Reflektion efter dagens ridtur, jag måste vara väldigt snabb i handen och absolut inte ge honom något att stödja sig på samt snabba uppresande tygeltag annars blir han vääldigt seg i munnen! Fungerade fint idag och han gick jätte fint på slutet så avslutade och hoppade av. Berömde massor! :D

Kanske börjar hitta lite knappar. :d

@super Alltså jag ska inte gnälla med mina sjuklingar efter att ha läst din lista, herreminje:wtf:! Du är tamejtusan värd en medalj för att du orkar, i synnerhet med historierna på dina gamla hästar dessutom.

Tack snälla du!!!:bow::love:
Det har på något märkligt vis blivit vardag med skadade hästar. Känns snarare onaturligt nu när han faktiskt är frisk och fungerar. Ta i trä!.!.!.!:nailbiting: Vågar knappt ringa min tränare för varje gång jag trott att nu kan vi kanske snart vara så pass igång så vi kan åka och träna så har det hänt något.. :rage:
Min tränare har inte ens sett hästen live..:grin:
Jag tycker faktiskt att jag fått min kvot för resten av livet nu!!:meh:

@super jag fattar inte hur du öht lever typ med den skadehistoriken ? :( stackare ! :( Hade aldrig öht orkat .

Vad snällt sagt, tack!!:heart
Ska ärligt säga att jag flera gånger har tänkt att nu skiter jag i det här med hästar men har väl svårt att erkänna mig besegrad..:o:grin:

Hahahaha läste nu mitt eget inlägg och man måste verkligen korrekturläsa med den här telefonen.... Det ska naturligtvis stå kronranden och inte kronprinsen..... Samt kötthoven och inte köttbiten...
Så lite som han är riden så tror jag att det kan vara en variant av smärtminn e käke och nytt trick.
Vad händer om du rider honom ur form?
Ta upp huvudet sysselsätta o galoppera mer. Typ....trava bommar

Hade ejTE="tuaphua, post: 17428870, member: 2948"]Kan tillägga att min gjort exakt samma. Antingen reste han sig eller så brakade det iväg och han tog inte förhållningar. Han kunde rent av sticka helt. Jag fick slut på det genom att gasa på och bara rida galoppen när han stack. Och sen fortsätta galoppera när han inte ville galoppera mer. Inte helt kul iom att om han blev skraj kunde det ur full galopp vara på väg åt andra hållet, rakt upp eller ja.. Man satt rätt löst.
Nu förstår jag ju i efterhand att han hade ont i truten. Enligt tandis har han haft det så sen han var runt 2,5-3 år om jag inte minns fel. Det var iaf lagom till inridning och ett bra tag innan jag fick honom. Vilket kan förklara en del av varför de hade såna prob med honom.
Han har inte stuckit en gång sen tänderna fixades av riktig tandis. Även om han absolut sneat till någon gång sedan dess.. ;)[/QUOTE]Hade ej läst s.2
Bra att du skriver om tandvård.
Jag har använt den ende certifierade i S sen 12 är tillbaka. Han är magisk. Vilket även de Vet som jobbat med honom oxå erfarit. Tyvärr är det mest proffs travtränare som insett vinsten i prestation.
Han bor nu i Norge, men åker till sina stora travtränare och kommer hem till mig. Han tittade även på 1,5 åringen.
Gjorde världens misstag och hade en tandutbildad vet ute akut 2v. Innan
Det var det värsta jag har varit med om! Hästen ramlade under sederingen och ingen behandling
Hästen hoppade ur munstegen ideligen, vet stog på knä.,.....hemsk attityd. Kände mig som om jag hade skaffat min första häst dagen innan. Aldrig mer

@super.
Hoppas att det bli bra snart med din nya fine.
Du har haft din beskärda del med elände

.

Senast ändrad:
Hade ejTE="tuaphua, post: 17428870, member: 2948"]Kan tillägga att min gjort exakt samma. Antingen reste han sig eller så brakade det iväg och han tog inte förhållningar. Han kunde rent av sticka helt. Jag fick slut på det genom att gasa på och bara rida galoppen när han stack. Och sen fortsätta galoppera när han inte ville galoppera mer. Inte helt kul iom att om han blev skraj kunde det ur full galopp vara på väg åt andra hållet, rakt upp eller ja.. Man satt rätt löst.
Nu förstår jag ju i efterhand att han hade ont i truten. Enligt tandis har han haft det så sen han var runt 2,5-3 år om jag inte minns fel. Det var iaf lagom till inridning och ett bra tag innan jag fick honom. Vilket kan förklara en del av varför de hade såna prob med honom.
Han har inte stuckit en gång sen tänderna fixades av riktig tandis. Även om han absolut sneat till någon gång sedan dess.. ;)
Hade ej läst s.2
Bra att du skriver om tandvård.
Jag har använt den ende certifierade i S sen 12 är tillbaka. Han är magisk. Vilket även de Vet som jobbat med honom oxå erfarit. Tyvärr är det mest proffs travtränare som insett vinsten i prestation.
Han bor nu i Norge, men åker till sina stora travtränare och kommer hem till mig. Han tittade även på 1,5 åringen.
Gjorde världens misstag och hade en tandutbildad vet ute akut 2v. Innan
Det var det värsta jag har varit med om! Hästen ramlade under sederingen och ingen behandling
Hästen hoppade ur munstegen ideligen, vet stog på knä.,.....hemsk attityd. Kände mig som om jag hade skaffat min första häst dagen innan. Aldrig mer

@super.
Hoppas att det bli bra snart med din nya fine.
Du har haft din beskärda del med elände

.[/QUOTE]

Ja, jag säger också aldrig mer. Trots att jag absolut inte varit med om något hemskt så. "Bara" att de inte lyckats hjälpa min häst med rätt vinklar i hans lilla trut och han haft ont.
Jag är frälst och har fått upp ögonen för ngt nytt som jag vetat för lite om.

Tyvärr är det ju svårt för de bra tandisarna att jobba i Sverige IOM att man haft problem med några av de som gått snabb-utbildningar i USA och förstört trutar på hästar här. Och tyvärr grupperas de som gått långa utbildningar ihop med de som gått snabbjoxet IOM att man anser alla utbildningar från USA höra ihop. Så har du gått 3-4 år räknas du till samma grupp som de som gått någon månad.
Vettigt? Nej!
Så det här borde pratas mer om och tas upp för granskning och lagändring.

Det är för jävla sorgligt för både såna som mig som jobbar med träningsbiten att inte kunna hjälpa hästarna max IOM att de har ont och för lite kompetens finns(samt är lite ovisst lagligt om man vill använda sig av de utländska med mer kompetens).
Och det är sorgligt för de som är tex behandlare som ska behandla sekundära problem a la rygg eller hältor om munnen inte är gjord rätt.
Framför allt är det synd om hästarna!
Det är ju tyvärr nästan lättare att räkna de som har korrekt trut än tvärtom. :(

Reflektion efter dagens ridtur, jag måste vara väldigt snabb i handen och absolut inte ge honom något att stödja sig på samt snabba uppresande tygeltag annars blir han vääldigt seg i munnen! Fungerade fint idag och han gick jätte fint på slutet så avslutade och hoppade av. Berömde massor! :D

Kanske börjar hitta lite knappar. :d

Härligt! Hoppas det löser sig nu!

Ska ärligt säga att jag flera gånger har tänkt att nu skiter jag i det här med hästar men har väl svårt att erkänna mig besegrad..:o:grin:

Jag är bekant med känslan också och funderar på om nästa djur ska vara en teddybjörn. :angel:

Jag kan rada upp nästan lika många punkter när det gäller min f d häst. Togs bort vid 16 års ålder p g a artros i SI-leden. Han var förresten född på en måndag om någon undrar. :angel:

Nuvarande häst har ju "bara" spondylos och troligen också PPID (ska testas för detta om två veckor). :crazy:

Usch lite bakslag idag.:turd: Var ute och red med två andra och så skulle vi trava första gången och då stack han bara.:mad: Fick slita som en idiot för att få stopp på honom. :cry: Hatar verkligen att behöva ta så hårt i honom.:down: I slutet av ridturen så var han mjuk i munnen men ville då gärna krypa bakom istället. :cool: Funderar nu på att köpa en repgrimma med tyglar och rida med dubbla tyglar.

Uppdatering, om någon är intresserad. ;)
Köpte repgrimma med tillhörande tyglar på Hööks, fanns tyvärr bara i kornblått så jätte diskret, not.. Tyglarna bytte jag ut (då jag tyckte dom som var med var alldeles för klumpiga) till ett par kandartyglar och så red jag med både repgrimma och träns över och med dubbla tyglar. Vilken skillnad, inga dumma idéer att försöka sticka och när han blev lite tung så släppte jag bara på bettygeln sas och höll mer i repgrimmetygeln och då skärpte han sig direkt.:banana:

Uppdatering, om någon är intresserad. ;)
Köpte repgrimma med tillhörande tyglar på Hööks, fanns tyvärr bara i kornblått så jätte diskret, not.. Tyglarna bytte jag ut (då jag tyckte dom som var med var alldeles för klumpiga) till ett par kandartyglar och så red jag med både repgrimma och träns över och med dubbla tyglar. Vilken skillnad, inga dumma idéer att försöka sticka och när han blev lite tung så släppte jag bara på bettygeln sas och höll mer i repgrimmetygeln och då skärpte han sig direkt.:banana:

När du sen mer och mer vill gå över till bettinverkan kan du senare dra repgrimmetygeln genom bettringen. Men då måste du så klart se till att repgrimman sitter så att det går att ta en obruten linje sas med tygeln och att man inte drar bettet åt helsike för att de två punkterna inte synkar.

När du sen mer och mer vill gå över till bettinverkan kan du senare dra repgrimmetygeln genom bettringen. Men då måste du så klart se till att repgrimman sitter så att det går att ta en obruten linje sas med tygeln och att man inte drar bettet åt helsike för att de två punkterna inte synkar.
Jag rider som det är nu med dubbla tyglar, lite som med kandar så använder bara repgrimman när den verkligen behövs övrigt går han på bettet sas. Denna repgrimma var lite special då snörena till tyglarna löpte i kors under hakan så när man tar i tyglarna snörper det åt runt både näsa och nacke samtidigt. Samtidigt är det bara ett tunt snöre över näsan inte två som det brukar vara så denna är nog lite vassare än en vanlig repgrimma.

@super principen/tanken är ju likväl densamma så tror inte man behöver stirra sig blind på exakt material i sig , därav kommentaren ;)

Hööks "Reprimma" är otroligt mild och typ en grimma /remont .

Senast ändrad:
@super principen/tanken är ju likväl densamma så tror inte man behöver stirra sig blind på exakt material i sig , därav kommentaren ;)

Nja håller inte med om att den är mild med tanke på min hästs reaktion på den. Jag har även provat att longera i den och jag brukar ha svårt att hålla min häst trots träns och rem under hakan men kan säga att han lyssnade grymt mycket bättre på denna.;)

En vanlig repgrimma kan vara hyfsat lik remont beroende på mjukhet i rep och bredd på repen.
Men de där från Hööks är lite mer extrema just IOM tunnheten i repet och korsningen som också ger tryck på andra punkter. De är rätt tuffa.

Liknande trådar

Träning Hej, Jag har dykt på ett stort problem med min unghäst som är 4 år i år. Varken jag eller min tränare (som är en känd...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 122
Senast: StallB
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 746
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den. Jag håller på att rida in min 3-åriga arabvalack, det går jätte bra och...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama