Hade ejTE="tuaphua, post: 17428870, member: 2948"]Kan tillägga att min gjort exakt samma. Antingen reste han sig eller så brakade det iväg och han tog inte förhållningar. Han kunde rent av sticka helt. Jag fick slut på det genom att gasa på och bara rida galoppen när han stack. Och sen fortsätta galoppera när han inte ville galoppera mer. Inte helt kul iom att om han blev skraj kunde det ur full galopp vara på väg åt andra hållet, rakt upp eller ja.. Man satt rätt löst.
Nu förstår jag ju i efterhand att han hade ont i truten. Enligt tandis har han haft det så sen han var runt 2,5-3 år om jag inte minns fel. Det var iaf lagom till inridning och ett bra tag innan jag fick honom. Vilket kan förklara en del av varför de hade såna prob med honom.
Han har inte stuckit en gång sen tänderna fixades av riktig tandis. Även om han absolut sneat till någon gång sedan dess..
Hade ej läst s.2
Bra att du skriver om tandvård.
Jag har använt den ende certifierade i S sen 12 är tillbaka. Han är magisk. Vilket även de Vet som jobbat med honom oxå erfarit. Tyvärr är det mest proffs travtränare som insett vinsten i prestation.
Han bor nu i Norge, men åker till sina stora travtränare och kommer hem till mig. Han tittade även på 1,5 åringen.
Gjorde världens misstag och hade en tandutbildad vet ute akut 2v. Innan
Det var det värsta jag har varit med om! Hästen ramlade under sederingen och ingen behandling
Hästen hoppade ur munstegen ideligen, vet stog på knä.,.....hemsk attityd. Kände mig som om jag hade skaffat min första häst dagen innan. Aldrig mer
@super.
Hoppas att det bli bra snart med din nya fine.
Du har haft din beskärda del med elände
.[/QUOTE]
Ja, jag säger också aldrig mer. Trots att jag absolut inte varit med om något hemskt så. "Bara" att de inte lyckats hjälpa min häst med rätt vinklar i hans lilla trut och han haft ont.
Jag är frälst och har fått upp ögonen för ngt nytt som jag vetat för lite om.
Tyvärr är det ju svårt för de bra tandisarna att jobba i Sverige IOM att man haft problem med några av de som gått snabb-utbildningar i USA och förstört trutar på hästar här. Och tyvärr grupperas de som gått långa utbildningar ihop med de som gått snabbjoxet IOM att man anser alla utbildningar från USA höra ihop. Så har du gått 3-4 år räknas du till samma grupp som de som gått någon månad.
Vettigt? Nej!
Så det här borde pratas mer om och tas upp för granskning och lagändring.
Det är för jävla sorgligt för både såna som mig som jobbar med träningsbiten att inte kunna hjälpa hästarna max IOM att de har ont och för lite kompetens finns(samt är lite ovisst lagligt om man vill använda sig av de utländska med mer kompetens).
Och det är sorgligt för de som är tex behandlare som ska behandla sekundära problem a la rygg eller hältor om munnen inte är gjord rätt.
Framför allt är det synd om hästarna!
Det är ju tyvärr nästan lättare att räkna de som har korrekt trut än tvärtom.