Barbacka- vad tycker ni?

D

Dequines

Efter flera år på unghäst har jag kommit på finessen med barbacka! :rofl:
Jag har insett att jag får såååå mycket mer kontakt med pållen när jag rider barbacka än med sadel, så pass mycket att jag nästan börjar rata sadeln (!).
Jag vill hellre rida utan då jag känner att jag sitter bättre och kontrollerar hästen på ett annat sätt. t.ex. så klarar jag av bockningar och div stegringar bättre utan sadeln osv. känns knepigt att höra detta från mig själv då jag ofta varit ganska petig med utrustning och inbillat mig att det mesta behövs, fast jag vet att så inte är fallet.:banana:

Så vad tycker ni om min idé om att köra på med barbacka-stilen?
har ni några bra tips i min ridning på hur både jag och hästen kan "tjäna" eller inte på detta?

tacksam för tips och funderingar!! :bump:

Sv: Barbacka- vad tycker ni?

Första tanken är ju att du måste ha stött på ganska dåliga sadlar...

Har ju varit diskussioner här tidigare om att barbackaridning är skadligt för hästens rygg för att inte trycket fördelas osv..

Men klarar du av att rida som vanligt barbacka så fine.

Iof tycker jag nog att det är onödigt på unghästar. Det hör till inridningen att dom ska kunna ridas med sadel... Dessutom är det svårt för dig att underlätta för hästen barbacka. Svårt att rida lätt och stå i fältsits utan att klämma åt ngnstans.

Att rida barbacka ger dig inte världens bästa sits heller.. Du kommer få bra balans, men när du hoppar upp i en sadel igen kommer du garanterat ha stolsits...

håller med dig om det där med sitsen och tryckfördelningen, men dessa hästar är vana med sadel också, men klart att det påverkar. hade inte tänkt på det så.

Det är underbart att kunna rida barbacka! Jag saknar det:cry: . När jag var ung red jag mycket barbacka. Vid stallet där jag höll till och hjälpte till fanns det bara en gammal manskapssadel som vi var några stycken att turas om med ibland.
Idag har jag helt kommit från barbackaridningen, det känns helläskigt, vågar inte rida ut och är helt övertygad om att jag glider av om hästen tar två steg åt sidan:angel: . Har du några tips på hur man hittar tillbaka?

tycker inte man ska rida barbacka..eftersom man sitter direkt på ryggen på hästen..dessutom måst du ju haft totalt atastrofasadlar..

Jag håller inte riktigt med dig om det där med att hon inte har hittat någon bra sadel... Jag har en jättebra sadel på alla sätt och vis men du kan aldrig få samma kontakt som när du sitter barbacka. Prova att rida din häst barbacka ett par månader så förstår du vad hon menar. Man ska ha upplevt det.:) Det är en jättehäftig känsla. I början tyckte jag att det känndes konstigt men nu är det tvärtom. Jag rider ändå i westernsadel för att den fördelar trycket mycket bra över hästens rygg (som en dressyr eller hoppsadel inte gör). Men när jag rider barbacka trivs jag som bäst!

Jag rider mkt barbacka så det handlar inte om det. Är jättemysigt på alla sätt och vis, och kan vara bra för rakriktningen eftersom man känner mer vart hästen tar vägen. Men ska man rida dressyr får man inte lika bra inverkan barbacka eftersom ryggen inte är anpassad efter dina sittben vilket sadeln är. Man är mkt mer flexibel i en sadel.

Jag tycker du ska fortsätta att rida barbacka mycket. Jag red min unghäst nästan enbart barbacka första året och hennes rygg mådde alldeles utmärkt av det. Nu har jag oftast en fårskinnssadel/pad när jag rider barbacka, mest för att vinterpälsen blir lite ruggad och extra polstring kan ju aldrig skada.

Att man inte kan ha en bra sits barbacka är rena skitsnacket, såvida du inte har en häst som är som en tunna över ryggen.

Sen tycker jag iofs att du bör ha en bra sadel att variera med.

Håller verkligen med om att man blir lite anti sadel när man ridit barbacka länge. Man kommer närmre hästen och det går så mkt fortare att komma iväg :) .

En kompromiss är väl att rida bomfri sadel. Det kändes nästan som att rida barbacka, fast bekvämare (och tryggare) för både mig och hästen.

oh herregud, tack för både ris och ros! :rofl:

vissa av er förstår verkligen min poäng, och det tycker jag är skönt då jag inte vet av många som ens gillar att rida barbacka överhuvudtaget. sedan har jag haft bra sadlar, inte de bästa men de har funkat. det vart liksom bara så att jag fastnade mer och mer när jag insåg att jag kunde klara av de där bockningarna tex. =)
och hästarna reagerade bättre på mina hjälper-> så det är nog kanske väldigt individuellt ändå.
kan inte hålla med om att man blir mer flexibel med en sadel, där sitter man ju like a glove, men det är kanske bara min åsikt, eftersom att jag nu blivit frälst!

några tips vet jag inte, men jag kan säga att man måste nästan lita mer på sig själv än på hästen, då det för min del var så att jag tyckte inte jag kunde rida barbacka, men när jag övade mer och mer så kom det av sig självt efter ett tag! :banana:
känns så underbart att slippa de där stigbyglarna. ska jag vara ärlig så har jag aldrig tyckt om dem. :cool:

tack för alla svar och funderingar! kom gärna med mer! =)

Senast ändrad av en moderator:

Det är bar att du tycker att funkar! Men man ska inte rida barbacka för mycket, det är inte bra för hästarnas ryggar...

. Jag rider ändå i westernsadel för att den fördelar trycket mycket bra över hästens rygg (som en dressyr eller hoppsadel inte gör). Men när jag rider barbacka trivs jag som bäst!

Ang westren eller klassisk sadeln finns det många åskiter om vilken som fördelar trycket bäst... Själv så anser jag att westernsadeln är dåligt anpassad för de flesta hästar, man måste ju ha en häst med rak lång rygg (om man inte har arabstuk på det hela då räcker det med rak rygg). Hoppsadlar är gjorda för att HOPPA en runda på ett par minuter och dressyrsadeln är gjord för att passa bra när hästen få i rätt form. Barbackaridning har jag sett vad det gör på ryggen hos en häst och det var skrämmande. Musklerna var stenhårda samt fulla med slaggprodukter, den personen hade ridit barbacka ett antal månader pga att hon inte hade en sadel. Det ångrade hon kan man ju säga. Hon red bra barbacka och flängde inte runt.

okej.. börjar förstå grejen att en del blir förstörd. men nu handlar det inte om att jag aldrig använder sadel, för det gör jag. men att jag ratar den är en helt annan sak. jag föredrar inte sadel framför barbacka-ridning.
hästarna som jag rider har ännu inte påvisat negativa saker såsom spända ryggmuskler och dylikt, men vad exakt kan vara de flesta konsekvenserna med barbackaridning?

Kan inte låta bli att lägga näsan i blöt ;)

Har man en häst som inte har några ryggproblem och som är trygg, så ser jag det bara som en fördel att man då och då rider barbacka.
Jag rider också gärna barbacka då och då - Mysdressyr brukar jag kalla det. Att skritta ut barbacka är också mysigt :)
Fast naturligtvis gillar jag även att rida i min dressyrsadel :love: Man kan väl göra lite av varje.
sitsen kan man förstöra av dåliga sadlar eller att man helt enkelt inte bryr sig om sin hållning och/ eller att man inte har kommit underfund med grunden och kraft/tyngdcentrat.
Sitsen kan med fördel övas barbacka och i sadel :D

Det är mycket värre för hästar att gå med en dåligt anpassad sadel än att de rids barbacka. Att få till en välpassande sadel är en hel vetenskap, det är därför jag alltid tar hjälp av en legitimerad sadelutprovare. är det något som verkligen förstör hästryggar så är det illasittande sadlar.
Ni har säkert sett hästar som blivit klämda av sadeln och fått tillbakabldade muskler bakom bogbladen - gropar (sådanna gropar kan även finnas på äldre hästar eller hästar som varit sjuka, så det är inte alltid sadelproblem).
Att gå med fel sadel måste ju vara minst lika hemskt för hästen som att springa ett joggingpass med skoskav -fel skor.

RID BARBACKA OCH TRIVS!!:p

mvh
CiaAn

MMm, minns solskensbarbackaturerna på farbrorns bruksnordis. Den runda ryggen var knappast påverkad av min lilla lätta rumpa! Som den var på den tiden alltså...:crazy:

Min hästar idag med den vikt jag har (inte såå tung..) fördelat på insidan av låren och en hel del på sittbenen skulle jag nog inte gärna rida barbacka... Inte för ridningens bästa alltså. Även om det kanske skulle vara kul. Plus att med den katapultsving som travaren har i sin överdrivet långa rygg inte skulle vara en söndagsutflykt att sitta på i trav direkt!

Behandlade en välmuskled PRE som ridits ett tag i sådan där parellipad, tunn i mocka. Den hästen hade tydliga avtryck i muskulaturen av sin smala långa ryttares lår. Den hade i stället för sadeltryck får ryttartryck!!
Den rörde sig inte heller helt fritt genom ryggen utan ville gärna korta sig o särskilt korta överlinjen.

tycker inte man ska rida barbacka..eftersom man sitter direkt på ryggen på hästen..dessutom måst du ju haft totalt atastrofasadlar..

har man ingen balans, noll följsamhet och dessutom är tung kanske barbacka inte är optimalt. men kan man "rida" och hästens rygg tillåter så är ju barbacka super! varierat är bra :)

Jag tycker det är jättemysigt att rida barbacka då och då och det är bra för ens balans och man kommer närmare hästen, men jag tycker inte man ska rida för ofta. Dels för att man är ofta är väldigt skumpig barbacka, det är inte skönt för hästen och trycket fördelas inte rätt heller och dels för att man är mycket mer flexibel i en sadel :idea:

Jag tror inte det är skadligt att rida barbacka på en välmusklad häst! Jag älskar att rida ett dressyrpass barbacka. :love: Vikthjälper och direktkontakten med hästen gör underverk! Man känner verkligen ryggmusklerna arbeta under en, och det ger en möjlighet att direkt känna effekten av det du gör.

Däremot kanske man inte ska sätta sig barbacka på en omusklad häst eller om du är för tung. En häst som har dåligt musklad rygg med en ryggrad som sticker fram något gör att du lätt belastar ryggraden istället för muskulaturen.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 638
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Träning Jag känner att jag behöver lite tips och bollplank. Min pålle har varit lite knepig i inridning osv plus att han har lyckats skada sig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 084
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar