera månader när hon var dräktig. och jag tycker att det var mkt lättare! dessutom är det ju mkt mysigare och man får en riktigt bra balans på köpet :D

Man kan stå utt utan sadel, men det är helt galet jobbigt! :D
Men man får jäkligt bra träning av det! :D

jag rider lika bra barbacka som med sadel.
och då rider jag "lätt" utan problem.
Också rider jag också unghästar som "bockar" glädjeskuttar. Jag tycker alltid det känns som att hästarna tycker det är roligare :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 638
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Träning Jag känner att jag behöver lite tips och bollplank. Min pålle har varit lite knepig i inridning osv plus att han har lyckats skada sig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 084
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar